para 1 ½ års gammal tik för andra ggn?
Ja, jag undrar om det verkligen är oki att ha tagit en kull på en liten tik och som ska paras för andra ggn nu, tiken är 1 ½ år gammal.
Spelar väl ingen roll om tiken är av liten eller stor ras, dom är väl ändå inte mogna för kull förrän dom är minst 2 år?
p.s tråden finns på blandrashundar med.
Lite tidigt måaste jag säga..
För att vara hennes andra kull så antigen så var hon alldeles för ung vid parning nummer 1, eller så är det väldigt tätt inpå.
Det är två år som gäller..
Sen en massa förarbeten som skalla göras innan tiken är redo för parning alls..
Så som tester, röntgen m.m.

Jag tycker inte att det är alls okej. Hur gammal var hon när hon fick sin första kull? För lagen säger ju 18 månader..
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Det är jag inte heller säker på att det gjorts…
Om hon är 1½ år nu och fick kull i Oktober/nov så kan man räkna bort 7-8 månader….alltså var hon bara 8-9 månader gammal när första föddes.
Fick hem en omplacering, rottweilertik, som fick sin första kull på första löpet- runt 7 månader tror jag hon var..
Det satte sina grava spår vill jag lova, så vad man än väljer att göra, så ska man veta att man sätter tiken genom en oerhört stor risk att skada sig både under parning, dräktighet och förlossning..
Jag tycker inte det är rätt emot någon.
Nej, fel fel fel säger jag.

#4 Det alltså verkligen inte det minsta okej!
Känner du ägarna eller hur vet du om detta?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#4 Men anmäl personen!
Lagen säger ju 18 månader, men ingen dör ju om man väntar lite längre!
Så 8-9 månader är bara ren idioti i mina ögon.
Jag vet vem personen är, men känner inte denne. Vi har fått upplysningen om åldern och kullarna genom säker källa.
#8 Well, vet ni vem så anmäl bara.. Polisens nummer ittar du nog på deras hemsida..

#5 Vad hände me rottisen efter hon fått valparna?
#10 Stora problem med livmodern, tillslut vart det cancer, på det hon kastrerades.
Hon utvecklade stor agressivitet och humörssvängingar, eller vad man ska kalla det.
Det gick så långt att hon fick vara ute i löplina när det kom folk, som inte tillhörde familjen, men ändå vänner..
Vi litade inte på att ha henne inne.
Efter inrådan från vet. så togs hon bort.
Hennes problem hade med största sannolikhet utvecklats p.g.a. den tidiga parningen. Hon var inte vuxen, visste inte vad som hände och gick in i någon "förlossningspsykos" som aldrig gick över.
Nu bodde vi mitt ute i ingenstans, och det var väl lite det som ändå gjorde att hon fick vara kvar så pass länge ändå.
Hade vi bott i ett samhälle så att säga, hade hon inte vart kvar många dagar.
Hon var såå underbar mot oss, men tyvärr så fick hon en knäpp, och allt bara vart värre efter livmodercancern..
Synd, men ibland måste man städa upp andras skit..

Usch va hemskt! Det är för tråkigt att folk som parar sina tikar för tidigt inte har koll på vad som kan hända =(
#12 Ja, det var synd. Om man bortser från det så kunde det ha blivit en perfekt hund.
Gott huvud för lydnad och bra vakt..
Helt perfekt där ute i ödemarken.
Nu bor vi inte kvar där, men ändå 
Gud vad arg jag blir när man får höra talas om sånt här
. Hundar är levande individer och måste som sagt få vara hund tills dom verkligen är mogna, alltså minst 18 månader, men själv tycker jag över 24 månader.
Vet du om uppfödaren har kennelnamn? I såfall borde du anmäla snarast till SKK.
#14 Pratar du med mig? 
"15 Nej jag svarade på ts inlägg 
Håller med de andra.
Lagen säger 18 månader och 2 löp och det tycker jag är det absolut tidigaste, hellre vänta längre. Anmäl om du har möjlighet!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#16 Misstänkte det, men frågade ändå då jag hade en liten historia där, hehe. 
#18 Hihi Ja det är bättre att fråga en gång för mkt är för lite 
Är det en renras så borde skk reagera när kullarna kommer tätt vid så tidig ålder.
Är det en blandras så finns det tyvärr ingen som kollar det. Den dystra baksidan för blandisar.
#20 Förutsatt att kullarna är i SKK.s vetskap..
#21 Jo, just det. Tråkigt att finns så många oseriösa.
Man får ta 2 kullar på rad men måste då vänta 1 år tills nästa parning. Men hon verkar ju vara i yngsta laget.
#22 Ja, med tanke på att hon är en månad yngre än den lagliga åldern för parning.. första parning.
Helt sjukt med människor som parar så tidigt! Jag vet en som gjort likadant. Vid 17 månaders ålder fick den tiken sin andra kull… Ägaren påstår att det varit tjuvparningar bägge gångerna när hon åkt hemifrån med bara en byrå i en dörröppning som skiljevägg…
Nu har hon sålt hanen men istället sparat en av valparna från senaste kullen som bestod av enbart hanar.. Mina funderingar då är ju om hon ska låta det bli en tjuvparning mellan mor och son också?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner