Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6597 ggr
[SarahOhrn]
0

Dålig av grisöra?

Jag har hört om hundar som blivit jättedålig då dom ätit grisöron men igår fick valpen smaka ett grisöra och åt väl en fjärdedel eller nåt, idag har han vart dålig. Dock har han även börjat gå över till nytt foder men undrar OM det skulle kunna va grisörat och om det då kan dröja ett dygn tills han blir dålig. Han har haft diaree idag och kräkts.

Nog för att han kan bli dålig av att gå över på nytt foder men inte kräkas väl.. :S

Nu har han dock ätit upp sin spya innan jag hann ta reda på den eftersom han även kissade o bajsade inne som jag höll på att ta reda på när detta hände. Men kommer spyan alltid upp igen om dom äter upp den efter dom spytt?? Är på hugget HELA tiden nu  får hjärtklappning bara han rör sig! ( Jag klarar inte av spyor, har sjläv upp i halsen nu fast detta va 45 min sen eller nåt…. väntar bara på nästa ;/ ) Vad är oddsen när man är ensam hemma med honom en kväll/natt! Vet inte vad jag ska göra, bara gå o vänta på att han ska spy upp de en andra gång men NÄR :S

Han är pigg annars!

[Hilo]
0

Visst kan det vara grisörat som gjort honom dålig.
Foder brukar väl mest visa sig i lös mage…

Tål han inte grisöron så kan man testa oxöron..
Om man nu absolut vill ge sin hund öron Glad
Oxöron är mildare..

Hur gammal är han?

Märgben är annars en bra grej att testa om han tål.
Det är bättre och mer aktivitet för hunden.

Ja, det där med att äta upp sin egna spya är ju tyvärr något som händer.
Dock har jag aldrig vart med om att den har kommit upp igen, så jag tycker du ska lugna dig lite Glad

[SarahOhrn]
0

#1 Jag testade mest för att se om han gillade det och det gjorde han ju. Behöver inte ge honom öron ;) Men kan han spy dagen efter han åt örat om han blev dålig av det? Sen åt han ju upp sin spya igen, och om det berodde på örat kanske det inte kommer upp igen då (intalar mig själv) nu när det ändå smälts så…

Han är 12 veckor snart.. Han brukar få vanliga ben (vet inte vad det är gjort av men) och det gillar han och har inte blivit dålig av. Tyckte bara det va konstig att han spydde av att börja gå över till Pro plan, visst kan jag gjort det för fort men han borde ändå inte kräkas… Och hans avföring va bättre nu när han bajsade inne efter han spytt, än i morse, så det kännsi nte som det är maten.. Men ska gå tillbaka till den gamla eller ta det ännu lugnare har jag tänkt. Nu får han ingen mer mat idag dock…

Hopps inte det kommer igen! :p Nu när han inet får nån mer mat heller… Jag mår så illa!!! Hahah. Det enda han ätit förutom maten o grisörat senaste dagarna är nån hundgodis (det har han dock fått innan utan problem) och en potatis, borde inte va den heller..

Bleenda
0

Grisöron är ganska starkt för magen. Hunden kan få liknande magkatarr.

Fråga i butiken vad du kan köpa åt valpen. Tala om att han kan ha lite känslig mage.

Jag brukar ha vanliga tuggben. Utan knutor. Och inga tuggskor, då trådarna kan vara skarpa att få ner i tarmen.

Vet du, jag tror inte du behöver oroa dej. Jag har en känsla av du är lite orolig. Om du är orolig smittar det över till valpen. Han behöver en lugn och trygg matte. Och det tror jag att du är.

Hoppas allt ordnar sej.  Fortsätt med Doggyn och ta det bara lugnt och ha det mysigt med valpen.

[SarahOhrn]
0

#3 Ah, det va lite dumt o testa men nu vet jag o han kommer aldrig mer få det. Och han får också ben utan knutor (så han inte sätter i halsen) o det funkar bra :)

Jo, jag vet inte. Nu blev jag mest skärrad för jag TÅL inte spyor! Haha. Men ja, jag får väl kanske lämna tillbaka pro plan påsen :/ Och köra på Doggy.. Ska fundera lite på saken över natten! Och inga mer grisöron! :)

Royalz
0

Varför ge upp med bytandet av fodret så snabbt? :) Det kan dröja 1 vecka innan magen har vant sig helt på det nya fodret.

chrissan
0

Hundar spyr ibland utan att de verkar sjuka. Ofta äter de upp spyan också - valpar får uppspydd mat av mamman i det vilda. Min hund spyr av kryddig korv, som är det enda hon inte tål.

Vattnadal
0

Jag röstar för att du fortsätter med det nya fodret. En växande hund behöver protein.

Var försiktig med magen ett tag. Är han inte bra imiorrn, stick ner på ett apotek och köp hem canikur. Det är receptfritt och fungerar oftast rätt på en gång.

När jag hade med Vittra på lajv i somras trattade jag i henne groteska mängder grisöron, strupar, knorrar och andra kraftiga tugg. Hon blev dålig. Först testade jag med kokt potatis (utan salt) som jag mosade och rörde i smör, gav när det var lagom avsvalnat. Effekten höll ca 4 timmar. Sen packade jag mig från medletiden till ett apotek 6 mil bort och köpte canikur. Hon fick en dos på seneftermiddagen och en till på kvällen innan vi somnade. dagen efter fick hon frukost som vanligt, en dos canikur till, och sen testade jag med nya tugg, och magen höll.

Jag är lite egen, då jag tycker att hundar ska ha plåtmage och tåla saker. Blir de dåliga av märgben här hemma, slutar vi inte ge. Då anser vi bara att vi ger för sällan så att magarna "tappar plåten" och ger oftare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Okej. Jag funderar på hur jag ska göra med fodret.. Ska i alla fall köpa hem en liten säck Doggy imorgon i så fall o gå över sakta.

Jag tycker också det vore bra med plåtmage men jag vill inte ha honom o spy inne i en lägenhet på golven.. :/ Så jag får skippa grisöron helt enkelt. Sen ska jag testa det där du tipsade om Elin, det kan väl inte skada o ge honom några såna nu medans man byter över om han blir bättre i magen då. :)

Vattnadal
0

Hoppa över öronen ett tag, och ge sånt han är van med till han är helt bra i magen igen. Du kanske kan testa att köra med berikning av matskålen, så att han lär sig att äta små mängder av nya saker ofta.

MVH Elin

chrissan
0

Det är nog som med barn, om de får testa olika saker som godis lite grann ibland så får de plåtmage. Det finns strimlade grisöron som blir lättare att ge lite av t ex. Om hunden spyr eller har diarré, hoppa över maten 1/2 - 1 dygn (inte så länge för valp). Ge småportioner flera gånger innan de får hela.

Bleenda
0

#9 Tänk dej för lite!

Det här är en liten valp. Den tar man det lite lugnt med. Vad finns det för orsak att stoppa i en valp canikur bara för att några här i tråden tycker att valpen ska ha nytt foder.

[SarahOhrn]
0

#9 Ah jag tänkte börja köra på berikning bara jag har kommit fram till hur jag ska göra med fodret! :)

chrissan
0

Se till att han har lugnt och skönt när han äter, lek inte utan låt honom vara lugn ett bra tag innan maten och ett bra tag efter så spyr han mindre ofta. Om han gluffar i sig maten, sprid ut den på en större yta (långpanna till exempel). Blöt torrfodret. Retrievers ska man se till att de äter så långsamt det går, de är matvrak som gärna kastar i sig maten.

Vattnadal
0

#11 Jag säger att hon ska vänta ett tag med öronen, bara ge det han är van med ett tag, samt att om han inte blir bra, ge canikur. Det tycker jag är att tänka sig för.

Sen ger jag ett tips på hur man på ett snällt sätt kan bygga upp plåtmage på sin valp.

Vill tillägga att canikur inte är något medicinskt, utan ett fodertillskott bestående av växtfibrer och mineraler. det enda att tänka på är att hunden måste ha fri tillgång till vatten under behandlingen.

MVH Elin

[SarahOhrn]
0

#13 Ja, det är väl det i så fall, att han äter fort. Annars får han lugn o ro, han sover oftast både före o efter maten. Och detta är första gången han spyr så… :)

#14 Okej! :) Han ha alltid fri tillgång tll vatten så det är inga problem..

anaprincess
0

Min JRT blir jätte dålig av grisöron. Jag bröt bort tippen på ett gris öra och gav honom för ett tag sen han kräktes flera gånger och hade hemsk diaré. Medans valpen tål det utmärkt och kan äta ett helt öra utan att bli lös i magen. Så det är hemskt olika så man får passa sig.