varför icke reggad ?
ja, i denna tråd hade jag tänkt att vi kunde diskutera dethär med att vissa inte reggar in sina valpar.
varför liksom ? då blir ju dem "renrasiga" hundarna blandraser ?
såg en annons precis, bägge föräldrarna reggade, men itne valparna.. varför ? vad försöker dem dölja tänker jag.
och i andra fall (inte detta) så kan det ju vara så att man längre bak inte har endast samma ras.. utan en ickeraggad amstaff kan ju säkert ha staffe i sig.. men endå säljas som ickereggad amstaff..
så vad tycker nu ? hur tänker ni om dessa icke reggade "renrasiga" hundar ?
Blandras, inget annat.
Visst att man kan säga att mina två renrasiga, reggade schäfrar är föräldrar till de här valparna, men jag som köpare får ju aldrig den synen om man inte då DNA-testar valparna..
Jag tycker väl lite som du att vad försöker de dölja?
Det kan ju inte vara något så löjligt som snålhet?

Är det inte ganska dyrt att regga? En del kanske har dålig ekonomi och inte har råd?
#2 Då ska man ju inte hålla på med avel heller.. För man tjänar inget eg. på avel då det kostar mycket.

#3 Det kan ha hänt något oförutsett i familjen som gör att dom inte har råd när valparna kom. Bilen kan ha gått sönder, blivit arbetslös, värme system i hus har en förmåga att gå sönder när det är som mest opassande mm kan finnas många anledningar och det är inget som man skylltar med eller bör bli dömd för.

Det kostar 355:-/valp om de är efter meriterade föräldrar och under 5 månader, 515:- om de är efter omeriterade. Det är en väldigt liten summa med tanke på hur mycket det kostar totalt att föda upp en kull.
TS
Jag brukar tänka som så att kan det vara något fel på föräldrarna som gör att valparna inte får reggas. En del raser har ju vissa krav på diverse hälsoundersökningar och uppfyller inte någon av föräldrarna dessa krav så får valparna inte reggas (om jag inte minns helt fel), vad skulle det annars finnas för anledning liksom ?

#5 fast i det fallet som jakke94 visade så fick man ju kolla på stamtavlan och kan ju då antinge kontakta skk och kolla eller gå in på hunddata. Och kollar man upp rasen innan så vet man ju vad det är hundarna ska va kollade för och kan då be att få se intyg på att dom är som dom ska. Så vill man bara ha som sällskap så får man en billig renras hund.

Ja och tänk om det visar sig att någon av föräldrarna inte uppfyllde kraven ? När det handlar om en så pass liten summa för att regga valparna och om föräldrarna följer rasklubbens krav varför är dom då inte reggade, båda föräldrarna har ju stamtavla och är det inget fuffens bakom det hela så finns det inget som hindrar dom att regga valparna….
#6 vissa ett specifikt fall, men vill diskutera öppet om alla icke reggade valpar :P
#5 jupp tänker som dej :P

#7 Maila och fråga varför dom inte är reggad. För jag gav bara några exempel på vad jag kan tro är orsaken då jag inte vill spekulera i om dom har nått fuffens för sig då jag inte känner dom.
En annan möjlig anledning är att uppfödaren inte tycker om SKK eller att de helt enkelt inte får vara med av den ena eller den andra anledningen.
Kanske har dom avelsförbud av någon anledning .
#10 att skk utesluter en uppfödare tycker jag är lite som en varningtext… tror ju inte att man blir utesluten där ifrån för man har god hundhållning, testar hundarna på d.v.s tester m.m :P
#12 Nej de nekar nog inte om de absolut inte måste… och är det så så blir enda valet för den uppfödaren att köra oreggat.
#4 Jo, men den "lilla" summan ändå som är för att regga är ju något man ska kunna skrapa ihop även om bilen gått sönder..
Sen så många oreggade det finns så tror jag få är av just den orsaken, att bilen gått sönder eller dylikt.

Ja jag har god lust att göra det, tror dock inte att jag får något svar.

#14 Näe men det vet ju inte du? Eller hur? Alla badar inte i pengar. Om du ha betalt räkningar och så går bilen sönder och det kostar 5-6 tusen pch så har du en kull på 7 valpar och ska regga dom för 3,5 tusen. Tror du en vanlig familj har råd med det? Dom ska väll ha mat på bordet också.
#16 Nu räknar jag med att de som håller på med seriös avel har någon form av lite kassa, eller någon form av lösning på det hela.
Visst kan det hända, men som jag skrev tror jag inte ALLA som säljer oreggade har bilproblem 
#16 om man inte har någon extrakassa att ta av tycker jag inte man ska hålla på med avel alls, vad gör dem då om någon av valparna behöver vetrinärvård som ej täcker försäkringarna ? slår ihjäl dem ?
största risken som jag ser det är avelspärrar som ligger och lurar eller ej uppfyllda krav för att få kulle reggad.
≧◔◡◔≦
#18 Lite så menade jag.. Tack
#20 Samma här, jag menar om hundarna är så bra och de är av samma ras och allt, varför inte regga? Då är ju något åt skogen…

Nu har jag inte läst de andra inläggen.
Men det kanske kan vara så att de inte har ett kennelnamn och haft kullar innan.
Om jag inte minns fel så får man väl bara regga 2 kullar om man inte har kennel?!
#22 nja tror inte på det.. men visst kan det vara så..
vi diskuterar inte bara det som jag visade i #0, tog det som ett exempel men vi diskuterar över lag varför man ej reggar in sina "renrasiga" hundar

Har mailat och frågat varför man inte får valparna reggade i just detta fallet. Återkommer med fakta när jag fått svar =)
va spännande! :P får se vad som är anledningen i just detta fallet..
fast fortf. ser man varje dag massvis med andra annonser med icke reggade "renraser"

#23 Aha! Läste inte mer än första inlägget.

#22 Man får bara ta två kullar per år om man inte är registrerad kennel. Och tar man mer än det så bryter man mot lagen.

Tänkte precis göra det själv
Håll oss uppdaterade om du får något svar!
kostnaden för registreringen tror jag knappast att det är eftersom man kan ta flera tusen kr mer för en reggad valp än en oreggad…
att alla inte är gjorda av pengar eller bilen kanske gått sönder som nån skrev tror jag inte heller på eftersom det finns nåt som heter tingningsavgift man kan ta ut och som kan användas till reggning och vet-kostnader…
det troligaste tror jag är att det kan vara uteslutning ur SKK, avelsförbud eller att de inte vet vilken hanhund som parat… vem kan kolla om det verkligen är den hanen de påstår i annonserna?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Förutom alla de olika anledningar som tagits upp här finns också alternativet att tiken fått för många och/eller för täta kullar, och därför går det inte att regga valparna.
Oavsett så är det så enkelt att är man djurvän, då köper man inte pengar av dessa hundskojare med sina oreggade "renraser". Det är nästa ännu värre vanlig blandrasavel.
haha, har oxo mailat, hehe nu blir de allt utsatta :p nejdå.
De svarade att de tyckte att det var synd, för de skulle oxo ha en valp men de visste inte att man behövde testa dem för massa olika saker förens för nån vecka sen…
hej alla läsare:) nu är det som så att det är min annons ni sitter och pratar om här…och istället för att sitta o skriva massa skit som ni ente har en aning om så kan ni juh vara så smarta att ni kan bara mejla o fråga om det är något som stör er…
vi kan ente regga valparna pga att vi tyvärr inte gjort alla dom tester som man tydligen ska göra:( men om jag förstår det rätt så kan man regga valparna även när dom är födda lr??om man gör alla tester efter förlossningen?? istället för att hacka på andra så kan man komma fram till lösningar ihopa….
och det har ingenting med att det är dyrt att göra…vi har budget till om hon skulle vara tvungen att tas med kejsarsnitt, om valparna ente skulle må bra m.m…vi pratar om vår älskade bebis o uttala er ente förrän ni vet va fan ni snackar om…sånt här gör maj upprörd..ni kunde kommit hit o sett hur vår prinsessa blir behandlad istället..vi ska bli mormor o morfar o hittar vi inga perfekta hem till barnbarnen så behåller vi dom allihopa fastän dom är oreggade….vi har gått 2 valpkurser, 2 allmänlydnad, 1 tävlingslydnad, spår o ska prova agility när valparna är borta:) som sagt hade ja vetat allt detta innan så hade vi givetvis gjort testerna…
mvh becky
hej igen…sen kan jag bara tillägga att vi sökte efter hane o av alla svar vi fick var hon släkt med allihopa på väldigt nära håll…då uppfödare tyckte att detta var inget konstigt…då inavel lr linjeavel är klassat som godkänt av ssk…därför kan jag fatta varför många drar sig undan från ssk…jag skulle inte vilja föda min morbrors barn…därför valde vi en hane som inte var släkt med henne överhuvetaget…vill man ha en sällskapshund och inte tävla o avla på den så tycker jag själv att oreggad renrasig är ett bra alternativ då reggade kostar skjortan att köpa….hade inte vår tik varit billig när vi köpte henne så hade vi valt en oreggad…dom som har råd att köpa en 10000-15000 kr hund är dom som jobbar heltid o vilka säljs på blocket sen igen…jo dom som inte har tid för sin vän…ja skänker hellre bort mina valpar till dom som är sjukpensionärer m.m , än att sälja dom till hem där dom säljs igen….
mvh becky
#32, 33 Jag ber om ursäkt i förväg, för nu kommer en del hårda ord, men jag kan inte hålla mig. Sådana som ni ska INTE syssla med avel och hunduppfödning! Ni kan inte de mest elementära sakerna, ni har ingen som helst koll på sjukdomar bak i leden och uppenbarligen inte heller vilja att sätta er in i det, för då hade ni gjort det INNAN ni parade er tik.
Personligen tycker jag att 6000 kr är hutlöst dyrt med tanke på vad man får. Hoppas ingen betalar er en krona, man ska inte tjäna pengar på oseriös avel.
Mina hundar kostade 10 000 kr st (om jag köpt dem rakt av), och deras stamtavlor kan jag följa bakåt, jag vet vad det finns för hundar bak i linjerna, morbror flerfaldig världsmästare och moster på väg till VM nu. Sunda, friska linjer, där uppfödarna gjort ett hästjobb för att få fram bra, sunda hundar med hög arbetskapacitet.
nä tyvärr va de ente menat som avel iheller då vi vill ha en valp efter henne…..6000 är bara en summa vi har satt ut…det står även att pris disk…..om du inte sett de….du kan för fan följa våra valpars linjer oxå då stamtavla medföljer…köp du dina 10000 kr hundar…vi har hundra 100% koll på sjukdomar för vi har kollat varenda en i leden…och där var inga sjukdomar…om en människa har en sjukdom ska ente denna få lov o ha barn då??du kan juh läsa mitt inlägg att vi skänker hellre bort dom till bra hem än o säljer dom för att tjäna pengar som uppfödare gör…nån skrev att man kan ta flera tusen mer om dom är reggade…men om det bara kostar 500 kr att regga dom varför ta flera tusen mer för dom då??
#32 Tycker det är oseriöst att ni inte gjort alla tester innan ni parade tiken. Hade ni varit seriösa så hade ni kollat upp allt och gjort de tester som krävs. Vill man bli en seriös uppfödare så kommer det kosta pengar, det är inget man kommer ifrån. Jag ser ingen mening med att ta en kull "bara för att".
#35 Nej det kan jag inte alls, det enda jag kan är att lita på ditt ord. Ni har inte alls kollat upp någonting, för hade ni gjort alla nödvändiga tester hade ni kunnat regga era valpar.
När man väljer att para sin tik sysslar man med avel, oavsett man vill eller inte! Ni har väl kollat upp vilken försäkring för dolda fel ni ska teckna? Så ni slipper punga ut med eventuella framtida kostnader själv?
Man betalar mer för reggade hundar för att där vet man vad man får och vilken slags avel man sponsrar.
Skulle uppfödare sälja hundar bara för att få pengar? Ok, vi tar ett litet räkneexempel:
* resa och uppehälle med tiken till tyskland för parning
* parningsavgift
* kostnader för meritering av tiken (IPO3)
* foder, försäkringar, slitage på huset
* intäkter kull på 7 valpar 50 000 kr (en sparas, två på halvfoder)
* förlorad arbetsinkomst för ledighet
* vaccinationer, registreringsavgifter, osv
* Två tikar som gick tomma förra året/ i år
Tänk lite själv! Om det nu blir några kronor över så unnar jag verkligen seriösa uppfödare det, de är väl värda varenda krona!

