Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 30108 ggr
mealily
17

Valptänderna.

Hej :)
Får hem en valp om 10 dagar, allt känns planerat och vi vet allt som väntar. Det är bara en sak jag inte riktigt förstått - valptänderna. Alltså, när dom tappar tänderna, som jag förstått dom gör någonstans runt 4-5-6månader, tappar dom tänderna bara? Så man hittar lite valptänder på golvet? Eller hur funkar det?

Är det viktigt att ge dom något tuggben eller liknande just då dom börjar tappa? När märker man att dombörjar tappa?

Tack på förhand :)

destroyed
4

Ja tuggben är väldigt bra att ha till valparna. De tappar tänderna vid den tidpunkten du sa. Sindra tappade sin första tand på dagen 4 månader. När du leker med hunden så kommer den att rycka till och kanske börja blöda då har du rykt ut någon tand eller så håller den på att tappas. Visst du kan hitta valptänder på golvet men vanligast är att när man leker så ramlar någon ur. De är rätt vanligt att valparna sväljer sina tänder istället för att spotta ut dem. Sen måste du ha koll på att tänderna så att vuxentänderna inte kommer innan valptanden tappats då måste du till vetrinären och dra ut tanden.

Det kommer gå bra, det mesta löser sig självt.

mealily
1

Så jag ska rycka ut tänderna, eller hur menar du?
Vad är det för skillnad på valptänderna och vuxentänderna, och hur märker man att kanske inte alla tänder tappats?

destroyed
4

Valptänderna ser ut som vuxentänder i ett mindre format. När vuxentänderna kommer fram så är de mycket större än de små valptänderna. Du märker skillnaden.

Du ska ju inte sätta dej och börja dra ut tänderna som vi gjorde när man var liten men praktiskt taget du ska inte vara så försiktig med valpen som man kan vara ibland för att den är så liten för det är bättre att man är hårdhänt och drar ut tänderna i lek än att man måste åka till vetrinären och få en dyr tandläkar räkning. Tro mej den är dyr!!! Men nu menar jag inte att du ska sätta dej och rycka tänderna och var jättehård i lek utan känn efter på visa tänder är de jätte lösa redan då är det bara att leka ut dem:)

mealily
0

Okej :) Är det olika på olika raser när tänderna släpps? Eller vet du (eller nån annan) någon bra sida där det står allt det där praktiska :] ?

destroyed
2

4# nej det vet ingen bra sida så vitt jag vet. Men det är inte olika tidpunkter på olika raser. Det handlar om hur snabbt de växer och hur mogna de är. jag vet flertal hundar som tappade Alla tänder under samma månad. Allt bara ramlade ur sen har vi sindra som har tappat tänder i två månader nu och har fortfarande kvar

mealily
0

Okej, får väll se och hoppas att det går bra då när den tiden kommer. ^^

destroyed
0

Mycket tuggben och hårdare lekar är tricket för mej:)

mealily
0

Märker man ungefär på valpen när det börjar?

Ricko
0

Vilken ras är det? Nja iallafall på en av mina valpar så tappade han en tand i mn säng när vi busade..

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

mealily
0

Det är en blandras, norrbottenspets/gråhund/lajka/vit älghund, med en skvätt samojed.

Okej. Hur många tänder är det dom tappar?
Och vuxentänderna, eller vad det heter, kommer dom direkt när valptänderna faller ut? Så att dom inte går tandlösa i flera månader, haha :D

Ricko
0

#10 har du n[n bild Flört

mealily
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla Gizmo :*

Ricko
0

#12 s[[[ s;t!

mealily
0

Hihi, yes han är en riktig liten nalle :) Hoppas bara han har ett lika fint temprament som han hade då han var 2 veckor, då jag träffade honom :] han var väldigt lugn om man säger så ;D

destroyed
0

10# Ja vuxentänderna kommer ut straxt efter tanden har tappats

mealily
0

Okej :) tack för svaren