Gör jag rätt? :)
Hejsan Hoppsan alla hundägare! 
Gimmli har alltid varit besvärlig på att möta andra hundar. Jag vet inte varför varken jag eller någon här hos pappa har gjort något åt det innan [Mina föräldrar är skilda och jag bor varannan vecka hos dom] Jag har känt innan att det har varit meningslöst att träna honom själv, bara varannan vecka. Men då hade jag inte kommit på detta 'braiga' sätt jag gör nu.
Jag har en sån här Grimma på honom, känner att jag har mer kontroll och han har inte samma styrka om ett utbrott skulle ske mot en annan hund. Men, tillbaka till ämnet. Jag går lite omvägar när jag ser en annan hund - så att han ser hunden men ändå på lite håll. Så fort han ger en blick åt hundens håll så rycker jag lite i kopplet så att huvudet åker framåt. Dvs - Jag bryter hans koncentration mot den andra hunden. Gör han några tendenser på att skälla, "muffar" eller skäller ett riktigt skall mot hunden så säger jag Tyst med en mörk röst, samtidigt som jag väser lite mes S:et. Hoppar han framåt mot hunden, rycker och vill springa mot hunden så sätter jag honom ner med ryggen mot hunden och han får inte titta någon annanstans än rakt fram mot mig. Idag gick jag på tre rundor med Gimmli. Och jag är såå stolt över honom! På den tredje rundan muffade han knappt på hundar när jag gick ca 20 meter ifrån dom *Stolt*
Tycker ni jag ska fortsätta med detta sätt? För jag känner att han är mycket bättre nu än innan. Och självklart tänker jag träna så att vi kan gå närmre och närmre andra hundar, och än så länge kan vi iaf gå förbi på håll än att inte kunna gå förbi alls 
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Snälla ryck inte om du använder halti! Det är då det kan uppstå skador. Om du har ridit hyfsat seriöst och vet vad ett ledande tygeltag innebär så testa det istället (om du har händerna framför dig skall du med mjuka rörelser röra underarmen i en båge från kroppen, usch är så dålig på att förklara).
Och istället för att att säga tyst till honom, avled med gott godis istället. Säg istället vilken duktig kille han är (med glad röst) och ge honom en godisbit i taget tills ni passerat den andra hunden. Och om det är en kris situation någon gång så ta en näve godis och släng ut på marken, kom ihåg det skall vara GOTT godis helts mjuka små bitar så hunden slipper tugga mycket. Kyckling, skinka klavkorv tex, ge gärna det godiset ändast när han ser en annan hund för då tröttnar han inte på det ilka fort eftersom det skall vara lite speciellt.
Det är gättebra att du ökar avståndet och försök att hålla dig på ett avstånd hunden känner sig bekväm i och träna på det tills hunden inte bryr sig om den andra hunden förts då kan du minska lite. Sätt honom istället så han ser men bakom dig, då ger du en signal att du kontrollerar det hela. Genom att sätta honom med ryggen mot så gör du honom bara mera osäker.
Har du haft honom lös någon gång med andra hundar? Funkar han då?
#1 Fast så gör ju Ceasar Milan, dvs. rycker lätt i kopplet för att avleda hundens koncentration på en annan hund.
Jag passade en hund som drog väldigt mycket, jag testade att ha kopplet (kedja) högre upp på halsen för där har jag hört att de är känsligare. Helt plötsligt gick hunden fot och kedjan gled ner igen. Värt att testa.

Det finns andra metoder än att avleda en hund genom att tillföra obehag. Jag skulle aldrig ta efter Ceasar Millans metoder.
Först tycker jag man ska försöka avleda hunden med röst eller belöning, eller varför inte använda klicker? Klicka när hunden kollar på dig istället för en annan hund, även om det bara är en hundradels sekund.

#0 Vad bra att du hittat ett sätt som funkar för er!
Och även om han är besvärlig med din pappa så kommer han ändå att vara lydig med dig, så fortsätt du träningen som ju går framåt! Sen kan du ju ha kurs med din pappa 

Jag vill bara säga att jag inte gör ett jätteryck, utan bara fixar så att huvudet faller framåt. Så jag tror knappast det jag gör skulle vara skadligt för honom. Godis har han inte tid med när han har fått syn på en annan hund, tro mig! Han har varit lös med andra hundar, det funkar jättebra. Han lyder jättefint, kommer på inkallning och så när han är lös. OM han inte ser en annan hund. Han har också visat lite tecken på agressivitet, men den finns nästan inte kvar.
Det där med att sätta kedjan högre upp har testats men det slutade jag med iaf för det hjälpte inte så mycket när han gjorde ett jätteryck framåt för att komma till den andra hunden. Det är ju inte så lätt att hålla i en Schäfer/Rottweiler/Gråhund på 30 kilo när jag själv bara är en 'liten' tjej på 45 kilo.
Annars så tycker jag att denna metoden har hjälpt något grymt! Gimmli verkar må bättre av att verklige lära sig hur man gör än att förstöra hela rundan för sig själv. 

Jag vill även tillägga att dom hundarna han har varit lös med tidigare är 'Barndomsvänner' som han har känt sen han var valp. Alltså har han inte visat fientlighet mot dom.

Först bör du ju faktiskt ta reda på varför han gör utfallen. I de flesta fall handlar det om osäkerhet. och gör det det så blir han inte tryggare av att han sätts med ryggen mot den andra hunden.
Hur mycket beröm använder du dig av? För allt du har skrivit upp att du gör är negativa saker, du har inte skrivit att du berömmer honom någongång.
Och jag vet inte hur du är, men jag vill i alla fall träna mina djur positivt, och jag anser också att det är en bättre metod.
#2 Och om de är känsligare där så anser du att det är bättre att sätta upp halsbandet där? Det betyder ju bara att du orsakar hunden mera smärta.
Och, Ceasar Milan är ingen gud.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

#7 Men självklart berömmer jag honom, det gör jag ju nästan hela tiden när han gör som han ska.
#5 har han inte nån Husky eller annan ras som ofta har blåa ögon? Eftersom varken Schäfer, rottweiler eller Gråhund har blå ögonn?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#9 Hur ska du kunna veta vad han är för raser!?
Den hunden är Odd eye som min sheltie var..

