Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 9521 ggr
IceLinn
3

Softis eller schnauzer?

Jag vill ha en massa information om iris softcoated wheaten terrier och dvärgschnauzer! ;)

Vill veta allt ni kan om raserna!

Vilken av raserna är mest lättlärd?

AnneN
0

har du kollat på rasklubbarnas hemsidor?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IceLinn
0

nej kan du skicka länk?

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IceLinn
0

#3 tack ;D

Karizma
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en sofitsblandning underbar tös. Hon är jätte trevlig lugn,lydig,glad,söt,rolig o frodig liten tjej.

IceLinn
0

en sån söt liten flicka! ;D vad är hon blandning med?

Carpedium
0

Och jag har två stycken renrasiga , en på nio år och en på tre. På bilden min nioåring. Dom är helt underbara hundar och väldigt kloka.

IceLinn
0

#7 sån sötnos på bilden ;D

Känner en som har en och den är underbar :)

Jag gillar storleken på dem också! ;D

Carpedium
0

Tack, han är en riktig sötnos !

Trollhassel
0

Hag kännde en softis när jag var liten och minns den hunden som en otroligt go och trygg hund. Han var lugn men nyfiken. Han blev väldigt gamal också, men det vet jag inte om det är typiskt för rasen.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

IceLinn
0

#9 hur hög och hur mykcet väger han? ;)

#10 okej ;D

Carpedium
0

Mankhöjden på hane ska ligga mellan 46-48 cm och han är ungefär 46, och min andra hane något högre än honom och båda mina väger ca 15 kg.

IceLinn
0

#12 okej  ;D han var väldigt söt!

Kaninisen
0

Båda raserna är mycket trevliga, av egen erfarenhet tyker jag schnauzer (dvärg) är lite mer sprallig och skällig, men det är såklart olika för olika individer och hur de blivit uppfostrade. Båda är mycekt barnvänliga av de jagmött är mycket barnvänliga.

IceLinn
0

#14 tack ;D ja, jag har träffat en del väldigt skälliga schnazrar och vissa jättesnälla. Men som sagt har nog uppfostringen stor påverkan där!

anaprincess
0

Är uppvuxen med soft i familjen då farmor hade liten uppfödning. snälla trevliga hundar men i mitt tycke ganska tråkiga.

IceLinn
0

#16 okej, du har väll papillon? hur är de?

anaprincess
0

#17 Papillon är en pigg och trevlig hund. Mycket lättlärda och lätt att uppfostra till bra och fungerande individer. Papillon är en frisk ras med näst intill inga problem. Det som fått mig att fastna för rasen är att dom är så lätta att ha att göra med, dom följer med på det mesta och anpassar sig efter vart ägaren är. Dom stressar inte upp sig för nya situationer. När det gäller motion så anpassar dom sig efter ägaren, dom orkar väldigt mkt men kan vara lika nöjd med en kortare runda. Pälsen är lättskött det räcker att man kammar igenom den en gång i veckan och håller koll bakom öronen så att inte tovor bildas. Undrar du något mer så fråga bara :)

IceLinn
0

#18 tack ;D de är så underbart söta.

Min mamma gillar inte att många hundar fäller jätte mycket,

Fäller en papillon mycket?

Karizma
0

våran tik är 50% Irish Glen of Imaal Terrier och 50% Softis är ca 46 hög o väger 14 kg kan jag gissa på, Mycket klok hund hennes matte innan har inte gått kurser eller lärt henne en massa men hon är super duktig går fot drar aldrig i kopplet. Dotter på 7 år kan gå med henne, hon struntar blankt i andra hundar. helt klart den bästa hunden vi kan ösnka oss lugn men ändå busar hon ute tar sina rejjs o gillar när man joggar med henne. Jag sa innan inte en terrier det är den rasen som jag tror inte passar mig men så fel man har.

Ellenfyrkant
0

Jag har träffat ett par softisar, mycket trevliga hundar som varit enkla att ha och göra med.
Dvärgschnauzer har jag inte umgåtts med på samma sätt men fått uppfattningen om att de är skälliga och betydligt kaxigare än vad softisen är. Lycka till med rasvalet !

Mvh Ellenfyrkant

Karizma
0

Softis fäller inte kan jag säga :)

IceLinn
1

#20 de verkar mysiga ;) kompisen har en och den är underbar!

#21tack ;D

#22 det visste jag ;P men tack ändå!

Kaninisen
1

#21 Kaxiga är de, när jag är ute och går med dvärgschnauzer skäller ALLA hundar på oss, just för att hunden kaxar mycket!

Reicha
0

#19 Papillonen vi hade fällde väldigt lite jämfört med andra hundar vi haft. Vi skaffade Papillon just för att de är bra för allergiker bl.a för att de… inte har underpäls tror jag? Han fällde lite och 'bra' kommer jag ihåg iallafall. För de hår han fällde var så bra i längd och att de var krulliga så de gick att dra ur mattor, soffkuddar m.m väldigt lätt bara genom att rycka upp snabbt med handen. ^^ Det fastnade inte så mycket på kläder som vissa andra rasers hår (tycker jag) heller, och så fällde han lite eller inget alls på våren när det blev varmt (de brukar ju annars få stora lössa hårtussar som man kan borsta eller dra bort på sommaren.)

Karizma
0

#25 den har jag inte hört? jag har alltid tyckt om papillon att de skulle vara mer allergi tåliga har jag inte hört talas om :)

anaprincess
0

#26 Jag är själv allergisk och tål inte terrier bla (fast har en själv) men papillon tål jag helt utan besvär fast kände av valp pälsen lite.

#19 Jag skulle noga säga att det beror på vilken pälskvalite hunden har, är den korekt efter ras standarden med en silkig glans ingen underull, rak och lätt vågig(inte lockig) så fäller dom inte så mkt. Håller man hunden borta från sängen och soffor så störs man inte av håren.

Reicha
0

#26 Jag har igen aning om om det stämmer, jag tålde honom i alla fall. Just Papillon och Pudel skulle vara bra för oss lite pälskänsliga. Sen kanske mammas stora kärlek till Papilloner gjorde att hon tog 'har hört att de är bättre för allergiker' och gjorde om det till 'de är garanterat magnifikt bra för allergiker'. ^^

IceLinn
0

tack allihopa ;D

Tycker om papillon väldigt mycket! ;D