kan man klicka in slalom?
Vår hund har mkt svårt att lära in slalom i agility. Vi har börjat bekanta oss med klickern och jag undrar om man kan klicka in slalomet? Hur skulle man då förslagsvis gå tillväga? Är det någon som gjort det?
Klart man kan! Iaf i början, personligen tycker jag att bara en boll funkar bäst när man tar större delar, för farten och för att han ändå inte hör klicket i slutet, tänket är dock detsamma!
Vi har också kämpat med slalomet, många metoder och sätt och ja…. igår hittade vi vår grej och antalet korrekta försök är väl 9/10… känns super!
Vad funkar och vad funkar inte? :)

Du kan klicka in all form av inlärning med klicker. det handlar bara om att du ska klicka in hunden så att den förstår själva klickern.. Vet du hur man gör det?
jag har klickat in hunden så det vet hon- är enligt många en "klickersmart" hund- därför tänkte jag att det kan gå att använda klickern till detta- vet dock ej hur än =)
Ja absolut! Den absolut bästa och säkraste slalom träningen är 2X2 med susan garrett. Dyr med är värd pengarna dubbelt upp. Och om du är sugen på att klickerträna när du tränar andra hinder på agility banan så kan jag varmt rekomender Shaping success också med susan garett. Hon är helt klart den bästa inom sporten.
#4 Vill lägga till där att det inte alltid är den bästa träningen för alla hundar, vissa har lättare för en annan typ av inlärning av slalomet… däremot VET jag att det är en väldigt bra och genomtänkt metod som funkar på många hundar(med reservation för att man gör rätt då…)!
Har använt mig av den själv! Dock funkade den inte för min hund, så vi har nu bytt till något som passar oss(eller ja, honom). 2x2 kom vi aldrig längre än två diagonala par(dåligt beskrivet), med det nya har vi både teknik och snabbhet på några dagar!
Anpassa alltså ;)
Har du lärt hunden gå slalom mellan benen? Det brukar gå jättesnabbt att lära in. Nu tränar jag själv inte agility men jag kan tänka mig att om hunden kan kommandot "slalom" och vet vad det betyder, kan det inte vara så himla svårt att föra över det på ett fast hinder liksom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Och! Självklart kan du använda klickern. All inlärning går snabbare med klicker så kör på det!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har klickat in slalomingången. Funkar super!

Vad kul att du lyckades klicka in det.
Vet inte om du redan har boken, men jag har just köpt den och tyckte att den är jättebra och skoj.
"Hundlekar - stimulerande träning för smarta hundar" finns hos canis.se, alla övningar lärs in med klicker. :D
Ett annat sätt är att använda sig av freeshaping, kan förklara hur du gör på slalomhindret med denna metod via msn eller pm? :) Radioactive.retard@hotmail.com kan du adda om du vill ta det via msn..
Med freeshaping följer inte hunden godiset som är mycket vanligt utan ser pinnarna och man lär dessutom redan från början in att gå in från rätt sida. Freeshaping kan man dessutom använda sig av både med och utan klicker men är betydligt lättare med :)
#10 Precis som vanlig shejping och vanligt klickertänk? ;) Mutor bör man undvika!
#11 Haha ja, så långt tänkte jag inte xD