Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1384 ggr
Rafflan
0

Ställa ut?

Okey nu får jag skärpa mig, jag vill ställa ut min valp, vi måste först försöka komma iväg på en utställning och riktigt kolla hur allt går till. Har ibland kollat lite snabbt, men behöver hjälp. Hunden är ifråga en valp på 9 månader.

Vad måste han kunna när jag ställer ut honom?

Vanliga fel man gör?

Börja jag ha en handlar kanske som vissar honom då jag är helt ny?

Alla tips ni har tack? :D¨

Har frösökt träna stå men få en 9 månader valp att vara still, inte så lätt :P

Rafflan
0

En fråga till. Jag får ta med honom på utställningar innan så han vänjer sig vid allt?

Han är en lagotto och ganska försiktig och lätt skrämd :/

anaprincess
0

Min valp är 6 månader och kan stå och gå som han ska i ringen. Ska man ställa ut och är seriöst intresserad av det så börjar man med det redan när dom är liten, Man ska alltid börja med att ställa på inofficiella utställningar så att hunden får vänja sig vid miljön och alla omkring. Hellst ska man också ställa utomhus när dom är små.

Hunden bör kunna gå fint i koppel och inte dra eller flänga omkring. Den bör tåla att ha hundar framför och bakom sig utan att bli distraherad av det. Den ska tåla att främmande människor känner på hela hunden och kan öppna munnen på den. Hunden ska vara pigg och alert i ringen och vilja visa upp sig. Den ska också kunna stå uppställd framför dommaren. Har du problem med att den sätter sig eller liknande visa den då när du själv sitter på huk så kanske det blir lättare.

Om du har en ras som ska stå på bord ska du öva det så att hunden inte vill hoppa ner när den ska stå på bordet.

Men man kan ha i åtanke att dommare har överseende med valpar och att dom inte alltid gör som dom ska.

Att du är helt ny spelar ingen roll, nån gång måste man börja och att ha en handler kommer bara att göra det jobbigare för dig själv när du väl ska ställa honom själv.

Rafflan
0

Jo vi skulle ju börja som valp, men han var väldigt försiktig med människor och andra hundar så det fick bli prio 1, social träning.
Nu då det går bättra är tanken att i hans takt lära honom gå bättre i kopplet och stå, och samtidigt träna honom att vara i omgivningen.

Vill inte att nåt ska gå fel så han blir rädd igen, han blev anfallen av en hund som yngre och blev hund rädd så då fick vi börja om på den punkten :(

Vi ska inte ställa ut en massa utan bara lite då och då , sen får vi se, tycker jag det är kul kanske det blir mer regelbundet ;)

anaprincess
0

#3 Visst kan man prova på lite och se vad man tycker men vill komma nån stanns så gäller det att ställa ofta och vara berädd att åka långt. Ju äldre dom blir ju hårdare blir konkuransen och kraven.

Rafflan
0

#4 lagotton är inte en sån jätte vanlig ras och vi sattsar inte på champion, visst är det kul om det går bra men vi vill bara ha en bedöming på han (eller ja fler bedömningar då olika domare kan säga olika och han kan förändras då han växer :))

MiaMaria
0

Du får inte ta med dig hunden på en utställning förrän den är minst 4 månader gammal, varken som publik eller för att ställa den.

De vanligaste är att man lär hunden kommandot stå innan man börjar med sitt. I längden ska du kunna flytta benen på din hund när den står, detta ifall du ev behöver korrigera.

Börja med inoff utställningar, där e de inte lika mkt blodigt allvar utan mer träning o resultatet registreras inte på skk.

Rafflan
0

#6 okey, jo har hittat några inoficiella i närheten, vi kan börja prova att ha med honom en gång och se hur han reagerar på omgivningen :)