Förbjuden i Norge
Må så vara att denna ras är förbjuden i Norge, det visste ej hundägaren om. Sedan bor de i Sverige. Men trots det så är risken stor att de avlivar denna hund.
Ägaren vet ju nu om detta förbud så jag tvivlar på de reser in i Norge igen med denna hund.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det står dock att de hade bosatt sig i mellersta Norge.
Men jag tycker de endå är fel då de vill ta hunden tillbka till Sverige. Avliva en frisk hund sådär de är inte rätt.
Lite dåligt att inte ha koll på det, men alla gör misstag. Väldigt tråkigt för både hund och hundägare. Avlivningen förstår jag mig inte på, om de tar hunden över norska gränsen igen så borde problemet vara ur världen. Fast de litar väl inte på att de håller sig på andra sidan, antar jag.
Får väl hoppas det löser sig :)

Men jag kan faktiskt undra varför inte tullen redan stoppade dom på väg In till Norge med hunden?!
Dom om någon borde väl veta sin sak…
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#3 De beror kanske på vart de åkte in. När vi åkte in i Norge fanns ingen tull eller dylikt alls.
#3 plus att tullen bryr sig inte om hundarna som åker över gränserna, varken i danmark eller i norge.. ska vi ta över våra hundar till danmnark får vi själva stanna, gå fram och visa dem som jobbar där..
en gång så fråga tullmänniskan när vi gav henne passet: eh, vad ska jag göra med det ? .. inte konstigt att hundar smugglas över ^^
ang. artikeln blir man bara mer förbannad på allt folk som inte har en aning om kamphundarnas betéende men tycker endå man ska börja avliva dem!
(doris, en staffe på bild.. en som jag passar ibland.. hur go som helst!)

Reptiler är också förbjudna i Norge. När min bror skulle flytta tillbaka till Norge så tog han med sig sin leguan ändå. När det sen kom fram att han hade ödla med sig så sa han bara att han inte vissta om förbudet, kanske lika i detta fallet? Man provar och ser om och hur länge det går, men vad man inte räknat med är att förbudet till 99% innebär avlivning.
#5, fast inom Norden behöver man ju inte uppvisa pass, så det var väl inte så konstigt :P
#6, hur gick det för din bror, fick han avliva leguanen?

Nä, alltså det där är lite rörigt. Men för att dra det kort så befann han sig i ett inte allt för bra sällskap så resultat blev att ödlan hamnade i sverige igen.
#7 nej kanske inte, men man ska ju visa upp vetrinärsbesiktningen väl =O ? :P
Nä jag förstår inte varför man är så "pigg" på att avliva när det finns en lösning.
Har ju varit en del i Norge eftersom man är gift med en norrman. En hel del annorlunda regler/ lagar emot Sverige. Det kan man kanske inte tro.
föresten, någon som vet om det bara är amstaffen som är olaglig i norge ? för om man går in på norska "blocket" www.finn.no så finns där massor av både staffordshire bullterriers, amrikanska bulldogs och bullterriers..
nån som vet ? :P
Det är väll bara renrasiga amstaff som är förbjudna i Norge väll? Så har man en blandras så får man åka med den till Norge?

Jag hade inte tänkt åka utanför sverige och har därför inte brytt mig om att kolla upp det. Men detta hittade jag vid snabbsökning.
#11 och #12
Förbudet gäller "farliga" hundar deras sperma och embryo.
Det gäller renrasig och blandningar med Pb, Fila Brasileiro, Tosa, Dogo Argentino.
Kan även gälla rottweiler, schäfer, dobermann och Amstaff om de anses som farliga hundar och då görs en grundlig bedömning av den enskilda hunden. (självklart måste man kunna visa nödvändiga papper på hunden. Mer om det i länken nedan)
Om ni förstår Norska och vill läsa mer så kan ni göra det här
Någon som vet hur det gick med hunden?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you