Plötsligt aggressiv hund
Nu gäller det här min kompis hund, men hon har inte tillgång till internet.
Min kompis M har en vit herdehund, som är 2 år gammal. Hon har de senaste månaderna börjat reagera genom att skälla och gå fram mot främlingar som vill prata med M, och även mot personer som hon anser ser konstiga ut. I helgen förvärrades dock beteendet då hon hoppade på en granne som hon känner och inte haft problem med förut. De träffades en bit från hemmet. Hon bet tag i kavajen, och det visade sig senare att det gått igenom huden också. Hunden hade också hoppat på ett barn när de var ute på promenad följande dag. Då var det vad min kompis kunde se inte aggressivt menat men hon fick ändå barnet att ramla och sedan ville hon inte lyssna när M ropade in henne. (Hon var då lös)
Ytterligare info är att hon har haft tufft med löpande, då det skett ofta, och under de perioderna har hon inte mått bra. Hunden är inte Ms egentligen, utan hennes syster, men hon är likadan när hon är med systern som med M. Hunden är väldigt snäll när hon är hemma, hon är även mycket snäll mot mig.
Vad tror ni att det kan bero på? Är det någon som varit med om liknande beteende? Vad kan man göra åt det?
Hur ska man bemöta ett sådant beteende när det sker?
Har ni tagit hunden till en veterinär?? Den kanske har ont någonstans vilket utlöser ett aggresivt beteende??
Lycka till och uppdatera gärna.
Jag har tipsat henne om det, men tror dock de varit där redan.. Japp jag uppdaterar! Mer förslag är verkligen välkomna!
Ta kontakt med en privatinstruktör som kan hjälpa henne med hunden.
≧◔◡◔≦
När en hund plötsligt och till synes oförklarligt ändrar beteende på det viset är steg 1 alltid en grundlig veterinärundersökning,
Dåså, de ska iväg till en veterinär med hunden samt gå till en hundinstruktör och börja aktivera hunden mer. Mentalträning. Hoppas det hjälper.
det första som ploppa fram i mitt huve var att hunden antagligen har det tråkigt att arbeta med den kan lösa detta. Men först vetrinär så allt är ok med den.

Täta och jobbiga löp är inte bra för hunden. Be veterinär kolla henne, så hon inte har livmodersinflammation, det kan yttra sig på många vis.
Hon ska nog stereliseras, för att hon mådde så dåligt av löpen. Jag väntar på uppdatering för nu ska de starta med att kolla upp henne och så :)