Frågor
Jag har så mkt frågor.
Tack till alla som svarat på mina frågor än så länge. Guld värt!
Skulle jag köpa hund (vilket jag hoppas blir av.)
Så kommer det vara så igenomtänkt som det bara kan bli. Jag vill inte göra några missar som jag vet jag kunde kollat upp innan. Missar kan alla göra, som man lär sig av men ni förstår nog hur jag menar.
Jag är alltså 19 år gammal (20 i vår.)och har haft planer på att köpa hund i över 2 år. Men att köpa hund är ett stort steg i livet som jag är mkt medveten om.
Jag har aldrig ägt en hund, men har vänner som hundar.
Jag är en ansvarsfull tjej som är mkt mån om djur och har egen häst sen snart 6 år tillbaka. Jag vet alltså att man blir lika låst med en hund (om inte mer?) Som med en häst.
Rasen jag tänkt mig är Chihuahua.
Jag vill då ha en valp, vara med från början. Är det sämre att ha en valp som första hund? Men jag vill verkligen vara med från början. Åsikter mottages tacksamt.
Om jag ska ha en valp, vad för saker behöver jag då?
Vad för mat ska den äta? Ngt speciellt valpfoder?
När kan man börja lära den gå i koppel?
Hur långa promenader om dagen kan man gå i början och hur mkt ökar man sedan?
När kan man börja öva in trick?
Hur ofta vaccineras en valp?
Hur ofta avmaskas den?
Hur övar man den att vara ensam hemma ibland på bästa sätt?
Jag har säkert massa mer frågor.
Men nu tog de stopp. Återkommer med fler om jag kommer på några. Jag är öppen för alla förslag,tips och ideér jag kan få. Jag är som sagt nybörjare på detta med hundvalp så jag frågar här för att jag anser att det man inte kan frågar man om och ber om hjälp…
Tacksam för era kloka svar. Finns mkt duktiga människor på denna sida.
Mvh / Elin
/Elin
Jag föreslår först och främst att du letar upp en bra uppfödare i närheten av dig. En som dels har en bra uppfödning och koll på rasen, men som du också känner att du kan kontakta med alla typer av frågor. En bra kontakt med uppfödaren är guld värt, speciellt med första hunden då man har mycket frågor och är ovan. Dessutom vet ju uppfödaren en hel del om din valps släkt och historia, och har förmodligen kontakt med de andra valpköparna.
Är det en valp du vill ha så är det ju så, det finns för- och nackdelar med både valp och vuxen hund som första hund. Se till att hitta en bra uppfödare som sagt, så du får ett bra stöd. Så ska det nog inte vara några problem. Om jag ska ha en valp, vad för saker behöver jag då?
Samma saker som en vuxen hund, vilka saker du behöver kommer du märka. Koppel, halsband, klotång, mat, skålar, en bädd eller sovplats… och allt annat du känns behövs, men du kan självklart utöka med tiden!
Vad för mat ska den äta? Ngt speciellt valpfoder?
Valpen kommer ha en mat den äter när du köper den. Vanligtvis får man med lite av den maten vid köpet. Låt valpen äta maten den är van vid ett tag, sedan väljer du själv om du vill byta märke eller fortsätta med det uppfödaren valde. Vanligen har märkena olika stadium, valp, junior osv.
När kan man börja lära den gå i koppel?
Direkt. Börja med att lära den ha halsbandet på sig inomhus, och vänja sig vid det. korta stunder då och då. När den lärt sig det, koppla på kopplet men låt det hänga efter. Se till att inte rycka i kopplet, som att kopplet inte finns egentligen. Ropa på hunden och få den att följa dig dit du går, men använd inte kopplet som styrlina!
Hur långa promenader om dagen kan man gå i början och hur mkt ökar man sedan?
I början kommer det inte bli några promenader så, utan valpen behöver gå ut efter mat, sömn, lek. Ut, gör ifrån sig, upptäcka världen lite och sen hem/in. Det blir många sådana i början! Allt eftersom, utöka i små steg efter valpen ålder, ork och "självförtroende".
När kan man börja öva in trick?
Beroende på vad du menar med trick, så direkt. Att gå ut sist, inte hoppa upp i soffan och sådana regler är bra att börja med direkt. Sitt, ligg eller vacker tass lär du efter vad du har behov av, vill du attt din hund ska kunna sitta så lär den det, annars är det ingen som tvingar dig. Du kan börja lite smått, hemma där det inte är så mycket störningar. Utöka sedan med fler störningar. Trick som i stå på två ben kanske inte är så viktigt för att vardagen ska fungera, därför har jag som regel att lära det viktigaste först för det ska sitta i grunden.
Hur ofta vaccineras en valp?
Hur ofta avmaskas den?
Tänker börja med att säga att allt som rör vaccinering, röntgen av höfter osv. osv. är sådant jag tycker att du ska få information om av uppfödaren. Det var länge sen jag hade valp nu, men vid tre månader får de en spruta, och samtidigt gjorde vi en avmaskning. Avmaska kan man sedan behöva göra fler gånger.
Hur övar man den att vara ensam hemma ibland på bästa sätt?
Till att börja med, lär den att du ibland går in i ett annat rum, att den inte alltid måste vara där du är! Det är lätt att det blir så i början, man ropar med sig valpen vart man än går, eller att den följer dig överallt. Stäng dörren om dig på toaletten och lämna valpen utanför, låt valpen lägga sig och sova ett par timmar på sin bädd, gå och gör saker och sitt inte och vakta över valpen. Det kommer göra saken enklare när du sedan "går iväg"! Beroende på vart problemet startar, börja med att ta på dig ytterkläderna ibland, och ta av dom efter en stund. Gå ut genom ytterdörren, stäng, gå in. Utöka tiden du är ute. Börjar hunden gny så gå inte in direkt! Då lär den sig att "så fort jag skäller så kommer matte in". Sen är det inte säkert att det blir något problem, ibland går det av sig självt :)

