Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 11013 ggr
elin
0

Rumsren.

En mycket dum fråga kanske många tycker, men hur får man en hund rumsren?

Tacksam för svar, mvh / Elin

/Elin

Mistle
0

Ta ut valpen varje gång den har lekt, sovit, ätit och druckit.
En liten valp har inte riktigt förmågan att hålla sig så länge utan blir den kissnödig så vill den kissa.
Du lär dig att se tecknena på när det är dags och valpen lär sig att förvarna.

Bli aldrig arg om den har gjort inne!

[Hilo]
0

#1 Mycket bra tips!

Väldigt viktigt att aldrig bli arg om den gjort det inne..

En anna sak, värd att nämnas är att en valp blir oftast helt rumsren runt 6 månader.
Så om valpåen hållt sig ute i fyra månader och plötsligt gör det inne så är det ingen fara.
Man får trixa litel

anaprincess
1

Som Hilo skrev så kan den vara rumsren men vid 6-7 månader börja kissa inne igen pga könsmognaden och då speciellt hanhundar.

Tina-A
0

Vad som är rumsren verkar skilja sig från person till person.

En hund kan inte fysiskt hålla sig förän i samband med könsmognad, och jag skulle inte kalla en hund som inte kan hålla sig för rumsren. Att säga att en hund kan vara rumsren innan, men börja kissa inne igen vid könsmognad låter ju väldigt dumt då tycker jag, eftersom jag har en annan definition av rumsren. Eftersom hunden inte varit rumsren innen så kan den alltså inte heller "sluta blir rumsren".

Ta ut hunden ofta, när den ätit lekt och sovit, och alltså ungefär varje - varannan timme. När hunden börjar bli könsmogen kommer hunden kunna hålla sig och då också bli rumsren när den fattat grejen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Trollhassel
0

För Prillans del har det inte hänt en olycka inne sedan hon var 10 veckor. Jag har varit extremt noga med henne och det belönas med en "rumsren" hund. Nog för att jag går ut med henne ofta fortfarande, men hon säger till när hon behöver det. Nu är hon 7 månader och jag helt säker på att det inte kommer hända något innne så länge jag sköter mig som matte.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tina-A
0

#5: Min hund var både könsmogen och rumsren vid 7 månader, så hon kan säkert hålla sig nu = hon är säkert helt rumsren nu :)

Trollhassel
0

#Hon har börjat visa löptendenser så jag tror att hon är ganska mogen för sin ålder också. Skönt när rumsrenheten har gått så otroligt lätt! Vissa hundar känns omöjliga.

Med Vänliga hälsningar

anaprincess
0

#4 Men du har en tik och det skiljer sig väldigt mkt mot han hundar. När han hundar blir könsmogen så börjar dom revirmarkera = kissa inne och har man då flera hanar så kan det bli extra svårt att få bort det beteendet.

Trollhassel
0

#8 Instämmer. Jag har varit med om det.

Däremot tycker jag att markerande inne bör ses som ett felbeteende av annan karaktär och inte som ett regelrätt innekissande. När en hund markerar inne så är det något man måste ändra på i rutinerna eller miljön. Ofta känner sig en innekissande hanhund osäker i sin rang eller hotad av något och därför måste markera inne. Jag tror att det sällan förekommer av anledningen att hunden är kissnödig.

Med Vänliga hälsningar

[Hilo]
0

#8 Måste flika in att jag har aldrig haft det problemet med mina hanar..
Alla har vart okastrater och de som bott tillsammans har klarat det fint.

Så jag håller med Trollhassel att det är ett felbeteende, för det går att träna/fixa bort om man orkar träna på det.

Tina-A
0

#8: Jag har en -hane-, ingen tik.

Jag har ALDRIG någonsin haft något problem what so ever med revirmarkering inomhus. Han blev rumsren när han blev könsmogen och blev fysiskt kapabel att hålla sig, och då slutande han kissa inne.

tsset
0

Vi tog ut efter mat, lek, sömn osv. och var vakna dygnet runt under en veckas tid. Vid 9 veckor visste han att han skulle ut efter mat, sömn, lek och han visade det, liksom att vi då lärt oss hans tecken.

I fortsättningen så fort han visar tecken får han gå ut. Och iom att han lärt sig visa ansåg jag honom rumsren vid nio veckor - alla olyckor efter det, där han visat tecken, är mitt fel och ingen annans.