#10 Men Sheltie har ju anlag för blåa ögon, vilket de raserna som han har i sig väl inte har? Men så kan det ju alltid uppstå lite roligheter ändå ;p.
- - - - - - - -
#10 hon skrev vilka rasre han var lixom! Ja men Sheltie brukar/kan ha blåa ögon inte Schäfer, Rottweiler eller Gråhund.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Alla hundar kan bli odd eye :) Det var det jag försäkte få fram.

Han har säkert Husky längre bak också ;)

Alla ryck i koppel fäst från hals och uppåt kan skada hundens nacke. Ryck i en halti, även små, kan ge whiplash-skador.
Väljer man att jobba med korrigeringar är det jättenoga att de inte skadar hunden, samt att man så fort hunden bryter beteendet berömmer.
Om hunden gör utfall av osäkerhet är det dock dumt att korrigera. Gå åt sidan så pass långt att han ser hundarna, men inte reagerar och bermöm massor och lek, ge godis ed. Fortsätt sedan att långsamt gå närmare och närmare till ni kan vara riktigt nära utan utfall.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3 Jaså varför inte? Han verkar ju vara så otroligt duktig!
Sen hade jag bara ett koppel och en överdrivet stark hund. Jag fick brännsår i händerna så i det läget kände jag att dra upp kopplet lite mer funkade, han slutade dra direkt och halsbandet åkte ju sedan ner. Jag tror det handlar mycket om att markera att man bestämmer och inte tycker att det är ok.
Jag tycker det är HELT fel att rycka i ett halti, oavsett hur litet rycket är. Tycker också oerhört illa om att sätta halsbandet uppe vid öronen.
Har också haft en hund som gjort utfall, har gjort det genom att direkt avbryta utfallet genom att ta tag i hunden för att bryta blockeringen (så att det inte ska bli en självbelöning) och sedan lärt in vad jag vill att hunden ska göra, dvs gå vid min sida med kontakt med mig.

Men eftersom de flesta här verkar missuppfatta det jag har skrivit så kansk jag ska formulera om mig. Det är inte mycket 'ryck' i det jag gör utan det är mest att jag "drar" hans huvud dit det ska. Låter detta bättre?
#17 När skrev jag att jag satte halsbandet uppe vid öronen? Det vore ju inte speciellt smart?
Jag är ju ett fan av Cesar Millan, inte alla hans metoder med stackel osv. Men han använder ju det ägarna använder.. Och han påpekar jätteofta att "dra" kopplet i sidledes och inte rakt upp. Vilket det verkar som om du; Animalen, fattat. Jag tror att man ska lyssna till sin inre röst, för alla hundmänniskor har tips, åsikter och trix på gott och ont, men det är "du och din hund" som gäller. Du måste hitta ditt sätt med din hund! Sen lär man sig så klart av sina misstag….Jag hade i dagsläget agerat annorlunda med Qaxe, men han var min första egna hund, han gillar inte andra hundar vilket gör att jag tar en omväg om vi möter en annan hund, så slipper jag problem osv osv. Lycka till!! (Fin hund förresten)
Till Ts. Fortsätt du på samma sätt, det fungerar ju och du skriver att hunden verkar även den må bättre. Sen är det ju skillnad på ryck och att dra undan hundens huvud så att den inte längre ser den andra hunden , alltså avleda. Jag tror du själv känner om det du gör skulle kunna ge skador, lita på dig själv. Att sätta honom med ryggen mot den andra hunden tycker jag med är smart i fall det funkar för er. Roligt att det går bättre! Snart kanske ni kan gå förbi andra hundar med bara lite godishjälp, tränar man bara på så, allt sker ju inte på en dag..

#21 Bara för att saker fungerar så betyder det ju faktiskt inte att det är bra.
- - - - - - - -
Har inte läst tråden men det här med godis när hunden vill till en annan hund och avleda med godis får dom inte godis för att den varit "agressiv"?

#23 Det beror ju på när man belönar. Ger du godis och berömmer när hunden håller på att skälla så är det det som du belönar och förstärker.
Det är en liten klurig grej att förstärka rätt saker ibland ;p.
Om du däremot kanske belönar precis när den andra hunden syns, gärna innan din hund ens har fått tanken på att skälla så förstärker du att hunden kollade på den andra hunden och var tyst.
Eller om du lyckas avbryta jycken på ett okej sätt och sedan belönar så har du också belönat för att den slutade skälla, för att den lyssnade på dig och för att den tog kontakt med dig (om den nu förhoppningsvis gjorde det). Även att hunden självmant kanske tar kontakt med dig eller bara gör något annat, luktar på något eller så.
Kruxet där är att det kan hända att hunden kopplar ihop det som: skälla-kolla på matte/husse-godis. Men det är ju ändå ett stort steg i rätt riktning.
Sen bottnar ju utfalls-problem i mer än att hunden bara gör utfall. Många hundar är osäkra och gör det därför och vissa är bara glada.
Är det en hund som är osäker så måste den också bli trygg i situationen att se/träffa andra hundar och inte bara få bort "det översta lagret" - alltså att det är otillåtet att göra utfallen.
- - - - - - - -
#22 men jag tycker i allafall inte som det låter att hennes sätt att träna detta är ett dåligt sätt.