Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4045 ggr
marinelady
0

Återhämtning

Hur länge brukar era hundar få återhämta sig från hårda arbetspass? Jag var själv ute idag och cyklade i kombination med bärplockning och långpromenad i terräng,  ( till och med introduktion av björn spår/spillning ) med min hund i ca 2.5h och självklart blir damen helt slut. Jag brukar låta hundarna ha 2 dygn mellan mer krävande pass. För det sliter lika mycket på hjärnan för henne som det gör på kroppen när vi kombinerar alla dessa saker.

Dock är det skillnad om vi cyklar enbart, då kan det bli mer klurigheter och inträning av nya knep, repetition av gamla dagen efter.

SÅ hur lägger ni upp er återhämtning?

Xondah
0

Efter krävande träningspass 1-2 dygn beror på honom.

Spår brukar jag lägga 2 gr i veckan, sök 1 gång i veckan, terräng och klättra i grustag olika mkt hur han känns.

Zebben
0

Beror på vad det är. Hård fysisk träning så får mina vila 2 dagar och så tränar vi igen på 3:e dagen. Men tex cykling som inte är så jobbigt för muskler utan mest för flåset så kan jag cykla varannan dag. Men tränas en muskelgrupp eller fler så låter jag dessa vila i 2 dagar och kan köra på igen den 3:e. För muskler måste ju få vila för att kunna byggas upp, så träna oftare gör ingen nytta.

Mental träning kör vi i stort sett varje dag. Här återhämtar de sig väldigt snabbt. Men självklart behöver de ett break även här. Men det tar jag när jag märker att det är dags.

Men det är intressant  och bra! att Du tar upp det, för många glömmer att återhämtning, nedtrappning och passivitet är otroligt viktiga faktorer för att få en frisk och bra hund.

marinelady
0

#2 Det är inte bara otroligt viktigt det är något många är alldeles för dåliga på. Hundar behöver även dem perioder av lugn och ro, ingen hund mår bra av att leva i 180 km/h hela tiden. Ibland hamnar jag i alla fall i fällan att jag tycker jag understimulerar min hund, oftast behöver jag då bara titta ut i hallen på en mycket skönt ryggliggande avslappnad terrier som ignorerar grannens skällande hundar totalt.

Passivitet tycker jag är egentligen viktigare att få in i våra hundars liv tidigt än själva lydnad eller aktivitets biten. Kan inte din hund slappna av har du stora svårigheter framför dig om du inte tar tag i det låter hunden finna lugn och ro. Så det behöver diskuteras.

Övriga personer hur gör ni? Tänker ni på det?

tsset
0

Passitiviteten är viktigast här! Det ska gå att ta det lugnt överallt, annars funkar det inte…

Som vanligt beror det på vad vi gör eller har gjort. Han vi varit ute och sprungit en vända så springer vi oftast inte dagen därpå, beroende på vilket tempo och sträcka då såklart. anstränger vi oss blir det inte en runda igen på ett par dagar, egentligen mest för att matte inte har hunnit återhämta sig, hehe Flört

Är det mycket tänkarbete ena dagen, om vi tex håller på att träna in något helt nytt där han måste koncentrera sig och göra något långsamt(långsamt är jättejobbigt enligt min hund) så tar vi dels många pauser och dessutom tränar vi mer "lätta" saker kommande gånger och kanske bara ett mer krävande.

Under våra hittills få agilityträningar har jag låtit honom köra några gånger och sen gå och lägga sig och vila. Vi tränar massa passitivitet hela tiden och det är jag tvungen till. Så där får han återhämta sig emellanåt för att inte bli heltokig när han inser vad vi ska träna, som han blev med apporteringen när han var ung och jag oerfaren…

Apporterar vi kör jag mest slut på hjärnan då han måste vara luuugn hela vägen. Efter ett så hårt pass får han också ta det lugnt.

Jag vet inte, det faller mig ganska naturligt att låta mig och hunden återhämta oss, att ta många vilopauser och träna passitiviteten, och att variera vad vi gör hela tiden så att det inte bara blir samma sak som tränas, vi blandar tankar och fysik hela tiden.

Zebben
0

En väldigt bra regel är ingen passivitet = ingen aktivitet. Alltså om hunden inte kan ta det lugnt och sätt/lägga sig ner, så blir det heller ingen aktivering utan då tränas det passivitet. Det är sällan en träning blir bra om hunden inte har samlat sig innan. En stressad hund som är uppe i varv kan inte gå en bra lydnad. En stressad/överladdad hund går inte ett spårarbete lika bra som en koncentrerad och samlad hund. I ALLT arbete behöver det ligga en god passivitetsträning som grund.

Kan hunden inte koppla av i så gott som alla situationer så får man helt enkelt börja med pssiviteten innan man aktiverar den.

Mina är med mig överallt och de kan lägga sig och sova var vi än är. Men de är vana och vet att jag har koll. Passivitet handlar ju även om trygghet. Att vara trygg med sin ägare, annars har en hund svårt att koppla av överallt tex bla andra främmande hundar.