Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3046 ggr
IceLinn
0

Hundras?

Jag vill ha lite tips på vilken hundras som kan passa mig! ;)

Jag är väldigt aktiv och älskar att vara ute och gå långa promenader dagligen!

Jag vill träna agility, freestyle och lydnad,

Jag vill inte att hunden ska vara jätte liten som tex Chihuahua men inte så stor som tex en labrador, helst ungefär som tex cocker spaniel eller lite mindre eller lite större.

Rasen ska helst vara lättlärd och positiv!

Hunden ska helst vilja vara med på det mesta! Då jag vill ha hunden som en "kompis" som oftast kan följa med mig dit jag ska!

Hoppas att många svarar och hjälper mig med ideer och fakta om olika hundraser! :D

Kaninisen
0

Shetland Sheepdog är ju en väldigt trevlig och aktiv hund.

rebecca-g
0

Papillion, Shetland Sheepdog eller pudel kanske?

Kaninisen
0

#2 Nu vet jag inte så mycket om denna ras, bara träffat på en äldre dam. Men är papillion så aktiv? (Rätta mig om jag har fel)

SaraC
0

#3 Ja, det tycker i alla fall jag. Tuffa och fulla i fart. Vet många bruksmänniskor med pappisar Glad Sen varierar det säkerligen beroende på individer, uppfödare och ägare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
0

Jag tycker också Shetland sheepdog verkar kunna vara något? :)

IceLinn
0

Jo sheltie är så fina men tycker att det är lite mycket päls.. Men det är en av favoriterna, Papillon och pudel gillar jag också!

Kom gärna med fler förslag ;D Gärna någon lite större ras än papillon också! ;)

Kaninisen
0

Vet inte hur aktiva de egentligen är, men en vän till mig tävlar i agility med sin Bichon Havanais.

IceLinn
0

#7 Ja det är nog olika från hund till hund men de flesta hundar gillar ju atrt träna ;D De är fina men tror inte det är "min" ras.

Ogirl
0

chinese crested powder puff?=)

Vet inte så mycket om rasen, men gick kurs med en sån och det verkade vara en pigg, trevlig och lagomt stor hund, men någon som vet något mer kanske kan uttala sig istället?=)

IceLinn
0

#9 Jag tycker att de är fina men inte mamma, då några vi känner har en sådan och mamma tyckte inte om den så mucket,

Min mamma vill ha en lite större hund, som är runt 40 cm i mankhöjd !

Maddepadde
0

En Mellanpudel!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

IceLinn
0

#11 Mellan pudel är klart en av mina stora favoriter! ;D

Har kollat lite på softis, hur är de?

Än så länge så gillar jag sheltie, mellanpudel, papillon och softis mest, Dvärgschnauzer ligger också högr upp på listan :)

Är det någon som vet några sidor om dessa raserna?

Vill ha fler tips!! Helst med en mankhöjd runt 40..

Kaninisen
0

Jag bodde granne med en Softis förut, en underbar tik. Mycket trevlig och gillade promenader. Mycket uppmärksam.

Brukar gå ut med en dvärgschnauzer då och då, även han är mycket trevlig. Kan dock vara lite tråkig när man är hemma, han sitter mest men det är nog bara han. Men ute på promenad springer han runt runt och det gäller att ha koll i kopplet, men det är bara pga. dålig träning han håller på så.

Men både är mycket trevliga!

Maddepadde
0

Har inte mött EN ENDA Weathen som jag faktiskt tyckt ens lite om. Jag har personligen mycket svårt för dessa "Terrieraggressioner" som rasen verkar ha - För mig verkar det som att om du köper en Weathen får du beteendet på köpet. (;
Det verkar även vara väldigt MYCKET hund, envisa och intensiva - precis som terriers ska vara.
Inget jag skulle rekommendera.

Om du hittar en dvärgsnuzkennel med hundar som har mycket GO i sig så sure, men Mellanpudel eller Pappis är ett säkrare kort om du vill träna och ha en uppmärksam och vaken hund!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

destroyed
0

Mellanpudel helt klart"!

Jag har en mellanpudel och hon är helt underbar. Lättlärd, lugn och väldigt social

IceLinn
0

#13 okej softisarna verkar vara väldigt personliga hundar tycker ja!

#14 jo dvärgschnauzern är helt underbar! Grannen har en svart och man blir ju helst förälskad ;D

#15 Ja mellanpudel är helt klart en av de som ligger allra högst på listan!

just nu är jag mest inne på mellanpudel, dvärgsnauzer, pappis eller softis. ;)

Men hundköpet kommer antagligen få vänta till något av de lite längre loven, men vill ha en massa ideer redan nu!!

mealily
0

En Collie kanske? Mycket päls dock, men finns ju Korthårig collie :)
Känner även många amstaffs och staffs som är bra i agility och lydnad.
Basenji tänker jag också på, mellanstor och kräver inte mycket pälsvård ^^ Eller en tollare?

IceLinn
0

#18 collie tycker jag är för mycket päls och korthårig är inte en favorit .

Tollare är jag väldigt fäst vid ;D

mealily
0

Ja, tollare är helt underbara hundar :]

BrightGloria
0

Titta in på sheltie.ifokus. Det är den rasen jag rekomenderar startk! Flört

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida