Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1596 ggr
tsset
0

(o)regelbundenhet - viktigt?

Satt och funderade över vanor och ovanor, tänkte höra med er hur ni tänker kring det.

Jag har alltid tyckt att en av de viktigaste delarna med hundträning är att INTE göra något till en vana, att INTE göra något regelbundet. INTE träna dagligen efter promenaden, INTE gå ut innan maten varje dag, INTE springa en vända varje kväll…. MEN att ändå göra det som behövs, "en oregelbunden vana".

Varför? För att jag tror att det kan göra mer skada än nytta att vara regelbunden. Ger du alltid mat kl. 10 kommer hunden vilja ha det då, varje dag! Om du alltid springer en vända varje kväll kl. 21 kommer hunden förvänta sig det. Och vad händer då om det inte är möjligt en dag/period?

Därför är bara mattiderna på kvällen och tiden hundarna lägger sig regelbundna hos mig(det sista är dessutom deras eget påhitt), resterande tider varierar. Jag får för mig att det blir mindre "problem" om jag gör såhär.

Ni som tränar dagligen(antingen en period eller jämt), hur reagerar era hundar på att inte träna en dag?
**
Ni med regelbundna mattider, rasttider, promenadtider, hur reagerar era hundar?** här kan jag svara att mina hundar blir jätte"stressade" om inte maten kommer vid rätt tid.

Jag tror inte heller att det är bra med denna regelbundenhet för mer arbetande hundar om de inte kan göra det de vill/brukar dagligen. Gör man något för regelbundet tror jag faktiskt man gräver sin egen grav, sätter krokben för sig själv. Dagliga joggingturer och sen inte kunna/orka ger problem. Det tror jag även om hundar som "behöver arbeta mycket varje dag för att må bra" - som det brukar heta. Jag tror det kan bli ett problem om man följer det strikt, att hunden kommer må dåligt om den inte får jobba den dan. Har den tidigare vana av att inte arbeta varje dag tror jag den tar det lättare.

Vad tror ni med mer "arbetskrävande" raser?

Ge mig era tankar!

monsterblom
0

jag som har BC har inga fasta rutiner förutom att de ska rastas en sista gång på kvällen kl 22.00. sen ska de ha rastats senast halv nio på morgonen.

eftersom de används i arbete så måste de kunna klara sig en dag utan att jobba om jag inte kan eller om man ska iväg. de måste kunna slappna av. provade att ha fasta rutiner ett tag, men hundarna blev så stressade om man bröt mönstret en dag för att göra ngt annat.
sen vill jag kunna träna olika mkt olika dagar.

men jag kan förstå om man vill ha rutiner. om man har ett jobb eller liknande så kan det underlätta väldigt mkt med rutiner.

KickanW
0

Jag har heller inga fasta rutiner utan tänker precis som dig att det är bättre att vänja min valp vid att alla dagar ser olika ut. Ibland kliver vi upp åtta - Ibland elva, ibland tar vi långpromenaden på morgonen - Ibland kvällen osv. Dock är det ju viktigt att man inte gör saker för olika. Hon får sina tre mål mat ungefär samma tider (kanske två timmars skillnad som mest) och sådär…

tsset
0

#1 EXTRA härligt att höra det från en bc-ägare - bc sägs ju vara en av de raser som dagligen behöver massa arbete. Alltså ska man inte ta alltför hårt på det heller, även om jag tror att det är bra att tänka så. "kan jag dagligen ge hunden arbete så kanske jag klarar en bc, kan jag det inte är det nog bäst att låta bli". gäller självklart fler raser!

#2 näe maten är jag också noga med att ha ungefär samma tider, det är ju beroende på mattiden allt annat händer oftast. Men ändå inga exakta klockslag, utan ungefärliga tider.

