Sammanföra hundar?
Hejsan!
Jag har en fråga angående om hur man på bästa sätt sammanför två hundar? Det är så att jag är dagmatte åt en liten griffon och jag skulle så gärna vilja kunna ha honom tillsammans med svärmors pinscher. Problemet är att båda hundarna inte gillar andra hundar. Har ni några bra tips åt mig på hur jag ska bära mig åt?
Hälsningar J
Hur gillar de inte andra hundar?
Har man två hundar, som man vet inte muckar bråk.
Släpp båda så sköter de sig själva.
Ofta när hundar far ut i kopplet och gapar beror det på att ägaren går och spänner sig mer än en fiolsträng..
Har man dock en hund som är ute efter en fight så är en sammanföring något man ska lämna åt experterna..
Sen måste man vet att Ingen hund tycker om ALLA hundar.
Min tik gillar hundar, men knappast alla, men jag kan släppa ihop henne med vem som helst.
Min förra tik gillade andra hundar, men vart rabiat när hon såg en samojed..
Fråga mig inte, men det märkte vi ganska snabbt..
Så det är lite pyssel med det där.
Kan de vara i samma rum så går det ju bra, men det är inte säkert att de gillar varann ändå.
Tack för ditt svar!:)
När jag är ute och går med dom en och en så skäller dom så fort dom får syn på en annan hund. Pinschern är värst, han reser sig upp, skäller och drar som attan i kopplet.
Hur vet jag om någon av dem är ute för att fightas? eller ska jag helt enkelt lita på dom och släppa dem lösa med varandra?
De behöver inte bli bästa vänner utan jag vill bara kunna ha dem i samma hus:) hur ska jag göra?
#2 Hur ser hunden ut när den gör så?
Ragg, svans, öron, tänder?
Ibland så blir osäkerhet eller upphetsning misstagen för aggressivitet..
Jag har en hane som gärna käftar med andra hanar, och skulle man släppa honom med en annan hane ute skulle de med största säkerhet råka i bråk.
Speciellt med en goldenhane som är likadan.
De kan dock ligga i samma rum, även om det muttras en hel del, hehe.
Vi gör helt enkelt så att de får ligga.. Reser sig en så ska den andra ligga kvar, men de får inte gå nära varandra..
Det blir lite passande men det är ingenting som gör något ändå.
Det blir inte så ofta goldenhanen kommer på besök.
Det man kan göra annars är att släppa båda, men bakom galler, så ingen av dem kommer över till den andra.. Då får man en liten bild på hur de beter sig..
Var alltid två, och vet hur man ska ta isäg två hundar som bråkar.
Sen kan man släppa dem tillsammans.. Börjar de bråka får man se om det är tuktning eller rent slagsmål..
Oh, svårt att förklara xD

Promenad på neutral mark brukar vara bra. Det är bättre att röra sig än att vara stilla.

När jag skulle presentera jrt till min förra pappis så fick dom gå nåra gånger med varandra sen hade vi den ena i köket med grind och den andra utanför. Sen fick den ena ha munkorg när dom skulle hälsa. Efter ett tag när jrt lugnat ner sig gick det bra och dom blev vänner. Med valpen så var det bara att släppa ihop dom.
#3 Han har svansen upp och öronen bak tror jag och sen bröstar han liksom upp sig eller vad man ska säga:) Är detta osäkerhet tro? Han är väldigt ovan vid andra hundar.
Släppa dem bakom galler låter som en bra idé, för då ser man ju lite hur dom beter som sagt. Och vi kommer nog vara minst två vid detta tillfälle. Vart skall detta ske tycker ni? hemma hos mig där jag har griffon hunden eller hemma hos pinschern?
#4 Neutral mark låter mycket bra:)
#5 Munkorg kanske vore en idé:)
Tack för alla era svar!

#6 på kenneln där jag jobbade brukar tikarna skälla på varann (en var i rastgård och den andra utanför). det var dock inga problem att släppa ihop några av de så jag vet inte varfrö dom skäller på varann. det är bara när någon eller alla är i rastgårdarna. släpper man dom i hagen gör de ingenting.
Skynda långsamt så går det fortare.

Skulle absolut inte släppa ihop dem och låta de sköta det själva.
Har Du frågat ägaren till Griffonen om det är ok att släppa ihop den med en annan hund?
Bästa sättet att få dem att fungera ihop är att helt enkelt ta ut dem på en promenad ihop. Du håller griffonen och Din svärmor tar pinshern. Sen går Ni på avstånd så att de ser varann men inte kommer åt varann. Låt dem däremot lukta på varandras kissfläkar, för på så sätt hälsa utan att de har närkontakt. Det är ett utmärkt sätt att de får lära känna varann utan risk för bråk. Då är den första kontakten avklarad och när de sen ska hälsa på varann på riktigt så är det värsta redan avklarat och de känner igen varandras dofter.
Gå en hel promenad utan att de får närkontakt. Beroende på hur de beter sig så får de antingen gå ytterligare promenader utan kontakt eller så kan Ni sakta börja närma Er varann så att de så småningom går sida vid sida. På detta sätt lär de känna varandras kroppspråk.
#8 Självklart har jag frågat ägarna till Griffonen om det är okej:) Skulle aldrig göra det annars.
Tack för en himla massa bra tips:) En promenad blir nog första steget.