Könsmogen?
Jag har två han-hundar varav den ena är 1 år och heter Triton och den andre är 6och heter Nåsse. Ingen utav dem är kastrerade.
Triton är hela tiden på den Nåsse och försöker para sig. Nåsse som är så snäll säger inte ifrån utan bara går därifrån. Triton följer efter och fortsätter. Det vore en sak om han bara höll på att para sig men han är efterhängsen när det gäller allt. Vi familjemedlemmar kan inte klappa Nåsse utan att Triton kommer och trycker sig emellan. Det är väldigt jobbigt både för oss vuxna och för Nåsse. Dessutom håller Triton på att kissa och bajsa inne. Han har varit rumsren förrut men inte längre. Triton låter inte heller Nåsse dricka eller äta när han vill. Utan när Nåsse försöker dricka kommer Triton dit och låtsas att han är törstig och tränger undan Nåsse som flyttar på sig. Likadant med maten, Triton tror att nåsse får något annat och måste hela tiden springa från sin skål och kolla vad Nåsse har i sin.
Vad är det som är fel på Triton? Vad kan man göra för att han ska bli som han var innan ?
Det är inte så att han får mindre uppmärksamhet, verkligen inte.
Tacksam för svar / Sophie

Oj de låter som han verkligen har tagit över där hemma och visst accepterar Nåsse de så går väl de ok men han verkar ju inte precis vara nån snäll ledare. Ärligt (detta kanske låter dumt/hårt) jag vet inte men jag tycker de låter som Triton behöver plockas ner på jorden.
Kissa/Bajsa inne skulle jag ta som dominans i detta fall.. ja till viss del i alla fall speciellt eftersom han varit rumsren. De är revirmarkeringar osv. Å att Nåsse inte får dricka när han vill osv skulle jag aldrig acceptera.. De är DU som är ledaren inte Triton och de är alltså du som ska bestämma när/vem/hur osv om dricka äta.. INTE Triton..
Så skulle jag handskas med de då jag tror Triton ganska nyligen blivit könsmogen med så måste man nog markera reglerna här hemma igen han verkar glömt dom i alla sprudlande hormoner..
Tror dock du ska vara mycket glad att Nåsse är så snäll som han är annars kunde de blir väldiga slagsmål om unghanen försöker klättra i rang..
Lycka till
okej tack för att du tog dig tid att läsa och skriva vad jag kan göra :) Nu får vi ta tag i det här här hemma och få ordning på lille Triton