Oliver's?
Finns det någon här som ger Oliver's till hunden/hundarna? Oliver's kattmat är det ett av de bästa torrfodren på marknaden, jag ger det till mina katter och är nöjd.
Eftersom jag inte direkt har stenkoll på hur hundens mat bör se ut rent näringsmässigt så klistrar jag in vad det innehåller, så kanske ni kan hjåälpa mig och säga om det är bra eller inte.
Hundmatens näringsinnehåll:
Protein 28 %
Fett 16 %
Fibrer 3,0 %
Färsk kyckling 15,5 %
Kyckling totalt 59,5 %
Glukosamin 700 mg/kg
Kondroitin 500 mg/kg
L-carnitin 110mg/kg
Lutein 4mg/kg
Taurin 0,25 %
Omega 3 0,7 %
Omega 6 2,3 %
Upptagning 92 %
Kcal pr kg (ME) 4004
Ingredienser:
Kycklingmjöl, havre, färsk kyckling, potatis, ärtor, kycklingfett, komplett mineral- och vitamintillskott, TRIPLE FIBERPLANTM (ärtfibrer, betfibrer & riskli), kycklinglever, linfrö, OLIVER'S OMEGA 3 BOOST, hela färska ägg, FLEX C, OLIVER'S AURA BOOSTTM (blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt), OLIVER'S DIGESTION BOOSTTM (mannanoligosackarider, jästkultur, inulin, yucca shidigera).
Läs mer: http://www.olivers-petfood.se/ESEShop.aspx klicka på Dog food, rulla ner till Oliver's adult, klicka på "Läs mer" (kunde tyvärr inte fixa en direktlänk)
Det står även att det passar alla raser. Jag ska ev. ta över en dvärgpinscher, kan både den och hamiltonstövaren äta samma? (stövaren används inte till jakt längre, men har ett relativt aktivt liv precis som dp'n kommer få. Stövaren äter Doggy Original nu som jag inte är helt nöjd med, men just nu är det inte jag som står för det.. men dp'n kommer jag ansvara helt för och därför vill jag se mig om efter ett annat foder)
Vad säger ni? Gillar ni inte Oliver's så kanske ni kan tipsa om något annat? (det behöver inte vara samma sort för båda hundarna, skulle bara underlätta)
Jag gav det ett tag och det funkade sådär på min hund, rent innehållsmässigt ser dom flesta av deras sorter bra ut i mitt tycke förutom att dom på senare tid tillsatt (personligt tycke) att det finns en del onödigt som blåbär, hallon, äpple och liknande som inte borde vara nödvändigt.
Har man en lättfödd hund som gärna lägger på sig eller inte är lika aktiv längre kan man ha i bakhuvudet att fetthalten är rätt hög i jämförelse med dom flesta doggysorter, och ja dom kan käka samma under förutsättning att det passar deras energiförbrukning.
Men det är dessutom behändigt att få det levererat till dörren.
≧◔◡◔≦
Jag har reagerat på samma sak, att det finns många såna småsaker. Vet inte riktigt vad de bidrar till, aura boost? Menar de att de ska vara bra för immunförsvaret eller något?
Ser man på ingredienserna så är det i alla fall sånt som är typiskt bra för immunförsvaret, rikt på antioxidanter osv.
Det jag inte gillar med Doggy är att hunden skiter en hel del (även om det är mindre nu jämfört med förra fodret som jag mer eller mindre tvingade farsgubben att byta från), egentligen inte så konstigt eftersom det är spannmålsbaserat.. vilket inte är så populärt hos mig, jag vill helst ge ett köttbaserat foder.
Att det innehåller mindre fett än Oliver's är väl på både gott och ont. Exempelvis katterna har fått så väldigt mycket bättre päls sedan jag bytte till ett foder med högre fetthalt. Ang. vikten så tror jag att kolhydrater spelar en större roll än fett.. och kolhydrater är något som Doggy har gott om, lite mer än hälften. Hade varit toppen om Granngården kunde dra ner på spannmål och öka köttmängden.. (nu står ju inte procentandelen kolhydrater i Oliver's foder, men rent naturligt borde det vara mindre eftersom det är mycket mer kött i.. torrt räknat, dessutom)
Visst behöver alla kolhydrater, men för mycket så man inte gör av med det leder till övervikt och i värsta fall fetma.
Vet någon den rekommenderade proteinhalten och fetthalten i hundfoder, så man vet ungefär vad man ska gå efter utöver ingredienserna när man kollar olika fodersorter?
#2 ja kolhydraterna spelar stor roll på hullet.
Jag tycker det är svårt att säga nån specifikt ang protein/fett/NFE (kolhydrater)
jag har gått från olika sorter där alla har mer eller mindre olika nivåer men alla är anpassade för "normal aktiva" hundar och istället doserat efter hull och behov, dom fetare sorterna som oftast varit dryga i dosering har det blivit lite mindre av och tvärtom.
Men är du nöjd med olivers till kissarna skadar det ju inte att prova till hundarna, lättare och behändigare att ta allt på en beställning.
≧◔◡◔≦