Aktiveringstips?
I april -06 tog jag och mina föräldrar över en 4-årig tik (75% dobermann, 25% flatcoated retriever). Det har gått superbra, men vi har inte hittat någon riktig aktivering som vi båda gillar och kan sysselsätta oss med.
Förra voffsingen kunde jag gå ut med och sätta mig på en gräsplätt någonstans, och sitta där hur länge som helst. Idelma, som vi har nu, är däremot väldigt sprallig och det ska vara full fart hela tiden. Hon är heller inge vidare på spår, vilket jag gillade med förra hunden. Det jag vet att hon gillar är agility (dock endast hopp och tunnlar), men det finns ju ingen bana i närheten som man kan ta sig till kommunalt.
Så, har ni några idéer på vad vi kan hitta på när vi är ute och promenerar? Självklart får ni gärna komma med idéer när det gäller inomhusaktiviteter också.
Vi bor i en lägenhet, i ett relativt lugnt område med skog strax inpå, och sportfält 10 minuters promenad bort, plus en del fält, plus en skidbacke.
Brainstorma lite nu! ^___^'
Bifogar en bild från i somras, då hon var en liten knubbis. :P
Du kan bygga egna "agility-hinder" och ha hemma på gården. Eller varför inte göra en rolig terrängbana i skogen. Bara att leta bland pinnar, grenar och strnar. Hoppa upp på stora stubbar osv. Man kan hitta på mycket skoj!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack för tipsen! :)
Hon har en gammal fotboll här hemma, som hon älskar att leka med, men hur kul är det för mig att stå och kolla på? :P Iofs har jag ju två kameror, så o det är bra ljus så är det ju inga problem.
Det där med skogshinder låter jätteskoj, får tvinga min pappa att skjutsa ut oss till en skog några kilometer bort, där det finns en massa berg och sånt skoj. ^^
ja det är något som är kul, att leka me kameran, har foto kurs i skolan och var ute förra veckan och tog en massa häftiga bilder.. kul att framkalla dem själv me.. =)

Hitta på saker så att hunden får använda huvudet. Leta saker, öppna godisburkar/kartonger, lära in nya trick ed.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Inomhusaktiverin.
ta 4- 6 krukor.
Göm godis under alla krukor.
Men plocka bort efter hand så det enbart finns 4-6 krukor men bara 1 det finns godis i.
platsliggning, funkar kanon i hemmet! =)
kan stänga in honom i badrumet i max 10min en kvart, lägga ett litet godis letande i lägenheten, och så öpnnar du dörren och säger "LETA! =)
Utomhus
Ta en näve godis och kasta ut på en gräsmatta och säjj "leta".
där emot som du har nu en sprallig hund. är det viktigt att du gör som din gamla hund, bara gå ut och sätter dig, på stan, på gräsplätten etc….och bara klappar och klappar.
Så får hon mer stimulans och ro.
En jätte bra bok är Min bästa vän av : Marie Hansson
mycket bra aktiveringstips för både inne och utomhus träning.
Finns på adlibris, går också att låna på biblioteket.
/Di