Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1260 ggr
Thyra4
0

BARF

Jag har sedan några månader gett min Golden BARF. Trodde att hon kulle gå ner lite i vikt, eftersom jag dragit ner på portionerna. Köpte ny mat av en annan försäljare igår, som sa, att hunden skulle ha 0,3 % av sin naturliga vikt/dag. För min Golden som väger ca 33 kg skulle det betyda ca 9 hg/dag. Hon får mycket mindre nu och är ändå ganska bred om ryggen. Nu har hon ju ett sköldkörtelproblem, så hon får medicin för det. Veterinären trodde att hon skulle gå ner i vikt  - men inte. Hon är 9,5 år och väldigt trött, men villig att promenera varje dag.

tsset
0

Börjar hon bli äldre kommer hon nog lägga på sig också. Är det en farlig övervikt eller börjar hon bara bli lite go om magen så att säga?

Så länge hon inte tar skada av vikten på annat sätt än att hon blir tyngre så tycker jag att du fortsätter med promenarerna, kanske låter henne simma om hon har ork och leder för det? När de blir äldre kan de tycka att det känns konstigt att simma och bada, det känns annorlunda i kroppen och vissa hundar vill därför inte bara. Min tidigare badglada labbe är ett exempel på det.

Vi försöker hålla ner så mycket som möjligt på "övrig mat", hålla oss till fodret och "motionera". Inga mängder, men så att han får gå i sin takt en bit varje dag.