Frågor ang Amstaffs
Hej! Har ett par frågor ang Amstaffs.
1. Hur utalar man Shire? Alltså: American staffordshire terrier?
2. Skulle vilja veta hur en Amstaff är i storleken jämfört med en människa, alltså om ni kunde visa en bild på er/nån ni känners Amstaff och er/nån ni känner tsm. Vet på ett ungefär själv då jag har en Amstaff hane som min nick antyder men vill inte utgå från nåt på bara en indibvid.
//MinAmstaffNero
Har du sett sagan om ringen? :P Stället Frodo etc kommer ifrån uttalas på samma sätt typ. Ska försöka få det bokstaverat på ett lättare sätt, typ "Sjajer". Sök på youtube på rasen så kommer det kanske någon video där de uttalar namnet :P
En amstaffhane's höjd ska ligga mellan 46-48cm, och tikarna ska ligga mellan 43-46. De är enligt mig lagom stora.
Jag skickar med en bild på min amstaff med min sambos brorsdotter, hon är 2år :)
#1 tack så mkt :) Åhh din super fina Tarox <33
//MinAmstaffNero

Shire uttalas - schör
[shajer], där fick du det lättare :P
Men visst har du en Amstaff själv? Tänkte bara varför du frågar hurvida de är i storleken osv? :P

American Staffordshajer Terrier :)
Tycker som lottaeriksson, dom är i lagom storlek, över 40 cm men under 50 cm.
De amstaffs jag träffat är ju runt det, strax ovanför knäna. Om dom är under det så är det ju en Staff ;D

neeeeeeeeeeeeeeeeej, shöre!!!!!!!!! staffordshire är en stad i england.
som yorkshire terrier, man säger inte yorkshajer

Haha om jag testar säga american staffordshöre, det låter ju jättekonstigt :o Bara sludder ju.
Jag har då inte träffat nån som INTE säger något annat än yorkshajer/staffordshajer osv. Det är väll det svenska språket, vi vill ha det så enkelt som möjligt.
#6 Det är olika detdär, vissa uppfödare jag pratat med har uttalt shöre, och andra shajer :P De flesta människor man träffat på säger dock oftast shajer. Men visst har du rätt :)
Jag trodde det utalades typ: Shajer ja som dom flesta sagt.. :P
#4 Jo men jag var inte helt säker om han var för liten eller för stor.. För n'r jag t.ex visar 45cm på en linjal ser det skit litet ut? XD Och när jag visar 75cm för att kolla hur stor en Grandis är på manken ser det typ ut som min f.d Schäfer/Vita herdehund :S

Fast rasen heter inte staffordshajer terrier, utan staffordshire (shör) terrier. Själv bryr jag mig inte om vad som är lättast utan vill hellre uttala det korrekt.
hästrasen shire uttalas ju shajer
men jag har alltid sagt shir eller shire på i alla fall hundar. Tycker shajer låter omständigt och shöre har jag nog inte hört förut. Jag har heller aldrig hört någon i min närhet säga shajer…
Shöre uttalar man det..
Shire [shajer] är försvenskat..

Haha, alltså , jag är typ sämst på att förklara hur jag uttalar.
Stafford shyr kanske är ett bättre sätt att förklara det på.
Hundrasen är döpt efter staden Staffordshire i England, och därav vore det ju bara konstigt om man uttalat det på något annat sätt.

# 12
TACK. jag började få magsår
#14 Haha, ingen orsak.
Vi är bara lata, och måste göra allt på vårt sätt, hihi
[Amerikann staffårdshajer tärrier.] - Svenska 

hahahaha, fyfan för sverige.
#18 Vad fin ;) Men tycker öronen var fult kuperade.

Skit snygg kropp, verkligen.
Nu är det inte min ras, men om det vore det så skulle jag absolut köpa en av den typen.
#19 Hehe, alla har sin smak. Jag tycker de är snygg kuperade, då många kuperade har bara små jäkla flärpar och ett stort hål (innerörat) kvar. Här är det i alla fall öron 
**
#20** Jo, hennes kropp är snygg!
Gillar den lite mer, men folk tror det är en pitbull.
Många har tydligen fått för sig att pits är höga och smala, hihi.
Men hon är renrasig amstaff med stamtavla, hehe.
Så utalas det shöre eller shör eller shyr?
#23 [Shör]
Så om nån frågar vad Nero är för ras ska jag typ säga om jag inte vill säga Amstaff: American stafforshör terrier?
#25 Ja, om du vill uttala korrekt 
#26 oki doki 

#9, det där med mankhöjd ÄR knepigt ;)
Min st.bernhardstjej var 85 cm i mankh, vi trodde först hon var runt 70.. Det är ju också en fråga om kroppen, späda hundar ser oftast större ut medans grövre ser mindre ut.