#35 Men om du nu har koll på att det inte finns sjukdommar i stammen, men du har inte koll på att man ska testa sin hund innan parning? Hör du själv hur det låter? Är hanen kollad?
Hoppas du hittar hem till valparna iaf.

#32+33
För det första så heter det SKK och inte SSK, för det andra så kollar man upp vilka tester som krävs för registrering INNAN man parar! Tänker man inte så långt så ska man INTE hålla på med avel, det är en skyldighet man har inför framtida valpköpare och även valparna själva då det i värsta fall kan förkorta deras livslängd.
Att det kostar "skjortan" att köpa en reggad renrasig är ingen som helst ursäkt för dålig avel! Det kan bli 10 gånger så dyrt om det visar sig att någon av era valpar har ärvt någon sjukdom av någon av föräldrarna bara för att ni inte kollade upp det innan och på så vis minskade risken. Jag gick i skolan när jag köpte min hund för 9.000:- pengar som jag hade sparat ihop själv! så att säga att det bara är dom som jobbar heltid som har råd med större summor är bara bullshit! dålig bortförklaring bara….. De hundar som oftast förekommer som omplacering på blocket är blandraser eller oreggade renraser, merparten av de som lägger 10.000:- eller mer på sin hund har förmodligen planerat allt in i minsta detalj inför hundköpet. Ju billigare en hund är desto större risk är det att man råkar ut för sådana som gör impulsköp och som inte har tänkt igenom saken ordentligt och efter något år inser att tiden kanske inte riktigt räcker till trots allt eller att det var för jobbigt med hund och dessa säljs då p.g.a. "ändrade arbetsförhållanden" etc. Visst finns det reggade renraser för omplacering också men de är i minoritet jämfört med de övriga.
Hej,
Jag förstår att ni inte har något annat att hitta på än att sitta och leta runt på Blocket för att leta så kallade Oseriösa uppfödare…
Men istället för att hänga ut någon på internet INNAN ni har tagit kontakt med personen i fråga är bara ett bevis på nivån detta håller.
Ni har fått svar från "uppfödaren" Och det är klart att det INTE gäller en valp fabrik, att både tik och hane ÄR friska (även bakåt i leden)
Om det är någon som är oseriös så är det många (dock inte alla)
Av dessa såkallade fina uppfödarna.
Dom avlar på syskon, dom avlar på föräldrar dom avlar för att hundarna ska bli fina…
Se bara på schäfer så sönderavlad den är, eller fransk bulldog, mops, Shar Pei, Boxer, Grand danois, Engelsk Bulldog, Shitzhu, chiuhaua, mm mm
Men ni tycker kanske att det är bättre att hon hade tagit och registrerat kennelnamn och reggat valparna och avlat med hundens syster???
Och det är tack vare SKK och dessa så kallade seriösa uppfödarna som priserna på renrasiga hundar har skjutit i höjden…
Förklara för mig hur man kan ta 12000 kronor för en valp när det kostar 355kr att regga, 1000kr att besiktiga, vaccinera och chipmärka per valp, och till det foder ca 1000kr per kull… Det är alltså ca 1500kr per valp… Så kom då inte och säg att man inte tjänar pengar när man då säljer dom för 12000kr… Det är 10500kr i fickan…
Men nu vet jag att det säger jo men det kostar att gå på utställning, det kostar att meritera det kostar att gå kurser, jo men visst det gör det för mig oxå som har en KASTRERAD tik….
Och det är ett intresse, det är väl för fan inte meningen att vanliga svensson ska betala för detta???
De friskaste hundarna är Jakthundsraser, varför?
Jo därför det avlar på friska linjer som är duktiga på vad dom gör, medans King charlsen och Mopsen och alla de som jag listade där upp avlas på vem som har fått bäst utställningsresultat…
Det här är ett utdrag ur ett renrasigt helvete:
Hundar som inte kan gå, som skriker av smärta eller som knappt kan äta för att nosen är för kort. Många renrasiga hundar avlas fram för sitt utseendes skull - med katastrofala konsekvenser. I förra årets mest uppmärksammade brittiska dokumentär avslöjas hur ett stort antal hundar plågas helt i onödan. Allt för att ägaren vill ha en champion.
Tycker ni detta är ok???
Men hacka ni på på en som vill ta EN kull på sin hund, en som HAR kollat upp så att det är friska hundar i ledet… En som INTE vill avla med syskon, kusiner och allt vad det är.
Så nästa gång, ta och maila till annonsören INNAN ni börjar kasta skit.
Men för all del, gör allt för att häng ut OSERIÖSA uppfödare. Men dock INTE innan ALL information har tagits reda på…
Och för guds skull skit i hundrasen tänk på hunden?
Det är en levande varelse vare sig den är champion eller bara någons älskling… Det är så många som ser ner på blandraser, oreggade hundar mm, det är för fan en hund ändå… Och dom fullständigt SKITER i om mamman är internationell champion eller om hon vunnit vm… Det är bara människans sätt att visa status…
Så lägg ner!

#40 Det kostar betydligt mer än det du skrev. Vissa raser ska kollas extra innan dom säljs också. Tex collie ska ögonlysas innan dom säljs. Det kostar att kolla PRA, patella mm på tiken innan parning. Det kan bli kejsarsnitt vilket kan bli dyrt. Dolda fel försäkring. Tycker priserna är som dom ska, Blandrasuppfödare tar ju runt 9000kr för Chihuahua blandraser vore bäldigt fel då om renraser ska vara billigare än det.
tack ladylund1:)…kan inte mer än hålla med…tack ordpolisen för ssk heter skk:)
Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ställa ut min hund pga all stress m.m…
vi har redan 3 tingade där folken skiter i om dom e reggade lr inte för dom vill ha dom som sällskapshundar:)
att jag satte ut annons är för att om det blir fler valpar än fyra så vill jag kunna hitta hem redan nu till dom….
men men skiter i detta nu har fått sagt vad jag ville:)
leta upp valpfabrikerna istället som bara avlar o avlar..ta dom jackrusslarna från skurup som har annonser hela tiden men bara ett få antal tikar….dom e oreggade oxå:)
#42 Om din hund inte ens klarar av "stressen" vid en utställning så är den ju mentalt skräp och bör verkligen inte avlas på.
#40 På vilket ok gör två fel ett rätt??
#40 Man kan ju köpa en hundras som inte är sönderavlad istället för att hålla på med sånt man inte har koll på. :)
lite roligt med dom höga priserna…åka till tyskland är din ensak..det finns bra hanar i sverige oxå…dolda fel blir jag nog fattig av när hela kullen kostar ca 300 kr…äter oss ur huset gör dom säkert o var har du tänkt ha dina hundar om det blir slitage på huset??om du nu har en kennel så kan du juh ente förlora på arbetsinkommst..då en kull o hundar överlag ska ha tillsyn nästintill hela tiden…o tjänar man så pass att man kan gå hemma med valpkullen då kan ni inte påstå att uppfödare inte tjänar pengar…
#45 Precis, eller välja den varianten av rasen som är sund om det finns två varianter av den…

#46 Så du tror att alla som har kennel endast lever på det? Dom flesta får ta ledigt eller ta ut sin semester då.
Och klart det blir slitage på huset = minskat värde på huset.
Hundar ska inte alls ha tillsyn näst intill hela tiden. Var fjärde timme är det.
Du kan ju gå in på kennel iFokus och fråga dom där om dom tjänar mycket på sina kennlar.
#46 Du bevisar ju gång på gång på gång hur lite du vet och kan om riktigt avelsarbete. Ja visst, det finns bra hanar i Sverige, men det räcker inte med att ha en bra hane och en bra tik. De ska komplettera varandras brister, för att undvika inavel vill man kanske hitta helt nya linjer, hunden ska ha det där lilla extra som gör att man tror att just den här kullen kommer bli den bästa och mest framgångsrika som man någonsin fött upp.
Som uppfödare har man inte bara ett ansvar för sina egna djur och valpköpare, utan också för att arbeta för rasens konstanta förbättring.
det är inte lönt att diskutera mer imed att jag tänker med kärlek och ni andra med pengar o STATUS…
#50 Nej, du tänker inte alls, det är det som är skillnaden. Jag förstår att du älskar din hund, men man MÅSTE om man är djurvän tänka sig för innan man avlar hejvilt.
På vilket sätt anser du att jag tänker med pengar och status?

Du har glömt något!
Förutom det du räknade upp så kostar det att hälsoundersöka: röntga, ögonlysa, ultraljuda njurarna (om det problemet finns inom rasen). Sedan ska hanhundsägaren ha pengar (språngavgift ca. 1000-2000:- men det är olika) samt en viss summa/levande valp som har uppnått en viss ålder då är man uppe i några tusen beroende på hur många valpar det blir. Tiken måste ju ta sig till hanen och då får man räkna in bensinkostnader och kostnaden för uppehållet också. Man måste kanske MH-testa också, visst ingen dyr summa men ska man räkna ihop allting så….. Skulle det visa sig att tiken går tom så får man börja om från början igen och då har man förlorat kostnaden för resan till hanen, språngavgiften, uppehållet. Så kom inte och säg att de som föder upp reggade hundar tjänar pengar på aveln för då är du ute och cyklar totalt!
jag avlar väl för fan inte hejvilt..ge er på dom valpfabrikerna som gör de istället!!!!!!jag vill ha en kull efter vår prinsessa då vi själva ska ha en valp efter henne…ja bryr för fan inte mig om dom blir reggade lr oreggade…det är en hund likaväl reggad som oreggad…
på vilket sätt??du skriver hur mycket det kostar o slitage o mat o försäkring m.m…ja orkar ente ens skriva hur lite en kull kostar egentligen men uppfödare vill ha det till att det är dyrt…
du vill ha den bästa o mest framgångsrika kullen…jag vill ha den bästa sällskapshunden….och eftersom lynnet på både mamma o pappa är helt underbara och jag fick hjälp med att kolla upp linjerna av en uppfödare så vet jag att inga sjukdomar ligger i deras släkt…plus att cockern är bland topp tio friskaste raserna….och som sagt när jag fick reda på alla tester dom ska genomgå så var olyckan redan skedd…man vill ha hundar till olika saker…jag vill ha en bra kompis i vått o torrt vilket jag oxå har…jag tror att hon får dom sötaste o underbaraste bebisarna på denna jorden:)
jag vill ha en hund som jag kan träna o tävla lite lätt med i den gren hon e duktig i tex sök/spår…vilket jag ska lägga stor kraft i att träna efter valparna är sålda…då jag oxå kommer träna den nya medlemmen som jag tränat min egen:)
och med kärlek menar jag att om vi skulle få barn o den är allergisk så får man komma på en lösning så man kan ha vännen kvar..medans andra säljer sina vänner hit o dit när dom kommer på att oj mitt barn är allergisk ooopppsss!!!!
o jag ringde hanens ägare o tyvärr e hon inte reggad i skk men vi är…men det hade ändå inte hjälpt oss nu då man måste ha alla jävla tester!!thats it…..man lär av sina misstag heter det….
men återigen leorag…jag gör detta för kärlekens skull ente för några jävla pengar…
#53 Jag är inte uppfödare och vill inte ha några kullar alls, däremot bryr jag mig oerhört mycket om djur och vill endast att folk som vet vad de gör föder upp djur.
Det var ingen vidare uppfödare du fick hjälp av om personen ifråga inte ens kunde upplysa dig om de mest basala sakerna. Hur VET du att det inte finns några sjukdomar när föräldradjuren inte är testade?
Du vill ha en hund att träna och tävla lite lätt med? Trist att du inte får göra det med de kommande valparna bara.
Och för övrigt kommer din tik inte få bebisar, utan valpar.
Nä men som sagt lätt att vara efterklok..det finns MÅNGA oseriösa uppfödare oxå..hon jag prata med hade 2 hanar som var väldigt nära besläktade med vår prinsessa…o det tyckte hon var helt ok att para för hon gjorde nån koll på skk..där kollade hon även upp vår o den hanen som hon är parad med…hon kunde inte se något fel bak i tiden…ja kan visst träna o tävla med bebisarna:) däremot kan dom kanske inte bli champions..men det är jag inte ute efter iheller….om jag vill kalla dom för bebisar så är det min ensak lilla vän:)
#56 Nej du får faktiskt inte tävla varken spår eller sök med de kommande valparna, det är ingenting jag har hittat på.
Fler nedlåtande kommentarer som "lilla vännen" undanbedes bestämt. Diskutera på en vuxen nivå istället, det där kommer du ingenstans med.
#40 Jag tycker inte uppfödare som enbart avlar på utseende är seriösa. De som försöker få fram sunda och friska hundar är seriösa. Men jag ser inte henne som seriös eftersom att hon inte gjort alla tester som krävs. Hur vet hon att hunden inte bär på sjukdomar om hon inte testat tiken? Tror verkligen inte hon har de kunskaper som krävs för att avla.
#53 Tycker du verkligen att du är seriös? Jag menar inget illa, men att ta den där kullen var ytterst onödigt i mina ögon. Du borde läst på mycket mer. Vad var din anledning till att para tiken? att hon var söt och du vela ha en valp efter henne? Sånt håller inte.
nä då får jag juh skita i o tävla o träna istället..men mig vetandes så kan man tävla lokal tävlingar om dom är chippade o reggade i jordbruksverket…även blandraser förekommer på brukshundsklubbar….
ja tycker inte att det var onödigt att ta den kullen….om en person har 2 barn o ska ha ett till..hade du sagt till denna att gud vad onödigt att skaffa ett barn till??
jag har aldrig sagt att jag är seriös:S var får du det ifrån???jag skrev att hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag gjort testerna innan men det vet jag juh till nästa kull om det blir någon….
#59 Ja jag är medveten om att även blandraser förekommer på brukshundsklubbar, men de får fortfarande inte tävla bruks, oavsett nivå.
Sluta jämföra hundar och barn, det är osmakligt och framförallt helt ointressant.
Bra att du står för att du är en oseriös okunnig valpproducent i alla fall, hoppas du lärt dig något och aldrig gör om det här samt att du har någon erfaren uppfödare som kan hjälpa dig vid valpningen.
#53: "och med kärlek menar jag att om vi skulle få barn o den är allergisk så får man komma på en lösning så man kan ha vännen kvar..medans andra säljer sina vänner hit o dit när dom kommer på att oj mitt barn är allergisk ooopppsss!!!!"
En liten fråga bara.
Har du någon aning om vad det innebär att vara allergisk?
Kan ta min far som exempel.
När han var liten upptäcktes det att han var allergisk emot familjens katt.
Han fick föras i ilfart till akuten pga andnöd.
Det var inte långt ifrån att han faktiskt strök med.
Katten såldes efter det.
Menar du då att man ska ha kvar djuret, trots att man vet att det kan kosta barnet livet?
Visst att djuret är som en familjemedlem, men det handlar ändå om att prioritera i ett sådant läge.
Jag hade utan tvekan omplacerat djuret för att mitt barn skulle slippa lida.
Sen innebär inte en omplacering automatiskt att djuret hamnar hos vilken dåre som helst.
För allergi kan vara en plåga, tro mig.
Har samma problem som min far, fast med långhåriga hundar.
Efter 5 min sätter det sig på andningen.
Så även om man skulle vilja ha kvar djuret gäller det att vara realistisk i en sådan situation.
Enligt vad jag fattar det kostar det ungeför lika mycket för seriös avel om det så är renrasig med stamtavla, renrasig utan stamtavla eller blandras.
* Resan till hanen, parningsavgift, för att ha valparna (vaccination, foder och allt) och förlorad arbets inkomst/semester dagar.
Sen kostar det även att hälsoundersöka båda föräldrarna, ev vård får tiken under dräktigheten och försäkring.
Och detta är ju bara en bråkdel av allt, men ändå.
Det enda som renrasige behöver betala extra är registering och ev krav för just den rasen innan den säljs, och utställningar.
Kan det verkligen kosta mellan 7.000-12.000 kr mer för det lilla?
Chihuahua är den enda ras jag tycker behöver vara dyr då folk gärna köper dom som status symboler och assosearer. (finns fler små raser som används på samma sätt, kineser används ju som dockor om dom hamnar hos fel ägare)
tiasflikka-8: din hund ditt val, men du vill ju iaf inte linje avla som så många "seriösa" uppfödare gör.
Sen finns det ju fler folk som tar kullar för att behålla en valp, även reggade uppfödare gör det, varför ska inte du då få göra det då :)
Som jag fattat det är du ju beredd att behålla iaf 4 valpar om du inte hittar bra hem och du kan säkert ha kvar alla tills bra hem dycker upp. Inte som folk som sänker sina priser för att bli av med valparna :(
PS: Blandraser får anmäla sig till tävlingen men oftast finns det inte plats för dom.
Dock är din hund en försvarsmakts hund så går hunden för renrasiga i kön för att tävla spår ;)
#63 Nej du har fel, det är endast reggade hundar som får tävla i brukset. Hur svårt kan det vara att läsa reglerna?
tack rafflan:) en underbar människa till på denna jorden:)
Tiasflikka-8: Du får ursäkta, men jag tycker det mesta du skriver är BS…
Ni har kollat sjukdomar på bakomvarande hundar i stamtavlorna men ändå inte fattat att man ska testa???
Du har gkort det av kärlek? Kärlek betyder att kolla sin hund innan parning så hon är frisk och klarar av en dräktighet!
Du vill ha den bästa sällskapshunden och lynnet på hane och tik är bra… Du kan aldrig veta vad du får utan testerna och lynnet kan ändras och/eller hoppa över generationer..
Du skulle aldrig ställa ut din tik pga all stress? Det låter inte som en mentalt stabil tik.. De flesta hundar gillar uppmärksamheten de får på en utställning.
Till sist… Att det var din annons som hamnade här var en tillfällighet.. Som TS skrivit på flera ställen så diskuterar vi generellt, inte enbart exemplet i #0. Att det blev personligt nu var för att du kom in och började komma med ganska dåliga ursäkter.. Och NEJ, jag är inte emot oreggat/blandisar generellt.. har själv en blandis!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
har jag skrivit att hon e stressad???jag har varit på många utställningar och hatar detta påfund…alla som springer som yra hönor o drar i sina hundar m.m…
jag har ingenting att förklara för er egentligen..för alla vill vi olika här i livet….
o att min annons hamnade där tycker jag e rätt så idiotiskt…
som sagt häng ut alla valpfabriker istället o lägg energi på dom….tydligen så klarar hon av en dräktighet imed att hon ska valpa om en vecka:)
jag har inga dåliga ursäkter bara fakta…

