Åksjuketips?
Min lilla Enya (16 veckor just nu) är otroligt åksjuk. Hon börjar dreggla efter bara några sekunders bilfärd och spyr ofta. Hon får inte så mycket bilträning eftersom att jag inte har bil.
Nu är det så att vi ska åka till sundsvall om några veckor och då blir det 8,5 timmars bilfärd dit. Jag funderar därför på att skaffa åksjukepiller åt henne, det känns lite för länge att må illa i så många timmar.
-Vet nån vad man kan ge för sort?
-Är det "dåligt" att ge sånt åt valpar?
-Vet nån om collieraser reagerar negativt på sånt (Enya är shetland sheepdog)?
-Blir hunden dåsig av sånt?
-Funkar det till 100% eller ska man ändå sitta beredd med "spypåse"?

Börja åk buss med henne så hon kanske hinner vänja sig litegranna, bra att ha med papper och påse ifall hon spyr på bussen. Åk korta sträckor först och utöka.
Ok, men det är bara ett problem med bussarna här: Det är inte alltid som man får ta med hund på bussen här.. Det har tydligen blivit ändrade regler..
Hennes mamma var också åksjuk som liten och henne åkte jag buss med en gång om dagen i flera månader innan det blev bra. Hon gillar fortfarande inte att åka bil, men hon spyr aldrig.
Skillnaden mellan dessa två hundar är bara att Tindra "hulkade till" några gånger innan hon spydde så det var lätt att få henne att spy i en bajspåse. Men Enya spyr bara rakt ut utan förvarning. Har fått skura min brors bilt + tvätta kläder på grund av det trots att jag satt beredd med öppnad påse..

Om jag skulle åka en lång sträcka så skulle jag rekomendera dig att ge henne åksjuketabletter, ring en vett och fråga för säkerhetsskull. Min ena schäfertik var så åksjuk så hon började dreggla redan ute på parkeringen. Vi hade bil och åkte så gått som varje dag korta sträcker men det vart inte bättre, men alla hundar är olika.
Hunden blir trött av det precis som vi blir det, min hund spydde inte när hon fick tabletterna i tid. Fråga också vetten om han har något tips om vad du kan göra för att underlätta för henne, det är ju flera år sedan jag hade min schäfer så dom har säkert kommit på något nytt =)
Ok tack. =)
Hur sitter hon i bilen?
När Tjatte va valp satt han i bur i baksätet å spydde som en gris. Det gav sej när han fick sitta i mitt knä/bredvid mej (med sitt bälte såklart) å chans att titta ut.

Tips: Ge inte mat just innan/under bilfärden utan låt magen vara tom eller nästan tom (det är iaf vad jag hört)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#7 Har hört precis tvärt om. En hund ska inte vara hungrig när de ska åka bil utan mätt. Men inte direkt ge mat timme innan, men iallafall så att den relativt nyligen har ätit.
Sen är ingefära jättebra, men fungerar inte på alla hundar. Åksjuketabletter hjälpte jättebra när våran tik var valp och åksjuk.
Placera gärna hunden så att hon sitter i höjd mellan det bakre hjulparet, där det kränger minst.
Jag har köpt postafen åt Enya nu som jag har tänkt att hon ska få prova då. Är det nån som vet hur mycket man ska ge? En fjärdedels tablett har jag hört..
Angående öningsturer med buss så har jag tänkt göra det men har inte hunnit med det ännu

Jag ger min hund mina egna åksjuketabletter. funkar perfekt. Brukar ge en halva för att vara på den säkra sidan och det funkar jättebra. han blir inte ens dåsig eller något alls!

vi har haft samma problem med en av våra förra hundar.. Så fort hon såg en bil så spydde hon och det var i vuxen ålder! Så var hon alltid. Men det var några år sen vi hade henne. Hon vart såld tyvärr. När jag köpte min pudel förra året vart hon åksjuk men spydde ej. Då hörde vi av både uppfödare och vett att valpar kommer in i en ålder då balansen inte fungerar tillräckligt och dom blir åksjuka…
lycka till med din hund =)
Nu har vi varit på vår lilla semester till sundsvall. =)
Det gick superbra! Enya fick en fjärdedels postafentablett (doseringen är 1 tablett per 20-25 kg, alltså var jag tvungen att dela den minililla tabletten i 4 delar) ungefär två timmar innan vi åkte. Hon spydde inte alls på ditresan och sov en stor del av resan. Hon har även klarat alla bilturer vi har tagit i stan UTAN att spy eller ens dregla.
På vägen tillbaka till Gällivare från Sundsvall så spydde hon en gång men det var nog för att jag gav tabletten lite sent.
Men däremot så verkade hennes mamma må illa hela vägen fast hon spyr ju inte och hon dreglade inget heller..
12,har helt missat denna tråd men vad bra att det gick fint, annars brukar dom veta sånt på apoteket också,collies kan också käka åksjuketabletter;-),det enda mig veterligt man absolut inte får ge dem är hästarnas maskmedel, men har förstås precis nu glömt namnet på det;-)
vad bra att det fungerade med tabletterna för dej:) annars e ett tips att stoppa en bomullstuss i ena örat på hunden så skall tydligen inte trycket ändras för hunden…fick tipset av uppfödaren till min sheltie och det har fungerat jätte bra :)

