Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 5901 ggr
Jojsan
0

Hundar som revirkissar och nosar överallt

Hur ska man gå tillväga om man har en hund som revirkissar efter varje t.ex. 4 meter man går? Om man bara ska låta den gå ibland och kissa och resten av gångerna bara "dra med den", så förstår den väl inte att ibland får den gå och lukta och kissa och ibland inte? Då lär den väl försöka dra iväg och kissa lika ofta för ibland funkar det ju?

Har läst om några som låter hunden lukta och gå på toa under de första och sista 10 minutrarna (eller liknande) av promenaden och resten av promenaden ska hunden bara gå. Men förstår hunden det, fortsätter den inte dra ut till sidan även när den inte får om man gör så?

Det jag vill är alltså att hunden ska gå bredvid under promenaden och inte dra ut till sidan för att revirpinka hela tiden, att hunden ska veta hur den får göra, helst så att man kan ha den utan koppel.

Tillägger även att det inte är någon speciell hund jag menar på, utan det är bara en allmän fundering jag haft ett tag nu.

Hoppas någon förstår min konstiga förklaring, men jag kommer inte på något annat sätt att förklara det på..

SaraC
0

Jag varvar. Ibland gör jag så att jag ger honom 5-10 minuter att nosa och kissa hur han vill och sedan ska han följa mig tills jag ger okej att han får nosa på igen. Ibland får han gå hela promenaderna helt som han tycker och nosa, stanna och kissa hur mycket han vill, det gör vi oftast på morgon- och kvällsrundorna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nikkis
0

Man kan ha ngn form av fri-kommando som man ger hunden, vilket betyder "Nu kan du göra vad du vill" och sedan ha ett t ex 'Här' kommando vilket betyder "Nu håller du dig nära mig, Nu ska vi gå till B", typ.

Det har jag på alla mina hundar. Om vi ska förflytta oss från A till B så är det inget nosa och kissa runt, utan då är det rakt fram som gäller, med undantag om hunden är jätte nödig. Men sen brukar jag snabbrasta dom innan man ska gå någonstans.

Men är det bara en promenad från A till A så är det inte lika strikt, då är det deras stund utomhus och inte min.

pippa__
0

När jag går så är det också ungefär som föregående talare. Locca promenerar bredvid mej tills jag säger "varsegod". Då är det ok att lukta kissa eller vad hon nu tycker passar för stunden =)

Jojsan
0

Smart det har jag inte tänkt på..

Hur ska man gå tillväga så man lär in detta på bästa sätt?

tsset
1

Vi har speciella ställen som är ok att kissa på, eller rättare sagt där det inte är ok. Har tänkt lära in ett bättre "här" och "varsågod" men det får vänta tills(det här kommer låta hemskt men ska försöka säga det på ett bra sätt) det bara är en hund kvar då den äldre lyssna till de kommandon han gör nu(oftast ingaFlört) och då känns det bara dumt att lära den yngre något annat. Men jag gör som flera nämnt, en skillnad i att promenera mellan A och B och att rasta A till A.

Är meningen att de ska rasta av sig är det ju det viktigaste, och så länge de inte drar får de då kissa och lukta bäst de vill. Ska vi nånstans så ska de hänga med dit vi ska, det är det viktigaste då. Försöker att inte blanda ihop det mer än nödvändigt.

Jojsan
0

putt

Zebben
0

Först får man ju fundera på varför man tar en promenad. Är det för att hunden ska få komma ut, så ja…då får man helt enkelt låta den nosa och kissa runt som den vill. Det är ju ändå för hundens skull man går promenader oftast.

Ska man däremot från A till B som någon skrev ovan så tillåter man inte att hunden stannar stup i kvarten. Då får man antingen ha den fot eller ha hunden kopplad.

Loffe-Ozzy
0

Hej,

Vi har köpt två st papillonhundar från kennel. En är 2.5 år och en är 1.2 år. Vi har haft dem i 6v. Problemet vi har är att de revirkissar inne. Det är sällan vi kommer på dem, vi har verkligen försökt att fånga ögonblicket men det är svårt. Ändå har vi avgränsa i köket och sovrummet där de får var när de är själva. Annars får de vara med oss överallt. Men jag förstår inte för de revirkissar på deras egna bäddar, i soffan etc. Vi har i och för sig blivit arga när de har gjort det när vi har sett det. Ananrs har vi inte skällt på dem alls. de får motion ute både mental och fysisk motion. Men hur  länge dröjer det innan det går över? De är lite osäkra fortfarande är det den största orsaken ändå?

Hjälp mig snälla!