Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1181 ggr
IceLinn
0

inkallning!

Hur lär man en snart 5 årig hund att komma på inkallning?

Om du har något tips, snälla skriv!

hur lär man in kommandot stanna?

tsset
0

Oj, många år sen nu men minns jag rätt så lärde jag äldsta, då 6 år, genom att börja i koppel och använda massa godis. Satte honom, gick två steg och ropade på hans namn. När han kom fram fick han godiset. Sen utökade jag avståndet, med kopplet på men hängandes löst, rörde också på mig genom att backa så han fick springa efter mig för att få godiset.

Fast egentligen var inkallningen aldrig några problem, han var jakthund innan och testade en gång att hämta en älg åt oss… när vi inte "tog emot den" så sket han totalt i jakten och höll sig med oss.

Tips om du också har godisglad hund: jobba i koppel, inkallning ska ju funka även om det bara är två meter mellan er, tills hunden inser att när du ropar får den gott. Jobba sedan i långlina, då har du 10-15 meter att jobba på.

Du kan också gömma dig då och då, när hunden har långlinan, och vänta tills hunden inser att du inte är med. Göm dig tills hunden hittar dig, det lär hunden att behöva hålla koll på var du är.

Vad är problemet med inkallningen? Vad är det som inte funkar? Jag använde det första på ena hunden då han inte var van att ha kontakt med ägaren, den andra hunden är mer intresserad av annat och därför använde jag mig av den andra, gömma sig.

Stanna, menar du som i att stanna eller att stanna kvar på platsen?

IceLinn
0

tack ;D Problemet är väll att hon inte bryr sig så mycket om var jag e utan vill bara nosa och hon drar mycket! Hon är väldigt godis glad!

Det är inte min hund men jag brukar passa den och vara ute med henne ofta! ;)

Jag menar stanna som i att sita kvar när jag går kanske en bit bort.

tsset
0

Då behöver du få henne att vilja bry sig om dig och var du är - för så länge det finns roligare saker i omgivningen kommer hon inte bry sig!

Jobba med kontakten så hon verkligen tycker du är en rolig person, någon som är bra att umgås med för lek, godis med mera… då kommer hon också bry sig mer om att du har försvunnit, vilket är det jag tycker är mest effektivt. Och självklart massa beröm när hon går rätt!

När jag tränar sitt kvar brukar jag börja med ett sitt, och ha kravet att jag ska kunna förflytta mig ett steg eller två, sen tillbaka och beröm. Utöka mer och mer, sen blir mina "sitt" automatiskt "sitt kvar" om jag inte sagt "hopp och lek" eller "fot" eller "ligg" eller något annat.