Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2968 ggr
Ricko
0

Erfarenhet av Tax?

Då vi kanske ska skaffa Tax undrar jag av er med erfarenhet av denna ras. Så skulle ni kunna skriva lite grann om hur era är/varit osv. Och vilken av lång/sträv/slät hårig är bäst sällskaps & någonlunda familjehund. Vi har en granne som har jämthundsuppfödning som kör jakt så kan den kanske få lära sig jakt osv när han far ut med sina hundar. + att 10m ifrån vårt hus har vi en hel skog. Vi bort på landet i en by. Skog & Sjö nära. Vi har erfarenhet av hundar då vi haft 6 st + somsagt har vi en granne med hundupf. Dock har vi inte haft rasen Tax men jag kände en med 1 Tax och mina föräldrar känt 2-3 st innan jag var född. Vi har tänkt köra lydnad, sök, spår osv för övrigt med den.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[jakke94]
0

skulle ni inte ha en labrador nyss ?

Craz-y
0

Skulle ni inte ha en sibbe nyss?

Bleenda
0

#0 Taxen är en bestämd liten krabat som måste ha mycket stimulans för att vara en glad hund. Som alla andra raser vill säga.

Det är den mest användbara hunden i skogen. Eller den mest mångsidiga ska jag väl säga i stället. Den jagar både i gryt, ovan mark, gör eftersök. Rådjur, hjort, räv, hare.

Tyvärr tror den ibland att den är en jämthund och ställer älg vilken den inte ska. Och även jagar vildsvin, vilket den inte heller ska göra då den kan bli lunch i stället. Med det vill jag bara berätta att det är en modig barsk hund.

Men även underbar som kombinerat jakt och familjehund. Det är alltså svårt att se på TV när man i bland har 5 taxar i knät och alla ska sitta närmast och pussas. Trygga och fina hundar som hjälper varandra i mångt och mycket.

Våra tikar hjälper varandra när dom har valpar tex.

Kan också tillägga att under alla år vi haft taxar har jag aldrig haft någon som haft dåligt mentalitet. Det var förr.

Vi har även sålt en som användes i agillity när det inte var jaktsäsong. Gick riktigt bra för honom.

Det finns 9 varianter av Tax.  Strävhår, korthår och långhår. Normal, dvärg och kanin.

Vill man ställa ut en Tax så har man en ring alldeles för sej själv.  Titta in på www.svenskataxklubben.org för mer information om du är intresserad.

tsset
0

MIN erfarenhet baserar sig på grannens taxar, de är inne på sin andra nu och båda har varit samma skit - konstant utomhus lösspringande, skäller på allt som rör sig, går förbi eller låter. Men alltid för fega för att komma fram. Skäller gärna iväg alla som passerar, vilket har gjort att de övriga hundarna i närheten inte ens räknar taxarna som hundar - inga "hej ska vi leka" utan till och med gatans mest hundilskna hund ignorerar taxarna.

MIN erfarenhet är alltså att taxar är som små råttor, ouppfostrade, ettrigt skällande och helt blåsta.

MEN, min allmäna hunderfarenhet säger mig lyckligtvis att det är ägarna det är fel på, inte hundarna. Därför tror jag mycket väl att det är fina hundar, men tyvärr har jag inte fått springa på en än. Hoppas dock!

Gluskap
0

Jag känner/har känt 3 taxar.
2 strävhåriga som bor hos 2 damer, den ena är överfet och ilsken, den andra vinner nog första pris, något agressivare går inte att hitta!

Sen har min kompis en långhårig som hon tog över efter sin sambos mamma, han har en massa problem men är rikigt snäll!

Ricko
0

#1, #2 Labrador vill inte mina föräldrar ha längre då dom tycker dom är lite för stora det den minsta här är 7 mån. Sibbe skulle vi bara skaffa om min pappas kompis sibbe fick en valp som såg ut som tiken(Hel vit m. blåa ögon) Vi har dock haft större hundar är Labbar, vi har haft: Rottisar, Kuvasz, Vit herdehund, Schäfer, Alaskan husky(Huskyn var väl i stl som en Labbe men, hon som är på min Avatar och personliga bild) Men då det hänt en olycka osv vill mina föräldrar helst ha en mindre ras.

#3, okej. Tycker det låter som en ganska vra hund ;) Dock är det ju olika från individ till individ men.

#4 Jaså.. Ja oftast är det ju ägarnas fel men sen sägs det ju att mindrehundar är mer ettriga osv. Men om dom är som råttor har jag inget emot ^^ Älskar råttor, haft 3st underbara och har 2 råttor nu ;) Men jag förstår poängen.

Royalz
0

Får jag bara fråga en sak? Varför ska ni skaffa nya hundar när ni bara omplacerar dom sen? :s

Bleenda
0

Jag säger bara en sak. Stackars dom taxar ni råkat på. Dom kan inte ha det bra.

Som jag sa tidigare så har jag aldrig träffat någon ilsken. Men hört de värsta historier om dom. Om hur de var förr.

Dom här taxarna som är så störiga, är dom sällskaps hundar?

[jakke94]
1

#7 håller med dej Obestämd

Ricko
0

#7, #9 vad vet ni om vi omplacerat våra hundar eller inte? och du vet ju heller inte hur många eller av vilka skäl. Sen så brukar hundar liksom dö, aldrig haft en hund som dött?  eller blivit sjuk så du måsta avlivat den?

[jakke94]
0

#10 jupp alla våra hundar som vi haft har dött, utom dem vi har fortf. .. dock har du ju själv sagt att ni fått omplacera några av alla dem hundar ni haft..

Ricko
0

#11 då borde du veta att mina hundar också kan dö! ja 1 hund har omplacerats ja pga en olycka. Flera personer här har säkert omplacerat 1 hund också pga vissa skäl. Tycker du det var bättre att låta mina småsyskon dö?

Ricko
0

Om ni inte vet varför vi måstat omplacera en av våra hundar ska ni inte säga nåt. dessutom var det 1 år sen vi gjorde det(eller vi och vi) mina föräldrar. Jag skulle aldrigt tillåtit det om jag varit hemma då(Det var min egen). Och vi ska skaffa den först om 2 år så. alltså blir det 3 år sen. Man kanske vill ha en hund igen, eller jag har alltid velat ha en hund men jag får ingen först om 2 år då vi varit på Turkiet resan osv.?

[jakke94]
0

#12 förstår det..

#13 .. tycker bara det känns lite hastigt och lustigt, även om ni hade tänkt vänta.. eftersom för ca 2 veckor sen gick du ut här och sa att ni skulle ha en labbe, sen för en vecka sen ändrades det till en sibbe och nu har sibben blivit en Tax ? :P

Ricko
0

#14 nej vi har velat MELLAN dom 3. Och i vissa stunder har det låtit mer som t.ex labbe än dom andra df har ajg ibland bara sagt t.ex Labbe. Aja nu återgår vi till ämnet ;)

Gerbilflicka
0

Jag forstar inte varfor det skulle vara ett problem att TS familj (inte TS sjalv!!) bestamde sig for att omplacera en hund. Och att man ar intresserad av flera raser ar val helt normalt? Jag vill skaffa en fransk bulldog men innan jag fastnade ordentligt funderade jag aven pa Tax, jack russel och bostonterrier. Det ar val bara bra att hon forsoker hitta ratt ras?

Min forsta hund var en tax; den klokaste hund jag nagonsin traffat och en oslagbar familjehund! Hon var jakthund tills hon fyllde 3 ar men var inte riktigt bra nog, sa hon blev familjehund pa heltid istallet.
Hon hade ALDRIG nagot problem med andra hundar, vare sig tikar eller hanar… hon skallde endast om hon horde nagon utanfor nar hon vaktade huset.

Hon var envis och egensinnig som en Tax ska vara, men ocksa valdigt latt att trana och lydig nog att ga los utan problem. Hon alskade agility, spar, tricktraning osv. Glad Hon alskade att sitta i knat och sova brevid oss barn.

Hon hade aven ett "sjatte sinne" nar det kom till oss barn - hon blev riktigt orolig nar nagot hade hant, och hon var alltid dar att trosta med pussar. Alltsa sa langt ifran ouppfostrad, ettrigt skallande och blast man kan komma! Har haft fler hundar efter henne men aven om jag alskat dem lika mycket har de aldrig varit lika kloka som min Tax.

Craz-y
0

Det är stora skillnader på Tax, sibbe och labrador.

Gerbilflicka
0

#17 Det ar stora skillnader pa Tax, fransk bulldog, bostonterrier och jack russel ocksa. Vem har sagt att man maste valja mellan raser som ar lika? Vissa manniskor ar faktiskt flexibla med vad man gor med hunden… jag sjalv gillar det min hund gillar, och har alltid anpassat mig efter hundens behov.
Det finns inga regler for att man inte far vara intresserad av olika raser, sa lange man kan erbjuda det som kravs. Hade jag varit TS dock hade jag valt mellan Tax och labrador i sant fall, inte en sibbe da de kraver ljusar mer an de flesta raser. Men det ar bara jag det.

Bleenda
0

Hmmm, jag förstår inte heller varför inte TS får fundera över vilka raser hon vill. Det står en helt fritt.

Det är väl ändå ganska bra att lyssna lite om olika raser under tiden man väntar tills det är dags. Då kan man vara säker på att det inte är ett hastköp.

Så låt TS fundera, planera och drömma så mycket hon villFlört

Jag kikade faktiskt in på en lokalklubb på taxklubben och hittade en agillity schampion!Förvånad.

Craz-y
0

Ja då måste man verkligen vara flexibel, ha ha! Skrattande

Jag skulle först tänka "Vad vill jag göra med min hund" och efter det välja ras.

Ricko
0

#16, låter som en riktig drömhund Flört Så ni tävlade/tränade agility? vad bra Glad Då jag tänkt träna det också då och då,. Men det var en tjej som sa att man inte ska ens pröva agility med en Tax..

Gerbilflicka
0

#21 Man kan ju inte lata dem hoppa for hoga hinder t.ex, men allt annat klarar en Tax av. Min hund var riktigt talangfull och de enda gang jag fick nagon dalig feedback var nar en "professionell" agility-tjej med en jack russel var sur for att vi kom typ 2 sekunder bakom henne fast hon hade tavlat hoga klasser och vi bara tranade pa tomten. Tungan ute Hon alskade det och hon fick aldrig nagra ryggproblem pa 15 ar. Vi lat henne inte ga i trappor och hon hoppade inte for hoga hinder helt enkelt.

Ricko
0

#22 hehe ;) Vi hade ju tänkt tävla med våran 75% pappis men det blev bara träning på gården som med dom andra hundarna ;) Ungeför hur höga var era hinder?

Gerbilflicka
0

#23 Typ 20 cm, sen kan man ju ha lite hogre och kora med kryss istallet, for da blir ju mitten lagre.

Ricko
0

#24, okej ska titta vad våra kanin & katthinder är ;) Om 4(snart 3) dagar börjar ju skolan och på slöjden brukar/ska jag göra fler hinder. Sen har jag ju en katt&kanin tunnel man skulle kunna använda som 1 agility hinder? :)

tsset
0

#8 Jag vill inte ens kalla dem för sällskapshundar, då familjen slänger ut hunden på morgonen och (kanske) släpper in den på kvällen. Ibland släpar dem hunden på en promenad.

Tänk som en utekatt, som går som den vill, fast skällande.

Däremot vet jag att det finns taxar som fungerar utmärkt som enbart sällskapshundar, så problemet ligger nog mer hos ägarna än i generna. Tror säkert att det går att få ordning på taxen som bor där nu, det är bara ingen som bryr sig om den.

[SusannaK]
0

Vi lurade ju på en del raser innan det blev en cavalier valp.

Det var mellan fransk bulldog, schi tzu…lhasa apso….o så cavalieren :)…var inne på fransk bulldog där ett tag…men är väldigt glad över att vi valde en cavalier idag. Härligt med en lite mer uptempo hund :)…med tanke på att vi har en Basset hound som inte är så mycket för tempo alls *he he*

Är ju sugen på att pröva agility ;)….o det kan jag tänka mig passar han utmärkt…lättlärd är han också.

Lycka till i ert val!

Bleenda
0

#26 Då ska du nog inte klaga på hunden. Det är ju ägarna som det är fel på.

En Tax har lätt att ta till skallet, men den är ju en jakthund som är avlad just för att skälla. Om den inte får den stimulans den behöver kan han lätt bli gapig. Men så är det ju med alla raser.

tsset
0

#28 Tro mig, det gör jag inte, jag vet att det är hos ägarna felet sitter :) Två hundar som aldrig träffats som blir på samma sätt… ägarens fel.

Men tyvärr blir det ju den erfarenheten, den bilden av rasen jag får, så fort någon säger Tax. Tråkigt men sant! Hoppas som sagt på att kunna ersätta den bilden med ett bättre exemplar fortast möjligt. Tyvärr träffar jag aldrig på en Tax utöver dessa.

Bleenda
0

#29 Haha, du får väl komma och göra ett studie besök. Då ändrar du garanterat uppfattningSkrattande

Jag kan hålla med dej om att taxen kan vara jobbig. Många utgår ifrån att taxen är liten och då ska man bara gulla med den och den får för mycket "fria tyglar" för den är ju så liten. Men den är mycket stor i huvudet.

När jag träffar äldre personer som är rädda för hundar, så har det ofta varit en svart korthårs Tax inblandad i deras barndom som varit elak.

Men under alla dessa år som vi haft turen att få vara med och föda upp denna ras, så har vi aldrig hört något negativt från köparna. Jo, en gång och då vi förhörde oss lite om deras familjeförhållanden så fick vi fram att det var kaos och skiljsmässa med mera. Och hunden blev påverkad av den otrevliga stämningen. En annan gång var hunden orolig och då fick vi reda på att jägarens fru hade problem med nerverna och var rädd för höga ljud och så vidare vilket gjorde att hunden också blev orolig. Hunden läser ju av människan  och påverkas utifrån det.

Vi lämnar både jakt och mental garanti på våra valpar och ännu så har ingen utnyttjat det.

Vi har haft upp till 6-7 tikar och hanar tillsammans och har aldrig haft problem. Tikarna har hjälpts åt vid matning och har haft kullarna bredvid varandra. En gång hade vi en nobs, en luzerner och en Tax kull inne samtidigt och alla hjälpte varandra. Det hade jag aldrig trott skulle fungera. En annan gång blev en taxtik dålig och sinade. Då fick en stövare ta hand om valparna och det gick hur bra som helst. Såg bara lite konstigt ut när taxvalparna låg brevid stövarvalparna och diade.

Får bara en hund känna sej trygg och att ägaren är den lugna ledaren behöver inte hunden hålla koll och sköta ledarskapet. Då kan den lugnt koppla av och låta matte/husse sköta allt.

Taxen har en uppfattning om sej själv att han inte är en Tax utan ett stort lejonFlört

Får alla hundar samma förutsättningar för att växa upp till en trygg individ så skulle det inte finnas några problem.