Hur väljer man ras?
Det är väldigt många som skapar trådar där de frågar om vilken ras de ska välja. Ofta får man svaret att läsa om raserna, och det är också vad som står i alla hundböcker.
Det är dock lite svårt att läsa om alla hundratals raser som faktiskt finns i Sverige, så hur börjar man? Hur gjorde ni?
Jag kan börja med att berätta hur jag gjort.
Först gjorde jag en massa tester på internet, då fick jag fram ca 30 raser sammanlagt. Dessa googlade jag på och kollade bilder. Då sållade jag bort några stycken som jag verkligen inte gillar utseendet på (ja, åt det hållet tycker jag man kan titta lite på utseendet). Och sen började jag läsa! 25 raser är ändå okej att läsa om.
Jag kollar användningsområde först, den ska passa vår livsstil och trivas med det givetvis.
Sen kan man om man har flera raser som passar perfekt, välja en som attraherar en i utseende.
Men i allra första hand, vad man ska ha hunden till 
#2: Det är ju ganska självklart att man väljer hund efter vad man ska ha den till. Det jag undrar är hur du gör. Hur börjar du, hur går du till väga rent praktiskt?
#3 Jaha! Sorry.. Lite morgonseg.. 
Först kollar jag på raser jag tycker om, rent allämnt för att kolla om det finns en chans att de skulle passa.
Gör de inte det, ja det var ju synd, men kanske en annan gång.
Sen kollar jag igenom internet och hundböcker..
Först och främst sällskapsgruppen, men även andra grupper, där det finns raser som passar till sällskap också.
Jag är inte rädd för att jobba så lite hund vill jag ju ha, hehe.
Hittat 2 raser jag är oerhört intresserad av nu och som skulle passa.
Det började med ca 30 - sen 15 - sen 7 - sen 2
Fattade jag rätt nu?
Jag sållade bort alla jakthundar, vakthundar, draghundar osv som jag inte kan stimulera på rätt sätt, o inte är intresserad av. Sedan började jag tänka på alla de hundraser som jag alltid haft en förkärlek till, eftersom jag alltid älskat hundar! De som blev kvar var bland annat Pyrenéerhund, Eurasier, Shiba, Chow chow osv. Bland dessa började jag också sålla bort de jag inte tyckte passade min livsstil. Sambon fick dessutom flika in ett par raser han gillade, så läste jag på om dessa också, bland annat Akita, som vi också valde bort.
Så ja.. uteslutningsmetoden helt enkelt. Eurasiern passar oss både rent mentalt o storleksmässigt o utseendemässigt, den är helt perfekt för oss. När vi väl bestämt oss för Eurasiern hade vi inga tvivel alls om att det var rätt ras, o det är ett tips till alla när de väl bestämt sig för en ras - att verkligen tänka efter o känna efter - känns denna ras verkligen helt 100% rätt ända in i benmärgen? Det gjorde Eurasiern för oss :)
#1 Vad är det för test? Skulle vara roligt att pröva :)
#6: Finns hundratals! Här är några:
Pedigrees.
Dog breeds.
Ekanubas.
Breedretrivers.
Iams.
Petplanets.
Purinas.
#7 oj då ska jag roa mig lite ;)
Doh! Fick japansk spets som Top Dog på Petplanets..
Haha! Jag som inte är ett stort fan av den rasen.
Inget ont om rasen, det är bara inget som tilltalar mig, haha.
Ska göra testet igen..
Väldigt lustigt det flesta test valde… basset hound som vi redan har ;-)…sen fransk bulldog…clumber spaniel som vi också pratat om….
Min nuvarande valde jag inte utan han bara hamnade hos mig. Det är en Japansk spets och även om just den rasen inte är något jag vill ha igen (även om just min är världens bästa!) så har det fått mig att bli förälskad i spetsar! Så jag har i princip bara kikat i Grupp 5 nu inför nästkommande hund, sållat bort de raser som inte passar mig och läst mer om de som jag tyckt passat. Pratat med uppfödare, ägare till raserna osv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag kollade först på vilka raser som jag gillade kollade användningsområden och annat vad dom ville sen så gick jag till allas rasklubbar och kollade och pratade sedan med uppfödarna om vad jag gjorde och alla jag pratade med sa fördelar och nackdelar med alla hundraserna. Och eftersom jag hade sagt precis innan att jag var intresserad av att få veta om det var rasen för mej. Så sa många som det var. Om rasen skulle passa eller inte. Jag ringde till ter uppfödare i varje ras bara för att använda uteslutningsmetoden.