Som jag fattade det så ville TS inte diskutera just denna parning och annons utan använde den som exempel?
Personligen tycker jag att det finns för mycket blandisar och oreggade hundar, det finns oftast en anledning till att valparna inte får reggas, det tycker jag är oansvarigt av en "uppfödare" eller privatperson som bara tar en kull.
Jag tycker att alla hundar som ska ha valpar ska gordkännas för avel av vetrinär, oavsätt renrasig eller blandras, samt testas för sjukdommar höfter osv.
Jag säger inte heller att renrasiga hundar är bättre men jag tycker en mer kontrollerad avel av blandraser skulle vara sunt. Jag tycker inte att vilken privatperson som hälst ska få para sin söta tik med grannens hund bara för att de ska få "bebisar". Jag tycker man överlåter det till "riktiga" uppfödare. Sedan finns det såklart mindre bra uppfödare och kennlar med.
Jag är HELT i mot avel av hundar som är renrasiga men inte gordkända av skk för avel= oreggade valpar. Här för vi ned fel på hundar rakt ner i nästa led även om de kanske inte synns direkt på valparna.
Om jag nu så gärna vill ha en kull på min tik (inget illa mot tiasflikka jag kan förstå att man vill det väldigt gärna) Så skulle jag söka mig till uppfödaren av tiken. Prata med uppfödaren om man kanske kan ta en kull i hopp? Uppfödaren borde ha ett intresse för sin linje av hundar? Uppfödaren kasnke säger nej på grund av saker som kommit upp i kullsyskonens hälsa, isf skulle jag veta det och inte ta en kull på min tik av rent egoistiska skäl.
Uppfödaren har kanske inte lust eller tid heller men kan hänvisa till annan uppfödare eller kunnig person, som kan allt med tester och valpning och allt runt omkring?
Här var min åsikt
Vi hade en tik när jag var liten som uppfödaren gärna ville ha valpar på, det fick hon ta, vi fick en hane som inte kunde användas i avel i byte. Vilket var det bästa bytet i vårat fall:)
till Tiasflikka-8:
lycka till med att hitta hem till valparna
Jag tycker hela denna diskussionen är löjlig…
Om nu nån vill ta EN kull på sin tik så är det ok, så länge föräldrarna och resten av leden är friska, vilket det i detta fallet är…
Och komma att säga att man inte tjäna pengar på att ta en eller ett par kullar är bara rent ut sagt skitsnack…
Jag har själv varit helgi birma uppfödare. Men tog bara tre kullar…
Och hur du än vrider och vänder på det så blir där pengar över.
Visst kan "shit happens" men det är sånt man får räkna med.
Och det är ju faktiskt tack vare de "seriösa" uppfödarna som priserna har skjutit i höjden…
Om dom kan ta 10000 för en renrasig hund så varför ska då inte en "icke renrasig" hund få kosta 5-6000?
Och angående allergi…
Visst det finns ENSTAKA fall av folk som verkligen har fått allergi, men kom inte att påstå att ALLA dessa omplacerings hundar och katter är pga allergi, nej i det flesta fallen så är det bara en enkel ursäkt att bli av med hunden eller katten.
Jag tycker ABSOLUT att man ska hänga ut valp fabriker och oseriösa uppfödare som tar kull på kull eller som avlar på sjuka hundar.
MEN detta handlade om EN kull… INGET mer…
Och snacka om Ras rasister…
Så om jag har en blanding mellan tex Pudel och fransk bulldog.
Och det visar sig att den är världsbäst i spår så ska h*n inte få göra detta… LÖJLIGT
Då kan vi ju säga att blondiner inte får spela fotboll iheller.
Jag har en hund som jag vet skulle tycka det var SKITKUL med LURE men hon är minsann ingen Grayhound, eller den typen av hundar, vet inte vad man kallar dom nu på rak arm…
MEN om min hund hade tyckt det var skoj så ska hon väl för fan göra det, sen skitsamma vad det är för ras.
VAD är folk rädda för?
Att det ska komma en Chihuahua som är bättre än en schäfer på bruks?
Att det kommer en Pudel som är bättre än en Border collie på att valla?
Att det kommer en Gatuhund som är super på att söka knark?
Nej lägg ner all Ras rasism och se på HUNDENS bästa…
Det kan finnas seriösa blandras uppfödare lika gärna dom det finns seriösa renras uppfödare. Och lika gärna tvärt om.
#69 Du missar en viktig del. Tävlingar arrangeras inte av sig själva, det är medlemmarna på klubbarna som ställer upp med sin lediga tid och sliter gratis i många fall.
Brukstävlingar är i första hand till för avelsutvärdering, precis som utställning borde vara, och därför är det självklart till för renraser inom svenska brukshundsklubben som är en del av svenska kennelklubben.
Gnäll på rätt organisation, om det nu är så synd om er för att era bastarder inte får tävla så engagera er i Blandis och anordna egna tävlingar!
#64 men för f*n vissa reglerna då!
Jag ville tävla spår med en blandras men fick inte pga att han var blandras, då det oftast bara är renrasiga som får vara med (finns undantags fall där blandrasrer fått tävla) sen fick jag vet när jag gick en kurs i försvarsmakten att blev blandrasen försvarsmaktshund fick han tävla i spår! (dock var han för gammal)
En sak ska du ha jävligt klart för dig…
Jag har ingen Bastard… jag har en RENRASIG American Fox Hound…
Som jag har tagit med från USA.
Finns INGA uppfödare av dessa i sverige, men jag har ändå min kastrerad, och jag kommer ALDRIG att avla på NÅGON hund…
Men jag ser INTE ner på Blandisar, renraser eller någon hund. SÅ LÄNGE dom är FRISKA!!!
OCH jag är med i Brukshundsklubben, och ställer upp lika mycket som en annan jeppe…
Så varför ska jag då inte få tävla under samma vilkor som Mr Schäfer ägare???
Jo därför att dom är rädda för att MIN hund ska slå dom???
Så hacka inte ner på andras hundar… OAVSETT ras
Tänk på språk och bemötande! Det är inte tillåtet att svära och vara otrevliga mot varandra!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ok, men det är ok för alla dessa folk att kasta skit på en person som dom inte känner överhuvud taget…
Och hänga ut personer utan ett uns av fakta…
Fint forum detta..

# 69
Men i och med att personen i fråga INTE har testat föräldrarna så vet man ju inte om de är friska, de kanske har något som kan nedärvas till valparna. DET är oseriös avel i mina ögon.
Åh herre min gud, hur reagerar folk?
Det gavs ett exempel på fall för att det skulle bli tydligt vilken typ det handlade om, och sedan diskuterades faktiskt bara vad anledningarna kunde vara till att valparna inte reggades…den här diskussionen sköttes riktigt snyggt och på bra nivå utan angrepp mot exemplet vilket det vanligen brukar bli!
Räckte det inte där? "Uppfödaren", kände du dig jättetvungen att hitta hit och försvara dig för något, som aldrig nämnts i samband med din annons direkt utan bara talats om generellt? Du hade mycket väl kunnat rycka på axlarna och fortsätta gosa med din tik tills valparna kommer, men nu hamnade du i denna diskussion där du får höra andras åsikter istället.
För den delen, hur hittade du hit? För min del känns det lite fejk-varning…
Och angående att renrasiga kostar mer än blandraser:
JAG väljer att betala mer för att vara mer säker på vad jag får, hur bakgrundsfaktan med sjukdomar och psyke ser ut och hur väl de följer rasstandard, OCH för att uppfödaren ska få den delen pengar som blir över som TACK för deras arbete i att bevara/förbättra rasen med allt vad det innebär!
jag hitta hit för att en vänlig själ skrev ett mejl o berätta att någon hängt ut min annons på ett forum…ta o diskutera amstaffarna istället o varför dom finns….varför bry er om ni ändå inte ska köpa någon blandras lr oreggad hund…
TA BORT MIN ANNONS FRÅN TRÅDEN ANNARS ANMÄLER JAG ER!!!
trött på avelsnissar som tror dom e något!!
o jag kan berätta att även om dom hade varit reggade hade ja tagit samma summa pengar….