SaraC
0

Det enda vi har relativt regelbundna tider för är morgon- och kvällsrastning. Min hund är både morgon- och kvällstrött, så han är nöjd med det men inte främmande för ändringar Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nikkis
0

Oj, jag är nog så oregelbunden som man bara kan bli. Förvånad

Ingenting går på rutin här hemma, hundarna går ut när 'tiden är inne', beroende på när/hur länge vi var ute tidigare, vad vi gjorde osv.
Men ungefär var 4-5:e timme får dom komma ut och göra sitt, bortsett från natten då vi ligger och sover givetvis.

Mat, den får dom någon gång under dagen då jag kommer ihåg, hehe.

Aktivering får dom när det också faller in. Jag tränar när jag är på gott humör och Vill, inte för att jag 'måste just NU'.
Ibland kan det gå några dagar utan att dom får göra något speciellt alls utöver rastningen.
Detta då om jag inte alls är på ngt vidare gott humör - då skiter jag i allt vad träning heter, för det blir bara pannkaka iaf.

Notera dock att det inte är så ofta jag har bad days, jag älskar att träna!Flört

Har för övrigt 2 krävande Schäferhundar, men med en välfungerande av och på-knapp!

tsset
0

Härligt att höra, man tänker alltså inte helt åt skogeen jämt! ;)

Någon som har en bra förklaring på varför det ändå är så många som förespråkar dagligt arbete, daglig motion och fasta rutiner och tider, speciellt till nya hundägare?

Att gå ut först genom dörren varje gång och att gå på vänster sida av vägen med mera kan jag förstå, men resten då? Motionera dagligen t.ex.? Är inte det mer att skapa problem för förstagångshundägaren?

fredrikaa
0

Inga fasta tider, bara mat ca vid 18:00 tiden ibland vid 17:30. Alla tider varierar beroande på vad som händer på dagarna.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SaraC
0

#6 Jag vet inte om jag hört någon som förespråkar det, förutom när det gäller valpar då.

tsset
0

#8 "tänk på att det är en arbetande ras som måste arbeta DAGLIGEN för att må bra" - hört den förut? ;)

SaraC
0

#9 Ja Cool Sant.

anaprincess
0

Jag tror att det kan vara olika beroende på hunden som individ. När min förra hund flyttade till oss var han stressad och hade flyttat mkt i sitt liv han visste inte att han fick komma ut när han behövde så han kissade inne mm. Efter att jag skapat rutiner i vardagen med att gå ut vissa tider mm så blev han mkt bättre och en gladare hund.

tsset
0

#11 en annan vinkel, tack! Låter som ett klart fall att använda lite rutiner för, men det är ju också ett "undantagsfall". Eller rättare sagt, hade han varit på ett bra ställe hella sitt liv hade han nog inte haft samma behov av det… eller?

anaprincess
0

#12 Det kan jag inte spekulera i om jag ska vara ärlig då jag inte tycker det funkar att tänka så om en hund då det finns så mkt som påvärkar deras personlighet och vanor. Han var den han var hellt enkelt och jag älskade han för det.

tsset
0

#13 ja självklart, tänkte mer på din syn under "vanliga" omständigheter, vilket jag inte alls fick fram i tidigare inlägg märkte jag nu ;) (tecken på att det är dags att sova kanske?)

KickanW
0

Det är väl som med människor! För "vanliga", välmående människor är det inte bra om alla dagar ser precis likadana ut men för människor med svåra problem kan det vara ett måste - en lösning.

tsset
0

#15 sant, helt sant! Bland annat adhd brukar bli bättre med regelbundenhet, men finns sådant i hundvärlden också? Har aldrig stött på…

anaprincess
0

#16 Jag måste själv leva efter vanor så mina hundar lever också efter ganska mkt vanor men jag går nästan aldrig samma promenad och efter som Dexter är dålig på att äta så äter han inte på samma tid varje dag så det har ju löst sig av sig själv kan man säga :P Jag har faktiskt aldrig reflekterat över det där med oregelbundet VS regelbundet, det kom mer som en självklarhet med förra hunden att han behövde fasta rutiner för att få en chans att må bra.