Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1424 ggr
jessi_twini
0

AD/HD?

Kan en hund ha AD/HD eller typ damp? Vet inte vad det är för skillnad på dom..

Faktiskt så tror jag Morris kan ha något av det. Eller han kanske bara har allvarliga humörsvängningar. Han kan vara helt underbar men sen helt plötsligt bli ett riktigt monster. Så fort man tar i honom så hugger han (inte så man gör illa sig) men han låter ganska aggressiv. Ibland när han är upphetsad efter att han lekt eller så och så tar man i honom så kan han få ett sånt utbrott..

AnneN
0

Tror inte det finns så mycket forskat på området om hundar och bokstavsdiagnoser, men det är inte omöjligt att de kan ha sådant.

Vad är han för ras?

Ålder?

Kan han ha ont någonstans? Är han ordentligt undersökt av veterinär (röntgen och hela kittet)?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

empan-hampus
0

(känner denna hund)

När han hade lekt med min hund Hugo så skulle jag lyfta upp honom (han tillåter alltid en att lyfta upp honom, förutom när han är upphetsad) då fick han ett sånt här utbrott och försökte hugga mig i händerna.. Släppte honom genast.. Men sen när han lugnat ner sig är han snäll igen..

Han kan även bli arg när man skäller på honom..

jessi_twini
0

#1 Okej :) Han är en Chihuahua blandning på ca 15 månader, fast jag vet tyvärr inte vilka andra raser han har i sig. Ja det kan vara möjligt att han har det. Nej det har han inte blivit..

jessi_twini
0

#2 Precis. När han är upphetsad så blir han sådär.

Kanske man ska låta honom vara ifred tills han lugnat sig och sen hålla på med honom?

empan-hampus
0

Jag trodde att det kunde bero på att han bott i barnfamilj innan, kan barnen ha slitit och dragit i honom? Så att han liksom inte riktigt tycker om att bli hanterad?

AnneN
0

Om det är då han är uppjagad efter tex lek eller om man skäller på han så är det väl bättre att låta han stanna på marken tills han själv vill komma upp i famnen?

_**/Mvh Anne

empan-hampus
0

#6 Men det brukar vara när man bara tar i honom också.. Men då får man väl låta honom vara ett tag helt enkelt Tungan ute

AnneN
0

#7 kan det vara så att han kanske inte är förberedd på att någon ska ta i han (om han inte har sett handen komma)?

Kan ju även vara så att han har ont någonstans, så jag skulle rekomendera att börja utreda beteendet genom att låta veterinär kolla igenom han ordentligt, visar det sig då att det inte finns några fysiska problem så får man börja utreda det mentala.

_**/Mvh Anne

empan-hampus
0

#8 Om nu inte veterinären hittar något fel, hur ska man reda ut det mentala?

AnneN
0

#9 då kan man kontakta en problemhundsutredare (även kallat hundpsykolog) som kan vara med och läsa av hunden och hela situationen runt om.

_**/Mvh Anne

empan-hampus
0

#10 Okej Glad

jessi_twini
0

Jag har kollat om han har ont om man tar på honom. Alltså jag har böjt benen m.m Han verkade inte ha ont eller så. Men jag ska prata med en veterinär och se vad h*n säger. Och sen får vi se. Om veterinären rekomenderar att komma och undersöka honom så kommer jag göra det. Kommer kanske gå någon kurs.

empan-hampus sa förut att han kanske har skadat ryggen när han klämde sin svans. Hans svans är helt bruten. Förstår mig inte på hur uppfödaren kunde låta honom gå med bruten svans! Iallafall så kanske  skadade han ryggen samtidigt? Fast han springer ju normalt och så.. Fast ryggen är en aning ''nedsjunken''.

Kattmynta
0

Kolla med vet rek. jag. =)

MiaMaria
0

Låter som om h*n har ont, så kontakta veterinär.

Men ang AD/HD så vet jag en häst som fått den diagnosen, iaf av deras stallveterinär. Hur de kom fram till de osv vet jag tyvärr inget om

liee
0

Det låter inte som AD/HD eller damp, men jag förstår tanken =)

Tycker det låter som om han inte vet regler riktigt, att man får busa o ha sig men man ska lugna ner sig när matte/husse säger nu e de bra. . . Det kan då visas i att de fortsätter varaa upphetsade, en hund ska få vara uppspelt o upphetsad, men hunden måste sluta och lugna ner sig när matte/husse säger det. . . Hade detta problemet med min omplaceringshund, vi kunde inte busa med honom för han visste inte hur man lugnade ner sig.

Vi började med att busa nån sekund å sen sa nu e de bra och la händerna på honom, succesivt ökade vi stunden, det han skulle göra då var att så fort jag la händerna på honom ska han slappna av och sluta vara uppspelt, efter ett tag kunde vi ta med leksaker o kampa och när jag säger nu e de bra, så slutar han innan jag lägger händerna på honom, stora framsteg, men ibland går det bakåt o då e de bara att börja om.

Detta är mycket viktigt att lära dem då det annars kan de sluta med att någon får ett bett av hunden i onödan, eller som de blev här att han busar med en annan hund och fattar inte tillsägelsen från den andra hunden att nu räcker det, så den andra hunden måste bita till och trycka ner honom för att han inte slutar.

Bleenda
0

Visst kan en hund ha ADHD. Hade en bekant vars hund fick den diagnosen. Den var inte dressyr mottaglig. Det slutade med avlivning påveterinärens  inrådan. Ägaren var hundinstruktör.

Men det kan också vara en stark vilja och hög rang. Det är lätt att vara för tam mot en så liten hund som vavvan.

kamjo
0

Min fars hund har faktiskt damp/adhd. totala koncentrationssvårigheter men ändå väldigt kipsk, veterinären konstaterade detta för några år sen, men hon är inte aggressiv utn bara allmänt…. ja…. allmänt mycket. En schäfer dessutom ;-)