Doggy - foder!
Är det här fodret bra tycker du (om du har det, skulle du kunna rekommendera det?)
Ni som har det här doggyfodret kan gärna skriva några rader. Är lite nyfiken på vad det är för spc med det fodret. Passar det vita hundar, så det inte färgar pälsen???! (Det har gjort det förr på våran vita hund av ett foder!)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Mina hundar äter Pedigree Pal torrfoder nu, men dom har även ätit den sortens Doggy. Jag fick för mig ett tag att jag ville ge dom ett svenskt foder så då böt jag till Doggyn och dom mådde jättebra av det fodret precis som dom gör av Pedigreen, men det blev lite dyrt med Doggy , därför böt jag tillbaka.
Jag har Wheatenterrier och dom är ju ganska ljusa, men dom har inte fått missfärgad päls.
Jag säger varken ja eller nej på fodret.
Det har funkat för mig, de gånger jag använt det.
Den enda hunden som levt på det är min rottweilerhane.
Han var fin i pälsen och bra hull.
Två andra hundar har haft det under en period.
Funkar hunden bra på fodret, kör på det.
Alla kommer säga att antingen det är skit, eller skitbra.
Lyssna på din hund först och främst 

Jag har själv aldrig använt det men det jag funderar över är fullkornsvetet. Att det för det första är vete är jag skeptisk till och jag blir ännu mer skeptisk till att det är fullkornsvete. Vad har hunden för nytta av det?
Köttbiprodukterna, vad är det för något exakt?
Och de vegetabiliska biprodukterna känns ju lite konstiga.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Vi ger vår hund ( Chow-chow ) Doggy och det är det enda torrfoder han riktigt gillar. Köper den med dom största bitarna, bra för tänderna.
Doggy kostar lite mer, men är ju svensktillverkat.

#4 Kostar lite mer än vad? Doggy är ju ett billigt foder?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

Jag använder inte just det doggy fodret men ett annat och fungerar de för er hund så kör på det, det är ju inte prislappen som avgör om det är ett bra foder det är hur DIN hund mår av det helt enkelt.
tack för alla svar
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Jag tycker inte att Doggy, Pedigree eller liknande foder är bra, och skulle aldrig låta mina hundar äta av det.
Håller med #8. MEn ja, det viktigaste är väl att dom mår bra men är ändå inte bra med ett foder med så mycket spannmål som Doggy, vare sig dom mår bra av det nu eller inte. Och min valp mådde bra av det men när jag bytte till pro plan har jag märkt STOR skillnad. Han bajsar inte lika många gånger, inte lika stora högar och brunt i stället för brun/gult.. Det bästa jag gjort, at byta foder!! :)
tur att köpte en liten säck!!!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#9, det där är så fruktansvärt individuellt. Vissa hundar funkar kanon på billiga foder som Doggy, medan andra funkar bättre på ex Royal Canin.
Tycker det är så löjligt att så många tänker att dyrt = bra, o billigt = skräp, vad det än är. Det är ju likadant med allt, kläder, mat, osv.
Jag vet så många hundar som levt på "billiga" foder hela livet, vart friska, fina i hullet o päls, lyckliga hundar, o levt många, många år. Så då förstår jag inte vitsen att byta :)
#11 Bra att du nämnde det.
Man kan ta till sig råd, men man ska inte lyssna blint på alla då hundar är väldigt individuella..
Det är klart att det är individuellt och säger inte att alla dyra foder är bra men kan inte påstå att det är så bra me spannmål för hunden i längden (även om dom mår bra av det just nu), därför är dyrare bättre inte av nån annan anledning.
Det är enbart till att prova.
Just extra skonsam är dessutom en ny sort.
≧◔◡◔≦
För det första så gillar inte en av mina hundar det fodret, den andra äter det. men får sämre pälskvalité och bajsar så himla ofta! nu äter båda Orijen där det inte finns några spannmål = perfekt för mina hundar.
Jag vill ha orijen men hittar det ingenstans! :( Så min får äta pro plan…
#16, foderbilen.se ? :)
#17 ah just det har sett det där men när jag fick hem valpen o skulle byta foder hann jag inte beställa, så va det. :p Därför köpte jag pro plan. Men det funkar visserligen bra! =)
#10 har du märkt något på honom ?
min hund funkade inte på Doggy. Han fick klåda och mycket mera avföring.. Men min kompis hund funkar superbra på Doggy…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
okej tack för alla tipsen!:=)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Innan man ger spannmålsbaserad mat (Doggy mfl) bör man läsa denna artikel: http://hundapoteket.wordpress.com/2009/05/29/ar-hunden-glutenintolerant-eller/
Mitt råd är att läsa hela artikeln, men tycker man att den är lite lång så läs i alla fall styckena Tunntarmens funktion, Den klistriga maten och Vad händer i magen?, men allt är riktigt bra och nyttig läsning.
För övrigt finns massor av bra läsning på den bloggen, med källhänvisning och allt. 
För mig handlar det inte om dyr vs. billig mat, utan helt enkelt foder med BRA innehåll som är anpassat för hundar. Vilket spannmål inte är.. Ska man ge torrfoder bör man se till att det i alla fall är köttbaserat. Annars finns bra och prisvärd färkmat om man har plats i fysen.

#22 TACK för den länken, jag är nämligen "glutenintolerant"
Mycket intressant läsning, den borde alla läsa.
Nu ska jag läsa massa om foder till mitt hundköp nästa höst
ska läsa nu tråden! #22
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
har skumläst lite och så,,,, man får sig en funderare
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Vår hund får torrfoder som bas, mest äter han våra middagsrester. Han älskar LCHF-mat. Varje morgon får han omelett med smör+ tonfiskröra.
Vår hund får torrfoder som bas, mest äter han våra middagsrester. Han älskar LCHF-mat. Varje morgon får han omelett med smör+ tonfiskröra.
#26 Hoppas ni inte ger han för kryddad mat eller mat med mycket tillsatser så som lök och salt
LCHF Är det Low Carb - High Fat?
Tänk på att inte ge för mycket fett så hunden drabbas av övervikt
Vad får han för torrfoder?
#16 - be djuraffären annars ta hem. :) Vi hade också ProPlan först, sedan blev det Orijen, tycker dem liknar varandra väldigt mycket. förutom att Orijen är mer mättande, vi ger nästan hälften så lite tillskillnad från innan
#20 Håller med. Det är så individuellt hur olika individer tar upp fodret.
Jag har kompisar som använder doggy och de hundarna mår alldeles utmärkt. Och skiter väldigt små högar. Att det blir stora högar och ibland ljusa är ju för att hunden får för mycket mat. Blanka i pälsen och de flesta av hundarna är hårt arbetande och står sej grymt bra på det. Sunda och friska. Aldrig problem med magen.
#29 Aha okej! :) Får se om vi byter över till Orijen sen då. Det är ju inte så mycket dyrare än pro plan heller o säkert drygare då! =) Men ajg gillar pro plan hittills! :D Dock blir in hund aldrig mätt.. Och just nu går han på dietfoder frå ID eller nåt, då han haft problem med magen. Menom en vecka får han byta över till de vanliga igen.
Jag gav inte min hund för mycket mat av doggy utan lagom för att han skulle bli mätt, mn det belv ju stora ljusa högar för man måste ge mycket mer av doggy än ett köttbaserat. Så kommer aldrig gå tillbaka till doggy nu! Läs "artikeln" där uppe också, läsvärt!!!
Hilo. Vår hund, en Chow-chow, får Doggy torrfoder som bas och han gillar det verkligen. Den här rasen är väldigt kräsna när det gäller mat. Dom äter inte heller mer än dom behöver. Det innebär att vissa dagar äter han knappt alls. Därför blir dom aldrig tjocka. Det är vår 3:e Chow-chow, och alla har haft samma egenskaper. När han får av vår mat så undviker jag naturligtvis den kryddstarka. LCHF ( low carb high fat ) trodde jag att alla här på sajten levde efter. Jag går in på "kolhydrater i fokus",( är medlem,) och där går jag in på " Hundar".
#32 Jag lever inte efter LCHF
Sen tror jag inte att kräsenhet har med rasen att göra, utan hunden och vad man vänjer den med 
Låter bra att din hund inte får stark mat!
Hilo. Det låter kanske konstigt men den här rasen är kräsen. I min bok om Chow-chow finns ett helt kapitel om just detta. Dom kan t.ex ta en köttbulle i munnen för att sedan spotta ut. Dom vill aldrig ha godis, har ännu inte hittat ngt han gillar, efter 4 år. Kan alltså inte användas som belöning. Så vi belönar med ord och kramar, det gillar han.
Så vad det gäller Doggy torrfoder, har han själv fått välja.
#34 Av egen erfarenhet så säger böcker så mycket. Man ska inte tro allt man läser.
Individer är kräsna, inte raser.
De chow-chow jag har träffat har inte vart kräsna.
En granne hade en som t.o.m. var så matglad att hon hoppade upp på bordet och leta rester om ingen var där och kollade..
Jag har en tik, ej chow-chow, som kan vara kräsen med en del saker.
Medans min hane äter allt man slänger åt honom..
Så bra att han fungerar på Doggy, det blir bara jobbigt om de ratar allt torrfoder.
Kollar du på rasklubben, chow-chow ringen samt AKC och hos uppfödare står heller inget om att rasen är kräsen.
Så du får ursäkta om jag har svårt att ta till mig vad du läst i boken 
Menar inget illa.
#35 Jag har ju bara erfarenhet av 3 st Chow-chow som alla varit kräsna. Ang. din väns hund så måste den ha varit väldigt hungrig eller såg sin favoritmat eftersom den hoppade upp på bordet.
Jag förstår att du inte menar ngt illa. Vad jag menade är att denna ras äter "bara" när den är hungrig. Inte som vissa hundraser som kan äta oavbrutet och hur mycket som helst. Vi har alltid torrfoder framme och han äter nästan aldrig upp allt. Mao. han äter bara det han behöver.
#36 Nejdå, hela tiden. De fick aldrig ordning på det beteendet.
De fick ha grind till köket om någon gick därifrån medans det fanns mat kvar.
Så det kunde vara allt från fisk till ärtsoppa till potatismos..
ALLT gick ner.
Tänker ändå på att det har inte med matglada raser, utan individer..
Så jag kommer inte ändra mig, då jag träffat många reser som sägs vara "svåra att sluta äta" - men ändå kan ha torrfoder framme utan att det gluffsas i. Samt inte äter allt..
Bra att du inte tar illa upp, alla har vi olika erfarenheter 
#37 Jag hade 2 stövare som kunde bli tjocka på vatten och 2 stövare som kunde äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram. Dom 2 som hade lätt att gå upp var mor och dotter och likadant med de andra 2. De var också mor och dotter. Så lite arvsanlag spelar också in.
Och dom gick på Doggy proffetional. Så där gällde det att räkna ut hur mycket de behövde. Storätarna fick mindre och småätarna mer. Eftersom det är ett bra foder och används när dom jobbar hårt.