Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1662 ggr
hundtassen
0

en hund till

hej!
jag har en boxer, men vill ha en till hund.
helst en liten, har tänkt lite på dvärgspets, pappilljon (vet inte hur det stavas), och bichon.
eftersom jag är 12-snart 13 så klarar jag att ta hand om en egen hund. Vår andra boxer är typ 10 månader, och är van vid andra hundar. Eftersom att pappas flickvän har en kungspudel och en blodhund, så hon är van vid hundar. Som ni såg så är alla våra hundar stora. Så jag skulle vilja ha en liten. jag är varannan vecka hos mamma, men pappa kan isf. kanske ta hand om hunden då. hjälp mig att hitta en perfekt ras!
snälla svara!

Rafflan
0

Är det verkligen nödvändigt att skaffa en till hund då ni redan han en boxer på 10 månader? + att din pappas flickvän har 2 stora hundar?

Varför vill du ha just en egen liten hund?

empan-hampus
0

Jag tycker du ska jobba med boxern, eftersom dom behöver arbeta nå enormt ;)

Taci
0

Jag bara undrar först o främst om Båda dina föräldrar vill skaffa en till, mindre hund? :)

hundtassen
0

#1   jo.. för att det är bara pappa som tar hand om hunden, jag gör det ibland också såklart. men eftersom pappa och boxern har så bra kontakt, så drar sig emi (hunden) mest till min pappa. och jag har alltid velat ha en LITEN hundras. hoppas du förstod lite iaf.

#2  ja.. min pappa säger det med! men efter det då?

empan-hampus
0

#4 Vadå efter det då? Efter boxern levt klart kan du skaffa en liten hund! Flört

hundtassen
0

#3  det vet jag inte, inte nu iaf. när vi har en boxer valp..
men senare asså. den här tråden var mest tänkade längre fram! när min andra hund kanske är 2-3 år nått sånt :)

mealily
0

Om man ska skaffa en till hund ska man vänta tills den andra hunden är MINST tre år.
Den där boxern kommer snart komma upp i trotsåldern vettu, och då är det jobbigt att dra på sig ansvaret på en liten valp med :)

hundtassen
0

#5  jag menar när boxern är lite äldre.
min kompis granne hr också en boxer och deras pojke ska få en bichon havanis nästa år.
så jag bara undrade lite om det kanske skulle funka?

hundtassen
0

#7 okej, tack så mkt.
jag har länge velat ha en liten hundras, så jag tänkte bara lägga upp en tråd om det.
men det verkar som att jag ska vänta några år till :) hehe

Taci
0

#7, så tycker jag inte man ritkgit kan säga. Olika hundar fungerar olika, så det är inte säkert att en hund är tillräckligt mogen o vuxen vid tre års ålder, för att man ska orka med en liten jobbig valp :P Likaså kan en hund på 2 år vara väldigt förståndig, o lätt att hantera. Men jag förstår hur du tänker, men jag tycker inte man kan sätta en gräns sådär tvärt :)

Taci
0

Nu glömde jag svara TS.

Men jag tänker såhär, att om du ska kunna få någon hjälp med rasval så måste du berätta lite om vad du kan erbjuda hunden, o vad den får för hem. Och om du då vill vänta 2-3 år så är det nog ganska svårt att göra en bedömning på hur ditt liv ser ut, speciellt då det är tonåren som hägrar :)

mealily
0

#10, jag sa ju minst 3 år ;) Och dom boxrar jag träffat har mognat väldigt sent, och det är ju en rätt livlig och "barnslig" ras om man säger så

Taci
0

#12, ja det vet jag väl, därför skrev jag att jag inte tycker att man kan dra en gräns bara sådär :) Det får man basera på lite efter individ tycker jag.

[jakke94]
0

usäkta för ot men vet du vilken kennel din pappas flickväns blodhund kommer ifrån ? :P

känner lite uppfödare och eftersom det är en ovanlig ras så blev ajg lite nyfiken :P:)

hundtassen
0

#14 vet faktiskt inte… tyvärr

Karizma
0

jag kan säga så här att en hund har en favorit behöver inte vara för att man tar hand om den mest :) din pappa ser hunden som sin ledare det kan även den nya göra. Ne jag hade någ gått lite kurser med Boxern dels är det bra för dig o hunden med, du får bättre kontakt med hunden o arbeta lite mer med den. Min son på 13år är ute o går en långpromenad med våran hund detta är för att jag tycker alla ska vara med på ett hörn och så tycker han det är kul med förstås. Men iaf eftersom han tar den svängen så tycker ho ndet är jätte trevlig när han tar kopplet o hon vet när den promenaden tas (vi har bestämnda ca tider) de har fått bättre kontakt o hon lär sig lyssna mer på alla. Inte bara mig jag som badar,ger mat,skötsel samt tar de flesta promenader utan hon tyr sig till alla.

BrightGloria
0

Att vänta tills hunden är tre år tycker jag är lite väl häftigt. Jag skaffade en valp när min var 1½år och det har gått jättefint.

Däremot tycker jag 10månader är lite för tidigt att skaffa en till hund.

Lycka till!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ricko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Jo. Ricko fäste sig vid mig. Och en annan hund(En kuvasz, Pasha) fäste sig vid min pappa. Dom andra hundarna fäste väll sig inte med nån speciell men. Ricko t.ex han lydde ju alla även mina kompisar(Dock var han en vääldigt lydig hund) Men om min kompis t.ex sa sitt och jag sa kom, eller ligg så gjorde han som jag sa utan att tveka. men då var det ju MIN hund också så jag var med han hela tiden osv. Så det var meningen att han skulle fästa sig vid mig mest. Men då fäste han sig vid mig lite väl för mycket så det hände en olycka.. Hunden på bilden(En alaskan husky vi haft) hon var med alla lika mycket. Alltså fäste sig inte vid nån speciell. Men jag, min pappa, min syster lydde hon väll mest..

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

Men för övrigt TS tycker jag du ska vänta med en ytterligare hund tills du känner att eran Boxer "blivit vuxen". Tänker inte säga någon ålder då det är olika för varje individ. Kuvaszen vi hade blev väll inte vuxen förren 2½ års ålder(och då var inte inte ens "fullvuxen i hjärnan") Men Schäfer/Vita herdhunden jag hade blev "vuxen" redan vid 1½ års åldern.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[jakke94]
0

om man har hundvana ser jag inget promlem att ha två valpar samtidigt :P vi har just nu två 6 månaders clumbers här, går fint.. och över sommaren hade vi en av ders syskon också.. gick också jättebra :P

men boxern är ju en lite med aktivitetsbehovad (kan man säga så!?) än clumbern :P så hade nog endå väntat ett tag innan jag hade tagit mig ann en ny hund :P

Simmi
0

Jag skaffade min tredje hund när min andra var ett år och det gick jättebra ^^
En boxer är kanske lite barnsligare, men det kan ju inte skada att du tar tid på dig att välja hundras och börjar fundera redan nu. Du kan väll skriva lite om din livsstil och dina förutsättningar så kan vi komma med förslag.
Bara för att du fastnar för någon speciell hundras så behöver du ju inte kasta dig på telefonen och ringa närmaste uppfödare… XD
Lycka till!