Eurasier ägare se hit!
Hej 
Jag och sambon har planer på att köpa Eurasier till nästa sommar. Det kommer bli vår första egna hund. Sambon är uppväxt med hundar och jag har alltid passat/lånat kompisars hundar så jag har också hundvana. Skulle vara kul om ni med Eurasier skrev lite varför just Eurasiern är så bra och gärna vad som ni kanske upplever är mindre bra med den. Har själv läst ganska mycket om den och träffat ett par stycken men det skadar aldrig att veta mer. Skulle även vilja veta om det kanske finns några oseriösa Eurasier uppfödare jag bör akta mig för. Är det nått speciellt jag skall tänka mig för förutom det där med att alla papper skall finnas, att ägaren är med i SKK m.m?
Kul! Superbra val där, måste jag säga!
Jag har än så länge bara haft en eurasiervalp men jag uttalar mig ändå.
Anledningen till att jag valde eurasier är för att de är ganska lätta att ha att göra med. De kräver inte överdrivet mycket aktivering och är nöjd med det mesta. Nu när jag var sjuk t.ex. så klagade min tjej inte trots att vi mest låg inne och degade hela dagen!
Ett annat plus är såklart att de är väldigt friska. Som jag förstått det finns det inga typiska sjukdomar för eurasier - Även om vissa sjukdomar såklart kan drabba dem ändå!
Och en sak som vissa är kritiska till men som jag tycker är jättebra är att de är lite reserverade. Om man bor i en stad är det ju skönt (tycker jag) att hunden inte ska springa fram och hälsa på precis alla man möter. Den älskar min familj och mina vänner - Det räcker gott och väl för mig :)
Jag vet inte om man får tipsa om uppfödare här, men du kan ju alltid kolla upp några själv och fråga runt lite via PM om erfarenheter osv. Jag har inte jättestor koll men några bra vet jag om!
Ja det känns verkligen som att Eurasiern är den perfekta hunden för oss av det jag läst, hört och sett
Jag håller med dig att man vill väll inte ha en hund som skall hälsa på allt och alla jämt. Dels är det ju skönt att veta att ens hund inte springer fram till folk bara sådär, finns ju dom som är hundrädda och hunden blir ju lite mer respektingivande vid tex kvällspromenaden om den inte vill hälsa på vem som hällst. Finns ju mycke läskiga puckon man vill slippa ha att göra med. Varför är folk kritiska till att hunden är reserverad? Så länge den inte är aggresiv gör det ju inget tycker jag.
Tack för ditt svar 
Läste frässten på din blogg, kommenterade på ett av inläggen ang intressen. Håller med dig fullständigt.
putt
putt igen. Vill gärna höra fler berätta sina erfarenheter om sina Eurasier 
puttie :D
Vad roligt :)
Läs gärna igenom vad som skrivits i tråden Eurasier här på forumet, så får du lite mer info! :)
Jag håller med Kickan om att bästa nog är att de nöjer sig med vad de får, lite grann. Ingen jättekrävande hund på det viset.
Det där med att de är reserverade stämmer inte alls in på min hanhund iaf, haha! Han vill fram till ALLA, o han älskar precis alla människor o alla djur, verkligen helt galet social med alla. Så det kan ju variera ;) Dock tycker jag det är ganska roligt, han är lätt att ta med sig överallt då! Dock så gör han inte såhär då det är mörkt ute, då morrar han istället ibland på endel skumma fyllon, haha! Så han skiljer på folk o folk, så att säga.
Det du bör tänka på när du väljer uppfödare/valp är att föräldrarna är röntgade o med gott resultat, då HD faktiskt förekommer.
Min pojk kommer från Foxfire Kennel i Gullringen, och jag är urnöjd! Väldigt trevlig uppfödare, o framförallt kunnig! Så pass seriös att hon faktiskt har med i sitt köpeavtal att man har skyldighet att röntga hunden vid en viss ålder, o att man då får ersättning. Jättebra tycker jag, då det visar att hon verkligen vill föra rasen framåt!
mycket vackra hundar!
hur är de med fällning? är det som med kheesen, att de fäller allt på en gång , eller går de och småfäller?
#7, de fäller ur all underull ett par gånger om året, o fäller inte däremellan.
#8, tack =)
hur har de det på sommaren? är de mycket påverkade av värmen?
Min Novaya är väldigt varm av sig, det märktes i sommar!
Hon var dock duktig på att lösa det, la sig på kalla platser (på kaklet, intill toaletten, var favoritstället), höll sig i skuggan, stod i vattnet mycket och sådär.
Texas blir också varm på sommaren. Dock så stänger ju pälsen ute endel värme också, fast han blir ändå varm. Fast det blir väl alla hundar i sommarvärme. Men vad jag märkt så verkar inte eurasiers banga för ett dopp, så de svalkar sig gärna när de får chansen! (;
Just det, det är värt att poängtera! Just det att pälsen faktiskt skyddar mot värme också. Det är många som föreslår att jag ska klippa Novaya så att hon blir svalare… Men det skulle bara ge motsatt effekt.
#11 - jag vill gärna ha en pälshund nångång, men jag tycker de ser så eländiga ut i sommarvärmen. jag skulle nog raka ner min helt på sommrarna, även om det skulle ställa till med ett j*kla liv på rasklubben ;)
Den här typen av päls står skyddar mot värme, de klarar sig många gånger bättre än korthårigare hundar i värmen
Det är vi människor som tar för givet att mycket päls är detsamma som varmt och jobbigt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jovisst är det så, men de med mycket päls flämtar så mycket mer för att reglera värmen, och bara det måste ju ta så mycket energi! om mina korthåriga hundar går och lägger sig i skuggan flåsar de inte över huvudtaget :)
#13, att raka ner en långhårig hund på sommaren är verkligen inte snällt mot hunden.
När jag umgås med mina vänner med hundar som har korthåriga så ser jag att de korthåriga far lika illa som min pälsboll. I vissa fall mer illa, då de har slät päls mot kroppen, svart, så det bara steker om dom är i solen. Så oroa dig inte för värmen om du nu skulle vilja skaffa en Eurasier :)
#15 Det stämmer faktiskt inte alls alltid in på den här typen av långhåriga pälsar.
Att trimma en sådan här typ av päls är helt idiotiskt som #16 skriver. Däremot är det viktigt att se till att få bort död päls genom borstning.
okej, man lär sig något nytt varje dag :)
jag har bara kännt att det är en sån sak som har fått mig att välja bort "fluffiga" raser innan, men då kan jag tänka om altså :)
#18, det kan du absolut göra! :)
#18 Tycker absolut du ska tänka om