Hur ser normal långa klor ut?
Nån som kan visa bilder på hur korta klorna ska vara? :)
"hur långa ska naglarna vara?"
Väldigt svår fråga att svara på, då alla är olika. Var sitter pulpan/hudfärgade delen av nageln, hur långa är klorna/naglarna, hur långa/korta vill man ha…
Ser du pulpan, utgå från den. Klorna ska hållas korta, men inte så pulpan tar stryk. Hunden ska kunna gå normalt. Jag brukar också lyssna till ljudet på trägolv, man lär sig höra när det börjar bli för långa klor.
Lyckligtvis sliter mina jyckar ner sina klor så bra att jag aldrig behöver klippa dem, möjligen sporrarna, men annars sköter det sig självt.
Okej, jag har en korthårig hund så dom sticker ju ut ganska långt :)
Ska ta kort och se vad ni tycker om hans klor, om dom är för långa eller ej.
#4 Tycker de ser ganska bra ut 
Okej :), kortare än så går det inte att få, för uppfödaren hade bara klippt klorna en gång. Så det tar nog lite tid innan pulpan drar sig tillbaka.
#6 Blir de för långa och man inte kan klippa dem, får man låta en vet bränna av dem, så är det bara att börja om sen.
Men det där ser okej ut, så klipper man lite i början, kanske en gång i veckan så kommer de snart vara vid önskad längd 

Min farfar hade en väldigt bestämd ide om att när hunden går på ett golv så ska man inte höra klorna
visst de fungerar ju för vissa men andra är de omöjligt för
#8 Ja, en hund har ju inte samma behov av klorna som tex en katt.
Så det finns ingen anledning till att inte hålla dem så korta som möjligt, hehe.
Jobbar med en rottweiler som har så korta klor, inte springer hon sämre för det 
Sen anser jag att det är lite säkrare med kortare klor.
Dels för risken att de bryter av klon minimeras, och att det är säkrare vid till exempel lek med andra hundar..
Jag tycker klor ska vara så korta man bara kan. Jag klipper alltid så nära pulpan det går utan att skada den och orkar jag så filar jag så ofta jag kan, just för att "putta" på pulpan så den drar sig innåt så klorna möjligen kan bli ännu kortare.
Nu tycker jag Kito har helt okej korta klor, dock VILL jag ha dem kortare. Men vilket jobb! Jag orkar inte riktigt.
-
Långa klor kan skada hunden, är fult och ser allmänt ovårdat ut. Blä.
#10 Sen måste man tänka på att inte klippa för nära pulpan heller..
Den måste ha skydd, och ligger snittet för nåra pulpan kan detta skrapas bort och pulpan börja plöda ändå..
Så lite försiktig ska man vara 
#11 Mycket sant, men är man så nära pulpan syns pulpan nästan igenom "kloväggen" eller hur man ska kalla det.. Beroende på svart eller vit klo ..
Äh, det var nog bara en självklarhet för mig kanske xD Bra att du sa det! :D
#21 Hahaha, ser nu att det vart lite felstavningar..
plöda=blöda osv..
Nåväl. huvudsaken ni förstår
Tillfällig sinnesförsvirring skyller vi på.
Bränna av klorna har jag aldrig hört talas om?
Jag har nämligen en tik som är livrädd (bara förnamnet) för kloklippningen…..
Någonting har hänt antingen hos förra ägarna eller hos uppfödaren.
Hon darrar, hjärtat slår i 180, hon flåsar och blir snudd på hysterisk, jag blir ju lite orolig då hon är 11 år….. Hon tycker inte ens om att man rör hennes framtassar.
Jag vill ju inte ta henne till veterinären och söva henne varje gång…
Det är ju olika, speciellt för olika åldrar och raser. Men klorna på din valp är ju inte direkt för långa. Men kan nog klippas om ett par dagar ändå ;) Nu har vi ju haft olika hundar & raser men på min schäfer/vita herdehund's klor var väll 1cm kanske 1½cm.. Kommer inte riktigt ihåg hur lång 1 cm är XD Sen så bor vi 10m från en skog så dom fick ju springa fritt i skogen i flera timmar per dag osv så doms klor slipades ner ganska mycket. Men vi klippte dom ju ändå men det gjorde ju så vi inte klippte dom lika ofta.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#14 Vet inte om det är bränna som i dess rätta benämning, men något i den stilen..
Prata med din vet. så kanske han kan förklara 
Pulpan kan vara olika lång på olika hundar, vissa har helt enkelt längre klor beroende på hur långa klorna brukar vara.
≧◔◡◔≦

Jag tycker att det ser ovårdat ut med långa klor. Klipper lite en gång i vecka p.g.a att hon har svarta klor, omöjligt att se pulpan.
#7, #14, #16
Att "bränna" eller kapa av klorna som man kan göra hos veterinären om det är katastrof är ju inget att rekomendera alls för hundar som har klor som går att rädda genom att klippa naturligt.
När man kapar av klorna, inklusive pulpa är det en extrem smärta hunden får gå igenom i vaket tillstånd, även om hunden gått på smärtstillande de första dagarna. Hunden känner ju genom pulpa och klo när den går på sina dynor, så det är något jag aldrig hade velat utsätta min hund för. Känns jättehemskt. Klor/pulpa tar dessutom månader att få läkt - individuell skillnad såklart, men ungefär.
Nu är jag inte erfaren av detta och talar bara om något jag hört, men det låter logiskt i mina öron och speciellt nu i detta natttillstånd. Förlåt om jag skrivit konstigt eller otydligt.
#19 Nu var det ju just dessa exterma fall jag pratar om.
Själv haft hund som skulle behövs gjort det p.g.a. klor utom räddning genom klippning..
Så jag vet hur illa det kan bli.
Så jag tror folk förstod att det var en sista utväg 

Jag har oxå tagit över en omplacering med läskigt långa klor och opulpan hela vägen ut. Det gick inte att klippa ens det minsta, då blödde det. Vi var till veterinären, sövde, klippte ner dem till vettig längd, brände och sen höll vi efter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Alla utom jag då :)
#22 Haha, ingen fara