Blandras Border Collie och Collie
Hej,
Vi har precis fått hem vår lilla Wilma som är 50% border Collie och 50% Collie. Någon som har någon erfarenhet av denna blandningen? Mamman är vallhund men pappan är en vanlig sällskapshund. Vi har inte möjlighet att hålla på med vallning. Men vi har nära till skog och bra motions möjligheter. Räcker det tillsammans med lydnad?
Mvh
Abbe76
Varför valde ni att skaffa en vallhund?
Det är helt omöjligt att säga om vovven kommer att ha behov av att valla eller ej. En del renrasiga BC:s kan klara sig utan det. Med en blandras är det dessutom omöjligt att säga vilken ras som kommer att "slå igenom" mest, men även Collie är ju i grunden en vallhund.
Jag skulle råda er att börja kolla upp möjligheten att valla om det skulle visa sig att hunden behöver det. Det finns andra sätt än att ha egna djur, till exempel lånar en del bönder ut. Om hunden behöver få utlopp för sina vallinstinkter och inte får det så kan ni få dras med en hel del problem.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Du är även välkommen att fråga inne på Blandrashundar iFokus som någon har samma blandning och vad de har för erfarenhet av det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det var ett gemensamt beslut Vi har följt henne sedan hon var nyfödd och vi fastande för henne och hon för oss. Sedan har ju min fru och dotter pratat om att börja på agility.
Hur gamla är dem när man ser om de har vallnings instinkter. Ja det får man kanske göra för man vill ju inte att de ska börja valla barn cyklister eller dyligt.
Mvh
abbe76
#3 Jag vet inte om det är runt någon särskild ålder de instinkterna börjar visa sig. Förhoppningsvis kan någon med erfarenhet av vallhundar ge dig ett mer utförligt svar. Lycka till hur som helst!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
vi har en sån blandning i stallet. han är tre och ett rent helv*te. han lyssnar inte för fem öre pch är svårare att stimulera än mina bc. så om ni inte är beredda på mkt jobb så är det ett dumt val av hundras. har faktiskt aldrig träffat en bra blandning som har mått speciellt bra. de flesta har varit sönderstressade.
när hunden sedan är 3-4 månader så ser du om den har vallanlag.
#5 Ja men man kan ju inte dra alla över en kant eller? Vi har förstått att det är mycket jobb Det tror jag nästan alla har sagt som vi har träffat efter vi har fått hem Wilma.
På vilket sett ser man det först om den har vallanlag?
Mvh
abbe76

Min första och enda fundering är…. Varför köper du en hund utan att vara säker på att aktiveringen ni kan ge räcker ?
Mvh Ellenfyrkant
vallning lyser igenom ganska bra. den rör sig i mönster och har hela tiden fokus på föremålet hunden vallar. dom kryper nästan fram och rör sig målmedvetet. svårt att förklara men hoppas du förstår. du kommer märka om hon vallar eller inte. vallningen skiljer sig bra frå lek.

Min hund har mycklet vallin stinkt och det har märkts sedan han kunde gå ordentligt…. Han följer efter överallt, har stenkoll på allt och vill alltid hålla sig till flocken, han skulle aldrig komma på tanken att smita. Dessutom vallar han inte bara människor utan allt !
Mvh Ellenfyrkant
Min första hund var en blandis Bearded Collie och labbe. Hon skulle promt bära allt hon kom åt. När vi kom till stugan och hönsen hade smitit så började hon valla dessa. Hon fick 50-50 från sina föräldrar. Det bara finns i dom.
Hoppas allt går bra med valpen. Ett råd är att den blir aktiverad ordentligt eftersom det är en krävande ras. Får dom bara jobba så.
Lycka till

Alla bordercollies är inte arbetsnarkomaner. Jag tvekade länge innan jag skaffade min trots att jag har får. Vi gick vallningskurs och kursledarens hund var den mest sönderstressade hund jag sett, trots att den fick valla väldigt mycket. Den verkade tycka att all tid som inte tillbringades med fåren var förspilld tid. Inte ens inomhus kunde den hålla sig lugn. Min tik, däremot, är den mest sävliga soffliggare du kan tänka dig. Lydig och uppmärksam, man behöver nästan bara tänka kommandona. Men tillsammans med fåren är hon en helt annan hund, mkt alert och arbetsvillig. Hon kan verkligen skilja på arbete och fritid. Ska kanske tillägga att båda hennes föräldrar har mycket starka vallningsinstinkter, pappan SM-vinnare i fårvallning.
Med hundar som s k a bli vallhundar försöker man ju väcka vallningsinstinkten tidigt, så jag tror att du ska försöka göra precis tvärtom, undvika allt som kan locka fram den. Om ni har barn, undvik bus- och springlekar som får henne att sätta efter ungarna och försöka samla ihop dem.
Tänk också på att hon är relativt ung än och låt inte din rädsla för att hon ska bli understimulerad leda till raka motsatsen, att hon får för mycket stimulans, lika illa det och kan också leda till problemhund.
Ta det lugn med er lilla valp, behandla henne som vilken annan valp som helst, låt hennes fortsatta utveckling och beteende vara vägledande för vad ni gör fortsättningsvis.
Lycka till!
Det är helt enkelt bara så att ni får vänta och utvärdera hunden som vuxen.
≧◔◡◔≦

Tycker som #11. Ta det lugnt och njut av er lilla valp! Lycka till!
#11 lite ot men vad heter din hunds pappa?

#14 Skrötås Jas tror jag det var men kallades visst också Sakk (Zakk?)

#14 Uppfödare Ylva Holgersson, dottern Anja brukade tävla honom.
#16 kollade vallreg men hittade inte honom där. har han vunnit sm borde man ju hitta honom. e du säker på stavningen?

Så här står det på min hunds registreringsbevis;
Boa(kallas Dimma) REGV 1401/95
Fader GK VALLH PR S(VALL)CH
SKRÖTÅS JAS REGV1331/91
Moder GK VALLH PR
KÖPMANSTORPS BETTY REGV 1197/89
Du verkar misstänksam, tror du jag hittar på?

Kolla den här länken /www.algonet.se/~ylvaivik/svakk.htm. Kan tyvärr inte göra den klickbar
nej, jag tror inte att du hittar på men skulle vara kul att kolla upp honom och se om han har några avkommor aom jag känner till. 
tror på dig helt och fullt ut.
hittade honom när jag sökte på hans reg. han hade många fina meriter. såg han vunnit sm 1 gång och även internationell tävling får. inponerade!

#20 Kollade du länken, där finns några avkommor. Fast du får ju tänka på att han är född 91 så det är nog snarare barnbarn eller kanske tom barnbarnsbarn som du möjligtvis kan känna igen. Är länken besvärlig att skriva in så googla på Skrötås Jas, den kom först.
jag hitta honom på vallreg :)

OK, några bekanta släktingar till honom?

Jag har haft en blandning med BC i sig, helt underbar hund, väldigt lätt att jobba med, tillgiven och förarvek. Vallade inte, men trots tillräcklig aktivering så var hon stressad, men berodde nog även på raserna hon hade i sig.
Men ursäkta mig, jag undrar precis som någon tidigare… Tar man inte reda på om det man kan erbjuda är tillräckligt för en hund Innan man skaffar en?