våran tyska jaktterrier
Min sambo, o jag har 2 tyska jaktterriers. den ena är 13 år nu. och inget problem. hon är så mjuk o go och snäll. den andra är nu ca 3 år. hon är ju oxå snäll mot människor och mot oss, förstås!
men mot vår gammelhund, och andra hundar, både han- och honhundar. är hon rent farlig! hon flyger på hundarna. har gjort det även med vår gammhund. förstås. och då dom slåss, då släpper ingen taget! utan dom hänger fast i varanndras strupe. tills någon av oss, helt enkelt tar struptag på hundarna. o sliter dom ifrån varann!! ingen lätt sak!! lovar, har gjort de några gånger!
senast hängde hon en av våra grannars hund o strupen! men som tur är så är det en stor hund, en schäferblandning. med tjock päls kring sin hals. o tur va ju det! för det var struptag på våran tik som gällde! då släppte hon. jag var helt skakad, efteråt! och våran terrier var helt galen!!
var med rena turen att jag fick burit in henne o låst in henne på toan, annars hade vi aldrig fått slut på eländet. för SÅ uppretad var hon! fasan är ju att hon även har en förkärlek till att smita ut oxå, så fort hon får den minsta chans!! o dom hittar hon! dum är hon ju inte!
nu är ju saken, att som jakthund är hon på väg att bli mycket duktig, trots allt! men… detta är ett hemskt problem för oss!
hon är ju ändå främst min sambos hund! o han vill ju inte ens höra på det örat, att behöva ta bort henne… men gammhunden har vi fått ordna med nytt hem hos en av sambons söner. för annars skulle det inte funka! vi har försökt! lovar! men unghunden är helt rabiat, då hon ser något som hon inte gillar hos gammhunden, vilket är ju de mesta. o unghunden, tar ALLA schanser att gå till attack.
men mot oss o andra människor är hon hur go o glad som helst!! hon älskar att få umgås med alla som kommer till oss! hon kan vara rätt jobbig där oxå. men absolut inte elak! men ett allvarligt problem det har hon ju blivit!!
men de e klart! hennes agerande mot andra hundar, har ju gjort att de finns dom som inte vågar kommma henne nära, dom vågar inte lita på att hon är snäll mot dom.
vilket är ju så sorgligt!!
finns det hjälp!!??? synd att det inte finns någon "man som pratar med hundar" här!! 
Trist situation…
Ser ju självklart på "Mannen som talar med hundar" och tycker att han är fantastisk! (Gillar docjk inte alla hans metoder..)
Och härromdagen så var det samma problem som visades på tv, precis som du beskrev….
Jag är dock inte Cesar Millan och kan alltså inte återberätta vad som exakt gjordes.
Men om du sett hans program så vet du ju hur han tänker och fungerar.. Om inte annat måste det ju finnas någon djurbeteende person i Sverige som kan hjälpa till? För det är ju trist att behöva "ge bort" en hund som ändå levt med er så länge.
Har ni varit hos veterinären och kollat så att det inte är något fysiskt? Har hon kanske ont, ser dåligt,hör dåligt???
Lycka till iallafall!

jo, det är tråkigt! och något hoppas man ju på! men att gå på någon hundskola, ihop med andra hundar. det skulle ju absolut int funka nu!! hon skulle vara helt vansinnig på alla dessa hundAR OCH SKULLE INTE ENS GE NÅGON EN SCHANS O FÅ HENNE ATT LYSSNA!!
Det är jag säker på… men har faktiskt tagit kontakt med tv 4:a på deras probram med "hundcoutsen"… men har ju inte fått något svar än. det är ju gjort bara för någon dag sedan… men där hade jag faktiskt kunnat hoppas, om dom verkligen tog vår situation som något att gå vidare med i detta program. vet ju inte… 
TV är inte något som jag gillar kanske sååå då det gäller sådant här… men har ju sett att även den killen verkar ha vettiga metoder… fast har ju sett bara något enstaka program.
jo, det är ett stort problem! värst är de ju igentligen för min sambo! han tycker ju om henne, o ser ju vad hon kan som drevhund! men han ser ju även problemen hon har förstås!!
men att ta något mer drastiskt beslut, det vet jag att han har mycket svårt för. vi får ju vaka henne som en hök!! o verkligen försöka se till att hon inte kan smita!
men ågot riktigt lyckat har vi ju inte hittat där heller…
Jag tror att ni kommer att lyckas med det här på ett eller annat sätt.
Hundskola sa jag inget om och inget jag rekommenderar heller, just nu i alla fall.
Rent personligen gillar jag inte "Hundcoachen", och vill man inte vara med i TV, så…..
Dessutom verkar det ju som om läget är akut…
Kolla på nätet, det finns djurbeteende vetare som säkerligen kan hjälpa er. Nu vet jag inte var ni bor men jag har för mig att det finns någon i Malmköping (södermanlands län). Eller prata med uppfödarna där hunden kommer ifrån.
Men ta tag i det nu! Och som sagt, kontakta veterinär för att utesluta fysiska problem….
Nästintill alla tyskar jag träffat har varit sådär, ettriga, hundagressiva och allmänt jobbiga!
Men det är ju bara mina erfarenheter!
Förstår er frustration, det måste vara superjobbigt. Hoppas ni får bra hjälp så ni slipper ha det såhär!

Gillar Du Fredde Stens metoder och vill ha hjälp, så varför inte maila honom privat och fråga om han ge Dig privatlektioner. Då får Du visserligen betala för hans hjälp, men Du slipper ju TV.n.
Det finns många duktiga instruktörer i Sverige, så Du kan alla gånger få hjälp. Nu är ju Tyskarna lite speciella i tempramentet, tycker jag. De är ju avlade för ett ändamål och där är de ju grymt duktiga och besitter ett enormt mod.

jo, det har jag förstått oxå att dom verkligen har ett speciellt lynne! 
ja, det kan ju vara ett sätt. något måste vi ju göra snart. för hon är ju en mycket fin hund på många sätt. helt klart.