Hund vaktar matte...
Hej, brukar inte vara här, men tänkte fråga åt en vän som bad om hjälp.
När hon är ute med sin hund, en collie/labradortik så händer det väldigt ofta att hennes hund morrar åt andra hundar..
Det händer inte när andra är ute med henne, eller med någon av hennes andra två hundar..
Hon kan gå lös brevid, eller gå nära, eller se på håll så kan hon morra till..
Det är inget dovt, djupt morr utan mer
-Rrrr … Rrrr
Hon har sällan behov av att gå fram och hälsa, och gå hon fram nosar hon sen snäser emot..
Hon har bra pli på sin hund, de är väldigt tajta, så jag undrar om tiken vaktar sin matte, och vad kan hon göra för att få henne att sluta.
Hon kan bryta beteendet, men hon gör om det vid nästa hund..
Hon kan promenera med andra hundar utan problem, det är just när de ska förbi, eller en snabb hälsning..
Det spelar ingen roll om hunden är helt ur spel, eller coolugn..
Det är inte alla, men många, och inte samma utan olika..
jag har träffat en hane som vakta sin matte mycket, även mot husse så han fick passa sig lite. tyvärr har jag inte tips att ge men det är rätt vanligt tror jag.
Ceasar Milan (The dogwhisperer) pratar ju mycket om att matte/husses humör smittar av sig. Dvs. hunden känner av humöret.
Det kan inte ha varit så att hon någon gång varit stressad, hunden tror hon känner sig hotad och då morrar mot andra för att visa att ingen kommer åt matte. Nästa gång kanske din vän blev lite nervös och hunden uppfattade det som samma känsla?
Kanske lite väl djupt, men jag brukar själv känna att är jag lugn är hunden lugn. Lycka till i alla fall!
Hunden kan tagit över ledarskapet.
Läs boken av Jan Fenell. Där finns många tips och råd om hur man tar tillbaka ledarskapet utan några problem.
#2 Nej, hon kan gå och prata i telefon eller pyssla med annat medans de går förbi, ibland ser hon inte ens hundarna.. Hon bara går förbi med sin labbekorsning lös brevid sig och bekymrar sig inte om något..
Så jag tror inte att hon är nervös.. Det har aldrig hänt något med hunden så varför hon skulle vara nervös vet jag inte…
_
(Hennes andra två är en renrasig dobermann, och en rottweiler/amstaff)_
-rätt skarpa hundar.. hon funderar ju givetvis vad hon gjort fel med labbekorsningen när hon klarar av dessa två andra helt utan probelm..
Därför jag ber om hjälp för jag har ju sett hur hon är och det är inget större deal att gå förbi en hund än att gå förbi en papperskorg..
**
#3** Borde inte hennes andra hundar märkt av det då?
Dessutom jobbar hon med hundar, så ledarskap har hon..
Sen är jag osäker på om hon har lust att lägga pengar på någon bok..
Är det ingen som kan ge ett tips här..?
-Jag har själv en tik som kan morra till, men det är ju oftast för att den andra hunden är "framfusig" eller väldigt högljudd.. Så det är inte riktigt samma sak..
Om hunden är kopplad varnar den då med genom morra? Kan det vara så att den vill varna matte som kanske pratar i mobilen att det kommer någon? kanske vill att matte ska vara mer uppmärksam, hur är hunden om någon skulle komma fram? säga hej prata lite o sen gå vidare utan/med hund? Är det olika? Jag tror inte det beror på ledarskap eftersom de andra hundarna skulle isf se upp till den hunden mer än sin matte.
#5 Ja människor som inte hälsar finns inte.. Hejar någon sitter Michela ner och väntar.. Hälsar människan på Michela så viftar hon glatt men sitter snällt kvar och människan inte bjuder upp till lek..
Har människan hund med sig så hälsar hon oftast hon Michela finner hunden intressant.. Hon är inte så pigg på att leka, hon gillar mest småhundar om hon ska busa.
Men det är inget morrande om nu hunden inte beter sig "konstigt"
=En väldigt nervös hund.
Då kan hon sätta hunden på plats så brukar det vara bra sen..
Det är när de går förbi eller på håll som Michela kan låta..
Att hälsa är inget problem i sig..
Om hon skulle hälsa i förbifarten så blir det som jag skrev i huvudinlägget att hon går fram, luktar och sedan snäser..
-Kan också säga att hon går ju oftast med alla tre tillsammans, och ingen av de andra två bryr sig i ryggen..
De kan haja till när Michela morrar, för att kolla vad hon ser, men sen bryr de sig inte..
Så det är ingen skillnad om hon går själv med Michela eller med alla tre..

Jag skulle inte låta hunden hälsa på någon annan på ett tag, sen börja med att alltid hälsa själv först, på både människor och hundar, innan hon får hälsa.
Ett mycket vanligt fel vi gör är att låta hunden hälsa först på kreti och pleti. Många hundar tror då att det är deras uppgift att hålla koll på vilka som är OK och vilka som är farliga/läskiga. Blir det för jobbigt, kan de bestämma sig för att försöka hålla alla borta. Många hundar börjar göra utfall för att skrämma bort folk och hundar för att slippa konfrontera dem.
Lär man då om hunden, att vi tar alla första kontakter och släpper bara fram snälla och trevliga människor och hundar, kan de slappna av igen. Ett annat tips är att aldrig låta hunden häsla ens efter dig, förrän den är lugn och sansad.
För övrigt är att Morra ingen aggressiv handling, utan en avståndsökande handling. En morrande hund säger "kom inte hit".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Hon sitter här nu och läser och Michela hälsar inte på någon hon inte får hälsa på, och hon hälsar aldrig först..
När det handlar om "Iförbifarten" så är det hundar hon hälsar på dagligen men som kanske inte har tid att leka..
Nej, vi båda hör att det är inget aggressivt i hennes morr, men man tycker ju att en hund på en bro inte ska komma i närheten, om hunden ens hör Michelas morrande, hehe.
Vi ska se vad hon ska göra..
Funderar på att platsa henne ett tag, och att hon går fram utan hunden..
Kan det vara en ide..?
Säger man åt henne att sitt, eller ligg eller vad man nu vill så gör hon ju det så det är ingen "jobbig" uppgift..
Det är så synd att Michela som ändå är en "lätt" hund tillskilnad från Koda och Jaine.. som fungerar felfritt…
#4 Boken kan hon nog låna på biblioteket
#9 Pratade med henne om det, och hon känner att hon gärna vill höra vad andra tycker mer än att läsa en bok av en för henne okänd person om hundar..
Det är en ganska litet problem, om det ens är ett problem, hon låter ju bara, men undrar mest varför, och om det är någon hon borde fixa eller om det bara så hennes tik är som hund..
Vi ska spåna vidare och testa om platssittning kan vara en början..

Just den boken rekommenderar inte jag. Den baseras på studier av vargar i hägn, inte efter hur hundar agerar i sin grupp.
Hund och varg skildes åt för länge sedan, ska man studera vilda djur för att kunna göra rätt med våra hundar är det bättre att titta på vilda (obs, vilda, inte i hägn) hundar, som dingo, caanan dog, semivilda byhundar od.
Be henne kontakta någon privat instruktör. Googla på det, och fötrsök hitta en som tänker som hon gör själv.
MVH Elin
#11 Ja, vi har pratat om att ringa "min" instruktör som jag hade till min förra tik..
Han har ett bra, och logiskt sett att arbeta och är mycket duktig.
Mest för att få en utvärdering av Michela som hund..
Det är ju inga fel på henne, hon kanske bara låter så, och det är en grej hon kanske alltid kommer göra..
Hon kan ju bryta det som sagt, och hon gör inga utfall, hon tittar inte ens på hunden som hon morrar åt..
-Det är just det att hon vill träffa en person som hon kan prata med, och inte läsa en bok som vem som helst har kunnat skrivit, och som dessutom är av en för henne helt okänd person..
Hon vet ju vem Steen, och Hallgren är, men det är inga människor som delar hennes syn på hunduppfostran så vi hoppas på att den här mannan ska kunna hjälpa.. Men det tror jag.. Han är jättebra.

Vad intressant, att inte gilla någon av dem, då de hör till olika skolor.
Hallgren är en mjukis som bönfaller alla att vara snälla mot sina hundar och Steen är väl inte superhård, men kör med koppelkorrigeringar.
En morrning är ju en avståndsökande signal, så hon kanske bara vill vara ifred. Eller småvarnar de som spänner sig eller skickar ut fel signaler till henne?
MVH Elin
#13 Ja, och "min" tränare kör inte någon av de två som Hallgren eller Steen gör..
Hon har ju träffat Steen och hon gillade inte alls vad han höll på med..
Kan dock inte svara själv, bara sett han på TV och där visas ju bara en liten procent..
Jo, det vet vi, men kommer de fram och hälsar och ska leka, då går det bra, så det är väl något annat som spökar..
Vad jag har sett så är det alla möjliga sinnesstämningar som hon morrar åt..
Behöver inte vara en hund som lagt märke till Michela..
#11 Baseras på vargar i hägn. Det är väl självklart, eller…?
Har du provat hennes sätt att ta hand om hundar? Det har jag och jag fick gensvar direkt. Enbart med kropps språk.
Nu rekomenderade jag denna bok för att jag med egen erfarenhet sett hur det fungerar. Annars hade jag aldrig gjort det.
En annan påstog till och med att boken var rena djurplågeriet. Jag höll på att baxna. Men den personen hade inte ens läst boken!!!
Boken utgår ifrån att man ska ha ett förtroende för varandra. Att hunden ska känna självklar trygghet hos ägaren. Allt lugnt och tryggt. Inga höga röster utan bara ett fint samspel. Ägaren (flockledaren) ska besluten. Klokt och sansat. Och med sunt förnuft. Jag är väldigt intresserad av hundarnas kropps språk och har turen att ha 12 vovvar hemma i olika åldrar. Så jag har många att lära mej av och att läsa.
Det kommer nog att lösa sej till slut. Det låter som om det inte är så stora problem. Och ägaren verkar duktig som tagit tag i detta på en gång och inte väntat.
#15 Jo, nog är hon duktig.
Hennes dobermann Koda var "omöjlig" och skulle avlivas..
Efter 2 månader var det en helt annan hund och nu följer hon min vän vart än hon går.. En riktig goding!
#16 Lycka till
#17 Hon tackar och tar emot, hehe.

#14 Försök att ha någon med som går bakom och tittar noga på både hunden, hunden hon möter, övriga inblandade (koppelhållaren samt andra hundar) och läsa alla detaljer, kanske tom filma för att se allt och kunna titta noga. Sen gäller det att läsa vad som händer, inte tolka det förrän man sett alla små detaljer som tyngdpunkt på kroppar, stelhet, blickar, öronställningar, mungipor, svansar, ragg osv osv.
#15 För mig är det tvärtom självklart att man baserar sin forskning på vilda djur som lever fritt och naturligt, om man ska tala om hur de lever naturligt.
Dessutom är det 100-200 000 år sedan varg och hund skildes åt i evolutionen. Därför är det inte det ultimata att titta på vargar när man ska lära sig om hundar.
Jag läser hundbäcker av alla slag, från alla skolor, för att lära mig mer. Började sedan min hundutbildning med HUND3, som jag kan rekommendera alla hundägare! Man lär sig massor där om hundens ursprung, språk, familestruktur osv. En utbildning för alla som lever med hundar, och som grund för den som vill utbilda sig vidare.
Boken i fråga (Förstå din hund- om att fostra hundar utifrån deras naturliga beteenden, av Jan Fennell) har jag. Jag har läst den, men är inte så imponerad. Visst är det helt rätt att man ska vara lugn och trygg. Men det där med att alfan alltid leder jakten är fel. I en naturlig flock med vargar eller hundar, finns det egentligen inga alfor och omegor. Det finns en mamma och en pappa samt deras barn i olika åldrar. Visst är oftast mamman och pappan de duktigaste på jakt. Men det innebär inte att de alltid leder jakten. I förflyttningar går inte mamman och pappan längst fram. De yngre och livligare håller sig främst.
Vidare det där med maten, visst, i hägn med onaturliga grupper och begränsade resurser, där finns en hackordning. Där äter en först, men inte i vilda familjer. De afrikanska vildhundarna kan tom gå så långt att valparna får äta först, då de är familjens framtid! Ingen får stjäla något av en annan, inte ens en vuxen tar av en valp ett mumsigt ben.
vem som tar en resurs handlar mycket om hur mycket båda parter är beredd att offra för att få den. Ibland kan mamman låta en valp på favoritplatsen, just för att den vill ha den mest.
Sen är det viktigt att minnas att det inte är mamman och pappan som tvingar de andra till underkastelse. De yngre fjäskar och smörar föär de äldre. Om vi sedan som männiksor uppmuntrar det för mycket överdrivs det. Sällan hälsar hundar lika intensivt på varandra som de gör på oss. Uppmuntra att de hälsar lagom, istället föär att de blir helt galna.
Här hemma finns det för tillfället 8 hundar, en golden och 7 huskyn. Polarhundar är extremt signalkänsliga, så vi lär oss massor om hur lite som behövs, bara man kan visa och läsa de allra minsta signaler.
MVH Elin
#19 Hmm, filma var ett bra tips, det ska vi testa!
Jag måste fråga en sak. Min syster är glad i en hund som hon ofta är hunvakt till. Denna lilla hund blir argisiv så fort non rör henne o hennes man får en arg hund som skäller så fort han pussar o kramar henne. Den har även bitit till han. Jag sa att det skulle jag inte ta utan hunden beter sig som det e hans egendom till varje pris. en liten dvärgspets är det o hon är larvig som bara den mot en o jag sa det är en hund den med. Är det bra att en hund skyddar så? det tycker inte jag utan hunden ska vara längst ner i rang o jag tycker att syrran hamnar lite under hunden när hon tar detta för ett gulligt betende. Hur ser ni på detta och tips :) nu ser hon vissligen inte detta som ett problem, men jag tycker att det är fel och hur hade de gjort om det var en stor schäfer fjantat lika mycket då? tor inte det..
Hilo hur har det gått för din väns hund :)

#19 Håller med Dig till punkt och pricka.
Jan Fennels bok har jag läst och lagt till samligen "Mycket dåliga böcker" Det hon skriver har ingenting med hundar och hundträning att göra. Man kan inte basera sin hundträning på hur vargar som lever i hägn beter sig. En dålig jämförelese men det är som att tro att man kan prata tyska med en japan och ändå förstå varann.

Filma är alltid bra, nackdelen är ju förstås att man bara kan filma en sida i taget och att det kan vara svårt att få till om man inte arrangerar hundmötet. Men absolut ett mkt bra sätt att få möjlighet att se. Filma gärna också när ägaren går med en av sina andra hundar i ett hundmöte för att på så sätt kunna jämföra om ägaren agerar annorlunda med labbekorsningen.
Hur länge har morrningen pågått? Har den kommit nu på senaste tid så skulle jag misstänka smärta. Hur gammal är hunden? Hur beter den sig när ägaren är ute med alla hundar samtidigt och får ett möte?
#23 Nu var det ju ett tag sedan, hehe.
Men ska tala om hur det gått och så samt svara på dina frågor.
Michela är lite över 4 år och morrningen har väl pågått i något år..
Hon har undersökt hund för HD och AD mm. med tanke på labardoren och hon är fri, samt inga fel med ryggkotor eller annat.. Tassar är fria..
När hon är ute med alla tre blir det samma sak..
Hon morrar till, men gör inget.. tittar inte ens åt hunden.
De andra agerar som att möteshunden inte finns.
De tittar inte ens åt hunden, om den inte låter och håller på alldeles för mycket, men de säger inget och lägger ingen större notis på hunden/hundarna..
Så hon undrar vad hon fått det ifrån då hennes andra hundar inte låter alls..
-Nu har hon tränat så att Michela ska titta på matte när hundar kommer..
Funkat skitbra och hon är inklickad på beteendet..
Hon morrar fortfarande till när det kommer hundar som drar och skäller i kopplet, men det kommer väl lösa sig..
Dock vet hon inte varför hon gör så..
-Gjorde så.

Ah, nu såg jag att det inte var en jättefärsk tråd direkt. Hur som helst. Skönt att det går åt rätt håll.
#25 Igen fara. Kul med nya vinklar ändå.