När kan man börja träna så smått, agility?
Eftersom jag inte sysslat med det här innan så frågar jag er.
När började ni träna valpen? Än så är Bellman endast 12 veckor drygt. Jag tänkte pröva på här hemma i trädgården, alltså mest på kul.
Man behöver ju inte hårdträna..kanske man kan börja lite smått med tunnlar o dylikt?
Bellman har visat sig vara väldigt lättlärd med det lilla vi övat som sitt och ligg mm. Det är roligt att se hur det lyser i ögonen på honom när vi övar tillsammans.
Han är ju ännu liten o man ska ju vara försiktig när kroppen inte växt färdig kan jag tänka mig, så vad säger ni som tränat era hundar ifrån valpstadiet? När börjar man öva så smått?

Jag har tränat in ex. balans och tunnlar nu med sindra som är 20 veckor. Hon kan dem inte bra men om man tränar lite en gång i veckan så hinner hon lära sig. Jag skulle vänta en liten stund till med bellman, kanske träna in lite andra roliga konster och trix men när den är omkring 20 veckor så kan du ju börja. Man får inte göra någon ansträngande träning med hunden förens den är ett år och tävla får du när valpen är 18 månader.
Tunnlar ja, absolut, det sliter inte.
Balanshinder ska du ABSOLUT INTE försöka dig på med en valp, valpar har inte något speciellt bra balanssinne utan kan lätt trilla ner och skada sig illa.
Själva kontaktfälten kan du ju däremot börja med, att han får stå på nedfarten med baktassarna på nedfarten och framtassarna på marken - eller hur du nu vill att kontaktfälten ska se ut.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Tunnlar och hopp utan hopp kan du ju börja med. Jag hade väntat ett tag till men det är ju upp till var och en.
Med hopp utan hopp menar jag att du bara ska få han att springa mellan hinderstöden, så att han lär sig att det är mellan man ska, och sen när han är äldre lägger du till en pinne. Kanske egentligen inte en träning som de flesta hundar behöver, då det brukar vara lätt för de att förstå att det är hoppa över pinnen de ska, men jag tror även att det kan vara bra för handlingen.
Balanshinder tycker jag du ska vänta med tills han har mer kontroll över kroppen. Även platta tunnlen om du inte håller upp den i och med att han är så liten.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Tack för svaren! Jättbussigt! :)……