#11 Är lite nyfiken på varför japansk spets inte är något du vill ha annars :) (Om du orkar svara även om det är OT.) Är det skällighet osv?
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#13 Lite för liten för mig. Min hane är stor, men han är över standarden. Sedan tycker jag personligen även att det verkar svårt att få tag i hundar som följer standarden och inte är sådana som skäller i tid och otid. Men de finns såklart
En jappe med rätt temperament är helt underbar! Men jag föredrar lite större hundar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Puttar upp eftersom det kommit upp rätt många "välja ras-trådar" nu.

jag valde nog ras för flera år sedan sen den dagen pappas kompis kom hem med sin JRT tinttin var jag fast… sen har jag valt att anpassa mig efter rasen, vilket ja inte rek någon som inte har vana av hund sen innan.
jaf hade dock en väldans tur som har en genom go jrt, jagar inte om han inte får, skäller aldrig, lagom envis och alltid glad, morgon trött, kräver inte så mycket aktivering, blir inte tokig.. så ja skulle lätt kunna ha en till av samma sort men nästa gång ska ja läsa på mera om olika raser inte bara välja en och bara läsa om den.
Körde också uteslutningsmetoden. Ville inte ha en hund som var vaktig, jaktig, stor, bjäbbig eller krävde överdrivet mycket motion eller pälsvård.
Sen tog jag vad jag ville ha som en hund som fungerar med barn ( i fall att man förökar sig liksom), liten men inte för liten, rolig, korthårig och söt.
Stod mellan Chinese crested och mops. Min sambo höll på att skratta ihjäl sig när han såg en nakenfis så det blev en mops. Hahaha
Var fruktansvärt sugen på en Chihuahua men det funkar kanske mindre bra med barn och sen verkar dem så ofta ha storhetsvansinne och vara bjäbbiga. Haha
Jag ville absolut inte ha en hund som krävde mycket pälsvård då det inte tilltalar mig det minsta, alla raser med lång päls sållades då bort. Kort päls var att föredra alltså. ;)
En större hund ville vi ha, något att ta i, först var vi inne på blandis, labbe eller golden men de tilltalade mig inte riktigt. Sambon ville gärna ha en schäfer men vi kom fram till att de var för krävande för oss.
Min drömhund, om man ska gå efter utseendet är en grandis men då vi bort väldigt litet kändes det lite väl stort. Började då snegla på boxer då jag på något underligt sätt dras till korthåriga raser med trumpet uttryck i ansiktet. ^^
Mailade några boxeruppfödare och fastnade för en av dem med ens. Då hon dessutom hade en kull som var född på min födelsedag den 29/1 kändes det som om att det betydde att vi skulle ha en hund därifrån. Det gick väldigt snabbt för oss att få hem vår bebba från det att vi bestämt oss då kullen redan var född.
Är jättenöjd med vår boxerbabe!
omg, har spanat t på en jeååe som ja ev vill köpa, så gjorde ja pedigree testet, å gissa vad ja fick? japansk spets :D
en fråga om dem.. är dom verkligen jätte skälliga?
#19, du kanske kan göra en ny tråd om just japansk spets :)

19# beror på hur man uppfostrar dem, En jappe ska inte vara skällig enligt standarden men få säger till när hunden skäller när den är valp för att det låter så sött.. och då får du en skällig vuxen hund