Grisöron
===
Hej hopp! 
Jag måste bara fråga en sak om just grisöron.
Våran hund (8 mån snart) blir jättekonstig av dom… han blir som ett litet monster å vi känner inte igen honom alls när han fått ett sådant.
Vi har provat när han var liten valp.. och för några månader sen..och idag köpte sambon ett för att prova om han blir lika konstig…och det blev han.
Han visar tänder, morrar å blir lömsk och opålitlig.. blir nästan som drogad och beter sig inte alls som den snälla, glada å gulliga hunden han annars är.
Andra tuggsaker han får beter han sig inte alls så av. Grisknorrar vill han gärna jag ska hålla fast så han ska kunna tugga + alla andra "tuggisar" han får.. men just grisöronen blir han skogstokig av.
Nu tänker inte vi ge han några fler men jag är mest intresserad av om det är flera som upplevt samma sak och vad det kan bero på?
*nyfiken å lagt in samma fråga på blandrashundar*
Min valp gör på detta viset också när det handlar om just grisöron.

Jag har inte varit med om att de blir tokiga eller så, mest att de verkligen vaktar grisörat och nästan kan gå och gömma dem ibland. Jag förmodar att det beror på att de tycker öronen är så himla goda, men de är även feta och salta ;) precis som chips! Haha.

#1.. Tack för svar! 
Men va konstigt! 
Undrar vad det är som gör så just med grisöron.. skall bli intressant å se om flera svarar. 

#2.. Nä våran hund blir helskum å ett huggmonster! 
Knorrar är ju jättefeta dom med. Va kul med respons!
Tack snälla!!!

#4 Kan det inte helt enkelt vara så att han vaktar grisörat? Det låter ju som det när du säger att han hugger och visar tänderna. Men är det när ni närmar er honom när han har örat? 

#5.. Han är helskum så fort han får örat. Ingen försöker ta det ifrån han utan det räcker nästan med att man tittar på han å pratar så får han blicken. Jag förstår ju att han vaktar..men vad gör att just örat e så *mumsigt*.. det är det jag funderar över.
Kan det va något ämne i det som är x-tra "vaktbart" Eller så är det som hos oss människor att vissa saker smakar x-tra gott. Har inte tänkt i dom banorna förr.. tänkte mest på att han blev som drogad å helkonstig.
Tack snälla för svar å att man får ventilera sina undringar. 

#6 Jaså, trodde du undrade över beteendet
Men jag tror det är som du säger, att det måste vara så j*vla gott att man måste sätta i en extra växel i att vakta det! 

#7.. Jo men det blir ju en undran av beteendet för han blir ju så annorlunda…så du har ju rätt..för min undran blir ju om det är just grisörat som gör att han blir konstig… men tack vare svar så får man ju en annan tankegång och att örat e så mumsigt så han blir knäpp.
Jag älskar ifokus…här får man svar på nästan alla frågor man har! 
Tack ännu än gång! 

#8 Inga problem! Det är ju det forum är till för, att man ska hjälpa varandra genom att ställa frågor och svara på dem
Men tänk själv, om du hade en stor skål godis t.ex, så skulle du kanske också bli skogstokig om någon ens tittade på dig! Haha,om man är godisgalen iallafall hihi..
min mammas hund blir så. han blir sur och morrar om man närmar sig när han har ett grisöra. antagligen tycker hunden att det är så himla gott och vill inte bli av med det. vi låter hunden bara vara när han får ett öra.

Min hund älskar grisöron men jag har aldrig varit med om att hon har morrat så som du beskriver.. Eller jo hon morrar men hon är så rolig hon springer runt och morrar och slänger den omkring sig m.m. men dte är för att hon leker inte vaktar
Min systers hund gör sådär oxå. Med allt gott hon får så morrar hon och lixom vaktar det. Men hon har slutat gett henne det för hon gillar inte att hon gör så + att man vet aldrig om hon kan bitas. Och hon har en son på 2år så han kanske skulle få för sig att ta örat eller vad det nu är.

Va kul att se ni svarar *glad som bara den*
allså drar jag slutsatsen att grisöron är så dundergoda för en del hundar men betéendet blir så annorlunda när något är smällgott.
Idag har jag lärt mig något nytt .. igen!
Ni e GULD!
Annars hade jag suttit här å undrat till mannaminne!
Min hund brukare gömma sitt grisöra, en dag hade hon grävt ner den i en kruka,
Jag gav mina hundar grisöron idag, men de varken morrade eller visade tänder. De var som vanligt :) Frankie och Love verkar inte ens gilla grisöron, Frankie gick och lämnade det på golvet medan Love låg i korgen med sitt och slickade på det tills det vart en degklump av grisörat *urk*. Men åt upp öronen, nej det gjorde dom då inte.
Min tanke angående detta som vissa av er beskriver är att det kanske är ett naturligt betéende som kommer fram då de känner smaken av ett byte, grisöron kanske smakat som ett vilt bytesdjur, vem vet? Hade mina hundar reagerat så hade jag absolut inte gett dom grisöron igen! Men det blir inga mer grisöron nu heller då de ens inte gillar dom;)

Kan det inte vara så att ni uppträtt annorlunda när hundarna får öron? Kanske att de har blivit av med dem, att ni stirrar mer eller så?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter