Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2223 ggr
Nikka
0

Tävla trots ostammad?

Får man tävla i agility och freestyle med en hund som är ostammad?
Har hört att man inte kan ställa ut hunden om den är ostammad, då den räknas som blandras. Men andra tävlingar då?

AnneN
0

Om du har tävlingslicens för hunden så får du delta i tävlingar som tex agility. lydnad, freestyle, mm.

Tävlingslicensen skaffar du via SKK

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

anaprincess
0

Du får ställa upp i agility och freestyle men inte bruks. Du kan inte heller söka till landslaget i agility eller bli champion.

Mischa
0

En hund utan stamtavla = blandras, då gäller samma vilkor.

Du får tävla i agility, lydnad, freestyle mm.

men inte ställa ut (mer än blandrasutställningar) eller tävla i bruksgrenarna.

≧◔◡◔≦

Nikka
0

Okej, nu har alla sagt lite olika saker här… men om jag förstått det rätt så är reglerna följande:

_* Jag får tävla i agility, freestyle och lydnad, men då måste jag ha tävlingslicens som man skaffar via SKK? Annars kan jag inte tävla?

* Jag får inte ställa ut hunden eller tävla i bruks?_

**Frågor:
**
- Jag kan inte söka till landslaget eller bli champion oavsett om jag har tävlingslicens?

Maddepadde
0

Nej du kan inte komma med i landslaget eller champion oavsett om du har tävlingslicens eller inte. Du kan inte heller ta cert.

Du kan tävla inofficiellt utan tävlingslicens, typ inoff agilitytävlingar och träningstävlingar i lydnad o.s.v.
Med tävlingslicensen får du tävla officiell agility, lydnad, freestyle, delta vid vilspårsprov, grytprov och vallprov.
(All info finns på SKKs sida)

Och nej, du får inte ställa ut och inte tävla bruks.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com