Glupsk hund!
Alltså min valp, han är sååå glupsk! Han sätter nästan i halsen.. Han är en golden (blandning) och jag vet inte vad jag ska göra. När han ska äta ska jag börja med berikning men annars då, när han t ex äter ben (utan knutor såklart) och sätter nästan benet i halsen så han kväljer om o om igen! Likaså när han är ute så äter han sten. Eller ja vart det nu än finns sten… Småsaker hemma kanj ag hålla reda på men inte ALLA stenar ute. Tar ju ut det när jag ser man kan inte hålla koll exakt hela tiden. :S Ibland sväljer han dom o ibland spottar han ut dom. Om inte jag hunnit ta ut dom såklart!
Jag har noll tålamod när han gör såna saker, äter sten, vägrar gå, osv. Måste lägga band på mig alltså! Ibland blir jag nog arg för fort jag jag blir så less när man gjort samma promenad 27t48787 ggr känns det som och fortfarande ska han hålla på och djävlas.
Well well, får väl sova och hoppas jag inte är lika irriterad imorn! :)

Ge honom massor av ben, och stora, utan knutar. Lär honom att det finns så många att han inte behöver hetsäta dem. Låt honom ha dem ifred oxå. Om man börjar plocka av dem ben finns risken att de måste äta fort, för att inte bli av med dem.
Käka sten ute är inte bra, men om du gör en stor sak av det kan han bli värre, då han får uppmärksamhet. Försök roa honom med annat, så att han inte går och letar saker att äta.
Jobba på uppmärksamhet och kontakt, så att när ni är ute är ni tillsammans och gör något. Inte bara att han är ute och roar sig och du går efter i kopplet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grattis! Du har en retriever. Dom äter, allt och överallt. Vattnadal ger dig jättebra råd. Köp antingen torkade oxben eller märgben (avsågade bitar av oxben). Min har en bensamling av gamla avgnagda ben som hon sorterar, bär runt på och gnager på ibland. Dom är hennes egna och vi stör henne inte.
Din hund kommer att äta saker ute. Allra bäst är harbajs, tycker min hund. Man måste se till så att de inte äter farliga saker. Allra farligast är nog om de slickar där bilar har stått och läckt kylarvätska, den är söt och god men livsfarlig. Stenar är inte så bra, men Vattnadals tips om att hålla hunden koncentrerad på dig är bra. Så koncentrera dig på att hunden inte äter det som är farligt. Lär hunden att släppa det han har i munnen när du ska ta det ifrån honom.
Träna din hund att aldrig ta saker från bord och bänkar, det kräver tålamod men det går! Bord är totalt förbjudna ska den tänka! En retriever kan äta upp hela er middag på nolltid om den får chansen annars. De tål inte choklad så lägg undan allt sådant ordentligt, likadant med soppåsar och matrester. Det är lite som att ha ett litet barn i huset.
Retrieverhundar vill bära på saker, det är det de är avlade för. Ha bär-övningar där hunden ska bära det du vill och lämna ifrån sig det snyggt på kommando. Då kanske han låter bli andra saker som du kan förbjuda honom att bära på (och tugga på).
Hehe, ja - det där med att retrievers äter tills de stupar är ju ingen nyhet direkt. Min morbror skaffade en blandrasvovve med en hel del golden och labbe i sig för x antal år sedan, som var nära på att kvävas av maten ett par gånger på grund av att han åt så snabbt och inte tuggade maten ordentligt. Hon åt visserligen aldrig något när de var ute på prommis, men däremot var det som sagt problem med själva utfodringen därhemma. (Samma sak gällde ben mm)
Nu kommer jag säkert bli lynchad, vet inte hur korrekt detta är ur rent hundpsykologisk synpunkt osv, det får ni som är mer hundkunniga gärna ta ställning till - men hur som helst:
Det som gjorde att tiken till slut efter många om och men lärde sig att ta det lite lugnare med maten och faktiskt tugga, var att min morbror under ett par veckors tid satt ned med henne vid varje utfodring. När vovven sedan började kasta i sig maten i allt för hög fart gjorde han helt enkelt som så att han tog matskålen, lät henne fokusera på något annat en stund och när hon sedan kommmit ned i varv fick hon börja äta igen. Proceduren upprepades hela tiden och till slut förstod hon väl antagligen att det inte lönade sig att kasta i sig allt i matväg maten med en sån våldsam hastighet.
Som sagt så är detta vad som funkade för just honom och hans hund, finns säkert något som inte är bra med att använda sig av just denna metoden men det är som sagt bara något jag personligen vet har funkat för åtminstone en vovve. :)

Allt som får dem att lugna ner sig är bra tror jag 
#4, eller hur - alla sätt är bra utom de dåliga så att säga :) Hundar skall ju uppenbarligen ligga på samma intelligensnivå som en femåring, så varför inte liksom!

Våra huskyn är avlade på att kasta i sig allt de får i en skål, så fort det bara går. Vi blöter upp maten ibland, men ger oftast torrfoder med minst lika mycket vatten som mat i. Då får de dricka samtidigt, vilket dämpar farten.
Ibland sprider jag ut maten, oftast frukosten, så att de får använda nosen för att hitta den, uppskattat av alla!
Problemet med att ta undan skålen kan vara att vissa hundar, speciellt i vissa åldrar, kan börja vakta maten istället.
MVH Elin
Tack för alla tips! :) Ska försöka gå efter detta.

Vattnadal:
Att slädhundar kastar i sig maten förstår man, med deras flockbakgrund i matbristens polartrakter. Men att retrievers gör det förstår jag inte. Vet du varför det är så?

Slädhundar kastar sig nog inte i maten så mycket pga sitt ursprung i polara trakter, utan för att de som har dem och kör med dem, behöver hundar som äter och dricker när de erbjuds något. När man vid ett stopp vattnar hundarna, gäller det att de häller i sig mängder av vatten. Under längre körningar måste de ha toppenaptit, för att få i sig alla tusentals kalorier de behöver. Alltså avlar man inte på hundar som är dåliga att äta.
Retrievern är ju avlad för att bära. Tittar du på bärandet, som del i jakt och födo-beteenden, så är det starkt förknippat med ätande. Jag misstänker att det är så enkelt. Avla fram en STOR lust att bära, så ökar lusten att äta oxå. fast jag kan ju inte säga att jag VET, jag bara antar…
MVH Elin

Låter troligt, de är väldigt koncentrerade på munnen och använder den jämt. När de blir glada ska de hålla i något med munnen t ex.

Kan man inte göra som med hästar som käkar fort då?
När det gäller utfodringen altså.
Blanda maten med oätliga saker (som inte kan sväljas förståss) då får hunden använda hjärnan och sortera ut maten = tar längre tid + att hunden får använda huvudet lite
man kan även ge glupska hundar luftpoppade popcorn har jag läst
Jo det är ju just det som är berikning :) Eller en del av det iaf.

Länk till upphottad med lite nya foton och smärre textändringar:
MVH Elin
Tack tack :)