Nu får du väl ändå ge dig?
Du har själv valt att publicera annonsen på nätet.
ja på blocket!!!inte på detta jävla forumet….
#78, vi har yttrandefrihet i Sverige.
#78 Okej då vet jag det, däremot förstår jag inte varför du tycker att jag ska diskutera amstaffarnas existens?
Här har inte hängts ut, du blev ett exempel som kunde ha varit vilken annons som helst. Du diskuterades inte som person, det som diskuterades var möjliga anledningar till att man inte vill/kan regga sina renrasiga valpar. Sedan, efter att du trädde in i tråden har det diskuterats med dig om det du skrev i ditt inlägg.
Jag har svårt att tro att en anmälan kommer gå igenom. Mot vadå?
Större delen av de som skrivit här är inte avelsnissar som tror att dem är något utan personer med åsikter de har rätt att uttrycka.
Och ja, som uppfödare av valparna sätter du själv priset, men du får alltid räkna med att bli ifrågasatt, vad du än gör. För åter igen, man har rätt att uttrycka sina åsikter och det är väldigt sällan alla är överens om vad som är rätt pris.
Och precis som #81 har vi all rätt att yttra oss, och vi har även rätt att länka till precis vad vi själva vill och föra en konversation kring det.
det var väl visst riktat mot mig då flera på detta helvetes forumet mejlade o tyckte det var jätte spännande o se vad jag svarade…jag tycker att det är kränkande o ska anmäla alla jag kan som skrivit kränkande saker o jag har mejladresserna kvar…
Eftersom det inte står något i Skrivreglerna om förbud mot att länka till annonser så kan inte jag avgöra det här, utan det är upp till sajtvärden KerstinP. Jag kommer att plocka bort länken ur inlägget och hänvisar sedan till att ta upp det med KerstinP.
Nu har tråden spårat ut till bara elände så jag kommer att låsa den.
Eftersom vi inte vet hur vår Sajtvärd ser på diskussioner med länkar till annonser, så föreslår jag att ni skapar en ny tråd utan länkar om ni vill diskutera ämnet (inte den här personen!) vidare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#84 Det är något som gjorts på egen hand och som dessutom inte diskuterats här… samtidigt måste du väl ändå tycka att det var bra att någon ville kolla upp hur det låg till i "exemplet"? Jag menar, du kan ju inte både ha något emot att man diskuterar generellt och använder en annons som exempel, OCH att någon personligen vill kolla upp vad som gällde i exemplet?
Kränkande har väl ingen skrivi?? Inte här iaf, annars får du gärna förklara vart.
Mejladresserna kommer du nog inte långt med, då det är mycket svårt att kolla upp vem som egentligen har skrivit mejlet. Dessutom MÅSTE inte alla dåliga mejl du fått hänga ihop med någon här, lägger man ut något på blockket får man garanterat en hel del skitmejl varje gång oavsett om det pratats om annonsen eller inte i ett forum.

#80+84
Jag tror knappast att det blir bättre när du svär och beter dig som en 15-åring.
Jag är ingen så kallad avelsnisse (vilket du också hör till vare sig du vill eller inte) däremot är jag så pass insatt i min ras så jag vet vad man behöver testa och göra innan en parning, det tror jag att många andra också gör som har ett genuint intresse för sin ras. Vad har din tiks uppfödare sagt om denna parning ? Han/hon om någon borde ha kunnat upplysa dig om de tester som behövdes eller vet personen inte om att tiken är parad ? Hoppas att du inte är medlem i SKK = Svenska kennelklubben
Kan INGEN låsa denna tråd?!