Min valp spyr ibland i bilen men när vi åkte till stockholm ca 40 mil så har det gått bra. men då har jag lagt hans korg i baksätet och så har han fått ligga där med min andra hund och då har det gått bra. Men jag ger han inge mat på ca 3-4 timmar innan för då spyr han garanterat.
Nu när jag har egen bil så har hon fått åka mycket bil och nästan bara till roliga ställen. Nu spyr hon inte i bilen, men hon dregglar fortfarande. Det enda bakslaget är att min andra tik piper i bilen för att hon är säker på att vi ska göra nånting roligt varje gång hon är med i bilen. =P
Nu i juli ska vi åka till Umeå, så då får vi se hur det går. Eftersom att vi är flera och behöver combiutrymmet så kan hon inte åka i sin bur, utan hon ska få sitta i famnen med sin allsafe-sele.
hoppas att det går bra på umeå resan :) själv ska jag åka ca 90 mil från ö-vik t gbg om nån vecka :)
Blir typ alla valpar åkasjuk eller brukar det bli bättre om dom får åka bil ganska ofta och vänjer sig? Våran valp som är hos sambons mamma nu spydde inget i bilen hem från uppfödaren (någon timmes bilresa) men man vet ju inte om han blir åksjuk sen.. Men kanske är det bra om han får åka några gånger i veckan o vänjer sig, eller? Är det likadant på tåg för hundar? Jag menar åksjuka människor blir ju sällan det på tåg..
Sen är jag orolig, tänk om mna åker tåg nån gång och hunden kissar eller bajsar på tåget :S :S Då skulle jag få PANIK.
#17 Tack! Resan gick jättebra. Hon fick sitta på en egen plats i mitten i baksätet bredvid sin mamma och hon sov hela vägen. =)
#18 Det är samma som för människor, dom är sällan åksjuka på tåg. Nej, alla valpar blir inte åksjuka men om dom blir det så växer det oftast bort när dom blir äldre. Det är jättebra om ni biltränar eran valp även om den inte verkar vara åksjuk så att den vänjer sig och så att den känner sig trygg.
#19 Haha inga problem. Det finns ju papper på toaletterna att torka bort det med och så har du ju säkert en bajspåse att plocka upp med. =D Sen får du ju se till att den är välrastad innan du åker.
#20 Jo, tänkte mer på lukten också. Inte så mysigt kanske när man åker 6 timmar.. :p Men blir han bara rumsren och är rastad innan o man åker en tid då man vet att han brukar bajsa (dom gör det jut yp 2 ggr om dagen när dom blir lite äldre) så får jag hoppas det går…. :p
Jag kör med åksjuketabletter vi fått från vetten :)
Finns åksjuketabletter för hundar? Vad heter de i så fall? Min veterinär ville inte ge råd om åksjuketabletter. Fick i stället köpa halsband med doftämnen som skall få hunden att känna sig lugnare i bilen. Finns även som spray, vilket jag testat utan effekt.
#23 Nej, det finns inte speciella åksjuketabletter just för hundar (har dock funnits förut), men man kan använda postafen för människor.
Dosering för hund är: 1 tablett per 20-25 kg. Jag gav en fjärdedels tablett åt Enya, hon vägde väl ca 5 kg då. Tabletterna är jättesmå så det är lite krångligt att dela dom, men det går.
#24 Det är vad jag fått höra också, men #22 antyder något annat.
Har blivit bättre för min åksjuka valp nu. Tidigare var det inga problem för honom att åka långa sträckor. Då satt han i knäet på någon i baksätet. Sedan, när han skulle åka ensam med mig i bilen, blev han plötsligt rejält åksjuk. Vad som hjälpte var att jag placerade honom sittande på golvet mellan framsätena och klappade och uppmuntrade honom medan jag körde. Då blev han tryggare, slutade dregla och kunde efter ett tag lägga sig på golvet mellan framsätena och sova. Enda problemet är nu att han vill hoppa upp på andra framsätet och sitta där och titta. Kan tillägga att han trivs bra i min allmogebåt. Där står han med tassarna på relingen och spanar ut över sjön.
Jag har haft en hund (hundvakt) han vart mycket åksjuk vi valde att ha han i bur och svalt i bilden. Då funka han riktigt bra :) han var nu över 3 år o detta var inget som försvann vi visst om detta då hans matte o husse sa det till oss men de hade inte testat buren.
Vi har haft våran valp nu i 1 vecka och han är 12 veckor snart. Det har gått superbra med bilåkandet! Hittills har vi lånat sambons mammas kombi så när han åkteh em med oss gnällde han i HÖGST 1 minut sen va han tyst och det funkade hela vägen. Han ligger bara och sover.. Likaså har vi åkt med han minst en gång om dagen sen dess, han har åkt med överallt, oftast flera gånger, både kortare o lite längre sträckor (runt 1 timme per väg) och det funkar utmärkt!! Så glad att jag slipper en åksjuk hund..
Men sen vet man ju inte, när vi får tillbaka våran bil till helgen o ska ha bilbälte på honom som vi köpt kanske det inte alls funkar i baksätet vad vet jag men hoppas det funkar då också! :) Skönt att han varken är åksjuk eller gnällig/orolig.
Min syster har två hundar och när dom kom till henne så hade dom ångest varje gång dom skulle åka bil. Tiken började dregla och spy bara hon gick till parkeringen. Men det min syster gjorde var att åka massor av bil till kul ställen men även sova i bilen när dom var ute på resor. Inga piller eller något annat utan spydde hunden så gjorde den det. Nu skämtar jag inte när jag säger att hunden (tiken är tyvärr död men hon älskade att åka bil) vägrar att kissa hemma utan går dom förbi bilen så tvärnitar han och skall in. Så hon är tvungen att köra iväg för att han skall kissa
. Jag lovar det är helt sjukt, skall försöka filma det hela så ni också får se.