Jeppegrindar el bur ?
jag har köpt ny bil och nu ska jag köpa antingen bur el grindar.
Vad har ni för erfarenheter av dom båda. Jag har alltid haft bur innan men man förlorar ju lite takhöjd och har man så stora hundar som jag har så behövs varenda lilla vrå. Grindar verkar så smidigt då det inte blir några kanter nertill som river i sönder fodersäckar osv.
Vad hade ni valt ?
Vi hade nät i förra bilen och var mycket nöjda med det!! Men å andra sidan så körde vi aldrig några längre sträckor med våran hund - bara till och från hundpensionatet, till sjön några enstaka gånger m.m. :)

Grindar ger ju större yta och är lättare att ha men en bur känner jag mer stabil.. jag tror de beror lite på vad man har för hund. Jag har hela tiden haft bur men vill nog ha lite mer utrymme åt dom så de blir grindar nästa gång..
Fast jag tycker inte min bur har gjort att de förlora mycket takhöjd inte alls tänkt på de på de sättet…
Har min bur till salu just nu då den inte får plats i nya bilen (anvnd till 245 volvo)

Jag har grindar och så ett mellangaller mellan mina schäfrar. Jag är supernöjd!! De får största möjliga yta och så är det jättlätt att plocka ur om man nu skulle få någon knasig idé om att hundarna inte skulle få åka med någon gång. :-P
Sen är det lätt att lägga undan, tar ingen plats om man inte vill ha det i bilen.
Lätt att rengöra och ja, helt supersmidigt. Enda nackdelen som jag kan komma på är om man äger en hund som kanske gnager eller river i bilen, då skyddar ju bur bilen bättre.

#3 Rätta mig om jag har fel men är inte den största skillnaden att köper man en riktig bur så är den krocktestad? Detta för att ge hunden lite skydd och hindra hunden från att flyga ur bilen vid en olycka.

#4 Alla burar är nog inte krocktestade men visst är de så.. en hund sitter oftast säkrare i en BRA bilbur.. den är stabilare och kan ta mer av smällen..

visst tror jag att en bur är säkrare, det ska finnas rädddningsluckur osv osv, men har man stora hundarså tycker jag att en bur blir så trångt,men visst man kan aldrig skydda sig tillräckligt. Någon som vet någon sida där man kan beställa jeppegrindar el liknande ?

#6 Har du provat att kontakta Jeppe? http://www.jeppe.com/
Har det motsatta problemet. Jag har hundar mellan 20-40kg och regelverkt säger att jag måste ha mycket större burar än vad jag vill. (Fraktar dem i hundboxar på släpvagn)

Det beror på. Räddningsluckor i all ära, men de gör ingen nytta när buren är sned efter en krock. Då spelar det ingen roll om buren har två öppningar, när man inte får upp dem.
Vill man ha det säkraste för sin hund så ska den sitta i baksätet på bilen, i en mycket väl fastmonterad bur. Bagageutrymmet är till för att demoleras vid en krock. Det ska knöglas till vid en krock, för att skydda folk i passagerarsättet och baksätet. Så det är ingen säker plats för hunden där bak.
Men nu är det som det är och hundarna måste av praktiska skäl sitta i bagageutrymmet. Jag föredrar att ha galler, då det ger mer utrymme till hundarna. OM vi krockar vill jag snabbt kunna få ut hundarna. Jag kan fälla både galler, mellanvägg och galleret som sitter bakom hundarna. Enda stället de kan flyga ur är i fönstret på deras ena sida. Detta innebär att det ska krockas i direkt sidled. Chansen är mindre att göra så.
Krockar är något man absolut inte vill uppleva, för de allra flesta så slipper man det. Så jag föredrar att ha stort utrymme till hundarna. OM vi skulle krocka så kanske hundarna överlever just för att de inte har bur, eller så dör de för att jag inte hade bur. Det går aldrig att förutspå, då allt hänger på hur man krockar
Jag vet inte alls vad som är "bäst", det är nog en smaksak, finns ju för- och nackdelar med båda som redan nämnts här.. Själva har vi bur, utan botten. Så skulle det hända något så man inte får upp luckan så går det att fälla sätena och välta upp buren. Sen så ska man väl egentligen alltid ha en tång med sig, om man skulle behöva klippa upp buren.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst