Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1903 ggr
Rubiinen
0

Älvsjö mässan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag anmält till hundutställningen i Älvsjö :) den 10 december. Någon mer som ska dit? Ja ska ställa min Flatcoated retriever :)

Det är ännu inte försent att anmäla!

-mmk-
0
navarro
0

Tyvarr maste jag komma med lite trakiga kommentarer. Jag hade en mycket vacker boxertik, som vann flera tavlingar och vi stallde ut henne pa Alvsjomassan. Vi fick binda fast henne i ett speciellt koppel och arrangorerna sa att vi skulle circulera, for att alla som besokte utstallningen skulle se alla hundarna. Nar vi kom tillbaka till henne, vande hon bort huvudet och ville inte ha nagot med oss att gora, hon kande sig overgiven. Hon var ingen blyg och radd hund, normalt var hon en valdigt glad och trevlig , den basta kompis man kunde ha pa promenader. Men nu trots att hon hade stora chanser att vinna eller komma langt fram i placeringen, foredrog vi att ta bort henne fran tavlningen och aka hem. Det maste vara sa att hunden tycker om det man gor och inte bara finnas till for att husse eller matte skall vara stolta och fa ett visst anseende. Mitt rad ar att den som har en hund som gillar utstallningar fortsatter med gott samvete, men den som har en hund som blir ledsen som min boxertik blev, tjanar mycket pa att agna sig at annat med sin hund. Nu har jag en spansk gathund som enligt veterinaren ar en gammal herderas, som trots att han ar liten 10 kg, ar stark, klok, vacker och det basta som vi har.

kacka
0

Varför skulle ni binda fast henne? Varför skulle ni cirkulera? Jag är inte så insatt i utställningar, men är man inte alltid hos sin hund?

Eliin_
0

Jag ska ställ aut min Welsh springer spaniel Aldo :)

http://medlem.spray.se/aldo884/

[Jemla]
0

Jag ska ställa ut min yngsta springerhane och debutera i freestyle med min äldsta hane! Glad

Nikoliina
0

hejsan frida… hehe e nicole… görs? Oskyldig

Rubiinen
0

#3 jo det är man. Jag skulle aldrig lämna min hund . han följer med oss överallt. inte ens när han sitter i hundburen på utställningen så lämnar vi honom.

Rubiinen
0

Inga fler som ska dit?

Zebben
0

Jag ska hjälpa en kompis att ställa ut. Hon kommer upp med en jack russel och två Fauve

Hon ställer och jag passar överiga under tiden. Alldeles lagom arbetsfördelning. Skrattande Ska bli kul, hon tar nog med sig sin ena hund som blev BIR på Världsutställningen i Polen här för några veckor sedan.

[helenal]
0

ska inte ställa ut min då,men kanske o framtiden. har en dek frågor. ålder på hundar? förberedelser? träna in ngt på hunden? ngt mer för ngn som inye har en aning om utställn9ngar!

Juliette-
0

#2 tycker de låter mycket konstigt.. jag har åkt på Stora sthlm nu i många år och har aldrig hört nått liknande.. jag tror inte de är speciellt vanligt och för mig låter de mycket konstigt..

Självklart ska jag till Hund06 endast att titta och SHOPPA!!! Men en helg man absolut inte kan missa

mandymoo
0

#11 - kan vara så att #2 var på utställning för massor av år sen … o då pratar vi många…

Jag vet att man då hade bås till varje hund som ställdes ut - varje hund hade sitt bås o dom låg i katalog ordning - katalognr satt uppe så att man kunde se vilka hundar som låg i båset… jag tror att man som ägare av flera hundar kunde få ha båsen bredvid varadnra och att uppfödare som ställde ut ett visst antal hundar kunde få kennelhagar….

Då var det så att hunden skulle finnas i båset hela utställningen o alla skulle stanna kvar tills grupperna började. Enda gången hunden fick lämna var kort för att rastas o när den visades. Allt detta enbart för att publiken skulle ha hundar att titta på och också kunna se i programmet vilken hund som var vem… namn, uppfödare osv.
men mig veterligt så var det inget om att ägarna skulle cirkulera - det var nog mer så att någon skulle finnas vid hunden - man skulle inte lämna dom ensamma…

Var ganska trevligt att kunna gå runt och titta på hundar o se vem är vem… idag har man ju inte en chanse att se det om man inte fökjer bedömningen… och då framför allt var det säkert mer trevligt för publik som bara kom för att titta… det fanns hundar där hela dagen av rasen man var intresserad av *ler*

Men visst - bökigare för utställarna… som ju helt vill vara så nära ringen som möjligt.

Hade tänkte åka dit o titta - men nu blir det Helsingfors istället *Ler*

Juliette-
0

#12 Jo då jag vet hur de var (var dock inte med på den tiden men jag vet hur de var förr med) Dock stämmer ju inte de riktigt in på att binda upp osv på samma sätt.. Jo iofs i båsen då men hmm.. jaja så är de ju absolut inte idag i alla fall och för hundarna är de bara plus..

Eriiccaa
0

Jag ställde ut mina schapendoes :)

Zebben
0

#14 Spännande, hur gick det? Min uppfödare (hon har både schappar och schäfer) ställde sin tik.

myriis
0

Det gick sådär.. Hanen blev trea hane och honan kommer jag inte ihåg, haha :D Vad heter din uppfödare?

Kozlowski
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag va till Älvsjö Kyss Min stövare blev BIR och 3a Blå/Gul hund och min borzoi blev BT-2 så jag e nöjd och glad…

Minns den tiden med båsen… fy de va hemskt om man hammnade brevid någon spets som lämnades.. skall skall va på den tiden mt vanligt, samt att alla rökte inne på mässan så hundarna va väldigt röda i blinkhinnor…

myriis
0

Zebben: (Jag och Eriiccaa är syskon) Den hunden hon ställde ut var en av våra hundars dotter XD