vaktar sin mat - vad gör man?
Min hund har alltid ääälskat mat och godis.
till saken hör att jag tror att hon stressäter för att vakta maten men hon har aldrig gjort ngt mot oss och vi går mot det bättre men..
Om en annan HUND är inärheten när hon äter reser hon en jäkla ragg och är stressad och stel. Ännu ingen olycka skedd men hur ska man agera/åtgårda vid sånna här tillfällen ?
Jag vill ju att hon ska kunna äta i lugn och ro och att hon inte plötsligt ska flyga på nån.
Mvh Sarah

Varför inte se till att hon får vara ifred då hon äter?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Låt hunden äta i lugn och ro. Hon ska inte behöva stressa upp över att det finns andra hundar i närheten. Hon är jätteosäker och stressad över att någon annan vill ha hennes mat ,så gör henne en tjänst att få sin mat serverad i eget rum, eller då alla går ut när hon fått sin mat. Det tar 2 min medans hon äter. maten är ju tydligen väldigt viktig för henne, en stor resurs, vilket hon kommer fortsätta vakta på. Visst kan Du lägga ner en massa träning på att få bort osäkerheten hos henne när det är dags för mat. Men allra enklast och bäst är att bara låta henne äta i lugn och ro, så slipper Ni både träna och hon känna sig stressad.
vi har sk öppen planlössning dvs dörrfritt men ja jag kan ju ta med mig den andra hunden och gå iväg.. haha nu känner jag mig lite korkad men ibland fungerar inte allt som det ska däruppe.
Tack för upplysning :)

Eller köp ett kompostgaller eller en barngrind och sätt upp. På så sätt så upplever din hund att den får äta i lugn och ro. Eller bara visa Din hund att Du hjälper henne att få bort den andra hunden genom att Du står i vägen och stoppar den när den försöker gå i närheten av den ätande hunden. Men då ska det vara på minst 5 m avstånd mellan hundarna och Du ska tydligt visa att Du stötar den som ska äta. Så att hon slipper känna sig störd. Det kommer ta några dagar innan hon ser att Du faktiskt gör att hon kan konsentrera sig på maten.
Alla har vi lite ludd i huvudet ibland. Och oftast är lösningen lättare än man tror. Kan själv gå och fundera och fnula på ett hundproblem och sen när man känner att man inte fixar det själv och ringer någon mentor så i samma stund som man ställt frågan så plingar det till och så har man lösningen innan den andra ens svarat. 
stöttat henne har vi gjort och hållt den andra på avstånd. Men har ju precis börjat med detta, får ta i väg den en lång bit så hon kan äta ostört sen försöker vi utveckla. Det ska nog gå bra :)

Det går säkert fint! Lycka till!
Jag har två cavalierer den ena matglad den andra inte, så först äter den matglade upp sitt och går sen mot den andres matskål då bara säger hon brr och då lägger den matglade sig på avstånd sen äter den andre upp sitt.
Hon vaktar alltid sin mat, tror inte ens hon ätit om inte hon får vaktar sin mat först.

#7 Perfekt!
#4 Ludd i huvudet - vilket roligt uttryck!

#8 Hi hi…tror det är Nalle Phu som säger ludd i huvudet eller om det var i öronen. 
Nu har vi låtit dem äta på håll med goda resultat, men har märkt att hon vaktar mer än bara maten, från början gick det bra med tuggben och jag brukade se till att det alltid fanns för många, nu kan inte ens dessa ligga framme, även om hon ligger och tuggar på "sitt" blir hon "på hugget" så fort den andra hunden närmar sig ett annat tuggben. Bort med dem oxo, dessamma gällande leksaker..
Min hund har aldrig varit bitig på skor men valpen är, och det räcker med att han tar en sko i munnen så är hon där och morrar åt honnom. Vilket iof är bra på sitt sätt eftersom hon ger en mycket snabbare tillrättavisning än jag :P haha
samma på promenaderna, tar lillen upp nått i munnen morr igen.
Det här har kommit väldigt snabbt men hon agerar inte alls lika mot människor, dock vill jag ju att hon ska kunna umgås med andra hundar utan att vara på helspänn hela tiden och vakta allt..
Nån som vet hur jag ska göra?
Så gjorde nåra av våra hundar också. Låt henne äta ensam. Hon tror väl att dom andra ska ta hennes mat, har det ngn gång hänt att nån snott mat från henne?
det gör vi men vill ju ha en hund som kan fungera normalt tillsammans med andra hundar, nepp ingen har tagit mat från henne.
putt*

#10 Känns som att det ligger något annat bakom hennes beteende. Låter som ett veterinärbesök kan vara lämpligt. Hos en DUKTIG veterinär som kan leta efter en ev. smärta hos en hund som ändrat sitt beteende.
Skulle även ta ut en duktig inströktör som kan hjälpa Dig och även se hur hon beter sig och klura på varför.
Vad är det för ras? Ålder? Hur aktiveras hon nu och har Ni gjort någon skillnad i hennes aktivering/motionering senaste tiden?
Hon har haft muskelinflammation och går på rehab nu, så jättemycket motion får hon inte mest mental stimulans. Hon har inte umgåtts så regelbundet med andra hundar förut(bara träffat olika då och då)så det är först nu vi har märkt av någonting
Hon är en Alaskan malamute på 5 månader.
kan inte komma på nått spec vi har ändrat nyligen i aktiveringväg mer än att hon har fått börja simma ca 2 ggr /v.

Ok. Då skulle jag aktivera henne lite mer. Så hon får annat att tänka på/alt. är för trött för att orka engagera sig i "dumheter"
Hon är ju bara 5 mån så det gäller att inte överanstränga henne, men passa på nu när vädret är fint och det inte är för kallt (för Er
) och ta tunnelbana/buss om hon inte redan är van vid detta. Det är tröttsamt för en liten hund. Sen sätter Ni er på ett café och tar en fika. Låt henne ligga ner, träna passivitet, och sitt där i minst 1h. Om hon inte är lugn så sitt längre. Det får bli många kaffe i värsta fall.
Sen kan Ni ju börja "köra in" henne på drag. För jag antar att Ni kommer ha det som träning för henne när hon blivit lite äldre. Om Ni inte redan tränat så vänj henne vid sele och linor. Låt henne "dra" mkt lätta saker så som en tom petflaska, en tom pulka eller en mkt mkt lätt kedja som rasslar. Allt för att hon ska vänja sig, det handlar inte fysisk träning här.
Ett annat förslag är att sätta er vid en parkbänk där det passerar många hundar. Träna och belöna henne när hon är lugn och tittar på andra hundar. På så sätt skapar Ni en positiv bild av andra hundar och så tränar ni samtidigt kontakt.
Lite tips. Svårt att ge henne den motion hon behöver när hon går på rehab, men ge henne lite att bita i vad gäller hjärngympa.
ok tack för tippsen :) Hon har altid varit ganska lugn till sättet men det kan ju hända att hon behöver mer aktivering och att hennes överskotts enegi går ut i ett aggressivt beteende. Ska testa och se vart det leder =)