Ta kontakt med en kennel som du gillar och ställ dess frågor till uppfödaren ist. Då får du svar och vad som gäller den valp du ska köpa. Och du får säker med ett papper på vad som gäller din valp och skötsel råd.

#2 Fast det finns ju en poäng med att ställa frågorna här också då vet man när man tar kontakt med en uppfödare om den är kunnig eller inte. Vet man inget själv innan kontakt med uppfödare så kan man bli rätt ordentligt lurad och tro att uppfödaren har koll. Har man med sig lite själv i bagaget är det lätt att genomskåda någon som inte riktigt vet vad dom pysslar med eller bryr sig.

#3 Jag tycker att bästa settet isf är om man frågar andra som köpt från kenneln om dom är nöjd. Dom uppfödare som inte är seriösa är oftast på läst och berättar gärna om det för att få sälja valpar. Har själv stött på en sån.
#3 och #4: En kombination av båda era förslag känns bäst för mig att rekommendera en förstagångs-köpare. För mig ingår det att kolla vad andra sagt om hundar från kenneln eller direkt om kenneln, när jag kollar upp hur en kennel verkar.
Men som #3 säger så är det också bra att fråga på andra ställen, så man får lite under fötterna. T.ex. har TS nu fått höra att uppfödaren bör kunna få info om vacc. röntgen och annat med skötseln, får TS svaret av en uppfödare då att "det är inte så noga" så vet TS lite mer om det anses bra eller inte. Hade TS inte frågat här hade TS kanske litat på uppfödaren, som man tycker ska vet vad de pratar om.
Så TS, fråga på! Men hör också med kenneln och kolla upp den.

Håller med dig #5! Naturligtvis ska man få dom svaren från den uppfödaren man kontaktar men vet man inte innan att man bör få dom svaren är det ju lite tricksigt att märka att dom svaren fattas=)
Mina råd är väl det som #1 redan gett dig så.