Grönsåpa eller shampoo?
Man ska ju tydligen inte bada hunden mer än en eller två gånger om året men om det nu skulle behövas har jag hittat shampoon som tydligen är jättebra o dom håller ju superlänge om man bara får tvätta dom nån gång om året! Men sambons mamma säger att det bara är skit o jag ska använda grönsåpa….
Vad tycker ni?? Det är en golden/border collie jag har..
Jag använder då bara hundschampo åt mina. =) Dom flesta kan man ju späda ut med vatten och då räcker dom ju väldigt länge.
Ett hundschampo har ett pH för att matcha hundens hud.
Grönsåpa skulle jag inte använda om det inte verkligen var nödvändigt.
≧◔◡◔≦
Grönsåpa torkar nog ut huden och pälsen väldigt mycket vilket inte är så bra.
#3 Hennes hund har väldigt fin päls o verkar inte va nåt fel på det så men det ska va huden då.. :S
Vi har Pudel och har aldrig använt annat än grönsåpa på våra. Tycker inte det torkar ut huden eller pälsen alls :) Jätte bra och så luktar dom vääldigt gott :D
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Grönsåpa kan tom avskräcka rävskabb från att inta hundens hud. Luktar gott och är nyttigt. Vissa pälsar kanske inte mår bra av det, men "vanliga" gör det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Skulle inte använda det på min papillon, vill inte ens veta hur pälsen skulle se ut med det. Jag änvänder shampoo som är speciell för just valp och den päls som han har.

Jag använder grönsåpa på våran, testade på en liten fläck först o ingen irritation, torka eller liknande så de kör jag på.
Förstår om de inte passar alla pälstyper samt hudtyper, våran är ju korthårig o på honom fungerar de

Skulle aldrig använda grön såpa ppå min hund. Det torkar ut huden och är inte anpassat till hundars pH. Nää kör på vanligt hundschampoo det är en mycket bättre investering
jag har testat både och på mina äldre hundar halv med halv långa hår ..
jag har t o m använt Yes (då dom rullat sig i människo bajs )det är kanske inte optimalt men då blir dom av med doften .
Det jag upplever är att det är lättare att jobba med såpan o att man behöver mindre, det är ju klart beroende på jag har dock inte badat särskilt ofta o mer sällan än aldrig på vintern.
Själv använder jag såpa det är super bra !
#6 Okej, då har hon rätt då kanske. :)
Yes fungerar väldigt bra att tvätta hundar med! ;) Jag blev tom. rekommenderad att göra det av en veterinär då Rista hade klåda i pälsen. Yes är lite uttorkande vilket har en klådstillande effekt enligt honom. "Yes-knepet" kallades det. ^^