Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1362 ggr
fredrikaa
0

Hur ofta?! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ofta joggar/cyklar ni med era 1 - 1 ½ åringa hundar?:)

/Fredrika

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Ricko
0

Har ju inga hundar nu men när våra hundar var i den ålder så ja ajg gjorde det varje dag ca 40 min per dag på sommaren.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[jakke94]
0

Aldrig, Clumber spaniels ska röra sig i sin egna takt :P

dock gjorde vi det förr med våra flattar :P kanske en gång i veckan. men den enda flatten vi har nu är lite för gammal för sånt :P

gris3n
0

läste nånstans attman inte skall jogga/cykla med hunden mer än 3 dagar i veckan vilket jag har hållt. tycker att hunden skall få lite tid att återhämta sejj efter ansträgning.

fredrikaa
0

När vi cyklar med våran pudel så är det endast sakta och i "trav". För att om hunden galopperar i cykel (när den är ung) är inte riktigt bra har jag läst. Minns nu inte riktigt varför.

Passen är ca i 25-45 min beroande på hur mycket tid man har, hur han verkar för dagen. Tempot är i sakta och lugnt. Ibland kan man öka traven någon sträcka, men inte snabbt hela tiden.  

Våran får vila 1-3 dagar mellan varje pass, allt är beroande på hur mycket tid man har och även så han inte blir överansträngd.

Nu har han fått vila i ca 2 dagar från att cykla och jogga. Han ska få vila "upp" sig tills på söndag!:) Nått sånt då blir det sammanlagt 4 dagar.

När man tränar så är det ju viktigt att kroppen får vila och åter upphämta sig! :) Så är det med hästar. Efter lite träning mår dom inte dåligt av att stå i 1 vecka. Fast med en hund är det lite nog lite annat. Dom behöver sin motion :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Yessica
0

#4 En häst ska inte träna och sen bara står, dom (liksom allt annat som motionerar sig) ska ha en jämn balans. Flört

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Ricko
0

Kan ju passa på att säga att Ricko(min hund) fick springa bredvid och alltså fick han bestämma tempot, men dom andra hundarna fick springa/trava/gå i koppel då dom ej kunde vara lösa.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

SaraC
0

Jag tror nog det är lite beroende på vad man har för hund, kan tänka mig att de raser som kräver mycket hårt arbete är svåra att nöja med att bara få jobba ibland.

Själv har jag ingen hund på 1-2 år, utan en 10-åring. Han joggar med husse 2 ggr i veckan och med syrran lite då och då. Själv är jag för lat Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fredrikaa
0

vi har en storpudel som dom flesta vet  :) Han kräver ju sin motion !:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[Hilo]
0

Någon gång varannan vecka kanske.
-med den lille skiten, hanen cyklar jag inte med Glad

tsset
0

Åldern stämmer väl inte längre, men mängden gör ;)

Blir väl någon joggingtur då och då, när matte orkar. Vissa veckor är det 3-4 gånger i veckan och ibland inte alls. Däremot får han alltid springa själv, hämta frisbees, bollar, apportera osv osv så hans mängd är den samma ;)

SLennartsson
0

Våra hundar springer ju löst på hela gården, så de leker med varann och rör sig jättemycket på dagarna.
Vi har oftast med dom om vi ska på travtävlingar och andra roliga saker (marknader o.s.v) för att få lite socialträning också.
Vi brukar gå promenader och cyklar med dom någon gång i veckan också.

Vattnadal
0

Husklyna får springa framför 4-hjuling (eller cykel om vi inte tar med alla), skidor eller släde 4 dagar i veckan, ca. Fast bara om det är under 12 grader.

Vår golden kommer att få vänta med det till hon blir lite äldre, först hösten nästa år (nu är hon 5 mån) får hon börja följa med i barmarksträningen.
Kan tänka mig att jag kommer att cykla sakta med henne lös före det dock.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter