Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1604 ggr
mealily
0

Hovawart

Fick just höra att mina kusiner skaffat sig en Hovawartvalp som vi ska fara och hälsa på om några veckor :)
Blev lite nyfiken på att höra om det är någon här som har eller haft en Hovawart och kan berätta hur dom är till tempramentet och så? Vet att det är en gårds/boskapshund. Mina kusiner bor iallafall i stor lägenhet med närhet till skogen och jag hoppas nallen trivs där :)

Amstaffen
0

Vad roligt! Har ingen större erfarenhet av rasen men erkänner att dens utseendé är gudomligt!

Kaninisen
0

Var dagmatte till en drös Howavarts, de är hyffsat envisa men väldigt "moderliga" också. De är fast vid matte/hussa och man känner att de finns där om något skulle hända. Svårt att förklara. ;)

mealily
0

#1, ja det är änna riktigt stiliga hundar :) Det blir faktiskt redan till helgen jag far upp och tittar på den, ska bli superkul.
#2, okej :) från det jag läst så förstår jga att det är jättemycket vakt i dom, ungefär som en mildare version av ovtjarkan. Eller är det så extremt?

Kaninisen
0

#3 Jag vågar inte säga exakt, har ju bara träffat en + valpar. Men hon var lite vaktig, kunde helt plötsligt lägga sig ner platt mot marken och flyga på förbigående hund. Men jag såg inte hennes vaktande som något problem, för det var ingen "hotande" vaktning utan hon skällde när någon kom och hon var väldigt uppmärksam.

Detta kan ju förstås vara väldigt inviduellt!

mealily
0

Hoppas bara det inte blir problem då dom inte bor så lantligt Oskyldig
Men valpen blir ju vad man gör den till :)

Taci
0

Jag har bara träffat en, men kan väl berätta hur den är.

Det är en kompis till mig som har en kastrerad hane på ca 9 år. Världens snällaste, goaste björn, som är väldigt bra med andra hundar och valpar, väldigt uppfostrad o fin. Skäller ibland om husse inte tittar på honom tillräckligt mycket, fast absolut inte så pass att jag skulle klassa honom som "skällig". Han är väldigt lugn, fast mycket klumpig när han tar sig fram i möblerade rum ^^ Han drog till exempel min externa hårddisk med tusentals bilder på, rätt i golvet, med sin stora svans :((( Så svansen är ganska opraktisk inomhus, hehe.

Men på det stora hela verkar det vara en väldigt trevlig hund, dock så har jag ju bara träffat en.

mealily
0

haha, det är väll nackdelen med stora hundar.. Storleken ;D
Vår st.bernhardtjej som redan var 85 cm vid 12 månaders ålder råkade ha sönder åtskilliga saker. Not fun.