Alltså, för mig är rumsren att hunden förstått att den ska ut och göra ifrån sig, och då visar den det.

Sen kommer det gå allt längre tid innan hunden behöver ut efter mat och sömn och så, det kommer allt eftersom att den mognar.

Tina-A
0

Ja, alla verkar definera det olika. Jag tycker att så länge det händer olyckor inomhus är hunden inte rumsren.

anaprincess
0

#9 #10 två av mina har gjort/gör det och den ena av dom gör det också när han är hemma hos min familjs hund. Kissar då på hans fäll mm. Känner många som har det problemet med han hundar och många uppfödare säger samma sak och vill därför inte ha han hundar hemma utan sätter dom på foder.

[Hilo]
0

#14 Jag tycker att man måste träna mer. För uppenbarligen går det.
Vi fixade ju vår rottweilerhane efter han kom till oss. Han reviskissade inne hos sin förra ägare men hos oss var det inte okej vilket resulterade till träning och så småningom så slutade han göra det.

Givetvis är det alltid bäst att göra det från allra första början.
Jag hade inte accepterat detta, men det är ju upp till var och en  Glad

anaprincess
0

#15 Jag accepterar det inte, hur kul tror du det är att ha en hund som kissar i sängen och i soffan? Den ena slutade revirkissa inne, men valpen fattar inte att det är fel.

[Hilo]
0

#16 Ja, inte speciellt kul, men hoppas ni får bort beteendet då. Annars blir det ju problem, ju längre tiden går..

Tina-A
0

#16: Om du inte accepterar det, och själv inte vet hur du ska göra, gå till en utbildad instruktör och be om hjälp! Det går att få bort. Som sagt, min hund har aldrig haft det problemet men om han skulle få det skulle jag träna bort det illa kvickt. Vet många som aldrig haft det problemet, och några få som haft det men snabbt tränat bort det.

anaprincess
0

#18 Jag behöver ingen instruktör. Fick bort beteendet på förra hunden. Och skulle inte vända mig till en instruktör även om jag inte visste vad jag skulle göra, liksom vad ska den göra åt saken? Slöseri med pengar.

tsset
0

#13 Måste fråga, hur menar du med olyckor? Vad är en olycka för dig?

#19 En bra instruktör löser inte problemet åt dig, utan hjälper dig att tackla problemet från olika håll. Kanske är det någon lukt i möblerna som får honom att kissa där, kanske är det så att ni behöver börja om med rumsrensträningen, kanske är det  löptikars lukt i närheten som gör det, kanske är det problem att hålla sig som gör det, vad har han för tecken/signaler på att han behöver gå ut, vad händer innan han revirkissar? Sådana tankar anser jag att de ska ha,  fler lösningar på problemet och förslag från alla håll och kanter.

Rena "problemfixare" tror jag inte en sekund på, DET är slöseri med pengar.

Tina-A
0

#20: En olycka för mig är att hunden kissar eller bajsar inne. En rumsren hund gör inte ifrån sig inomhus i mina ögon. När hunden kan hålla sig, runt könsmognad, så kommer hunden att hålla sig även fast den är nödig och därför kommer det inte heller hända några olyckor om hunden är rumsren.
Däremot om matte inte tar ut sin hund så måste ju hunden förr eller senare kissa/bajsa. En hund kan hålla sig ungefär i 12 timmar, men tack och lov tar de flesta ut sina hundar var 4/5/6 timme. Så om hundens matte/husse tar ut hunden minst var 6e timme så ska en rumsren hund inte göra ifrån sig inne.

KickanW
0

Tillägg till #1:

Beröm också valpen jättemycket när den kissar/bajsar utomhus samt spring alltid ut med valpen när den kissar/bajsar inomhus, så att den accosierar det till att vara ute.

tsset
0

#21 Då var vi överens om rumsren i alla fall :) Hundar kan hålla sig läskigt länge, äldsta kan sova 14 timmar utan att behöva gå ut(så fort han vaknat får han självklart gå ut, men sover han så väcker jag honom inte). Det fixar inte matte! Flört

Emaljoh4
0

#23 Låter som våran! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[jakke94]
0

#4 gammla hundar kan börja kissa inne ibland också, då går dem ju från rumsrenhet till icke rumsrenhet, tycker jag iaf :P