Finns det någon annan hundmat?
Hej.
I måndags va jag hos veterinären med Albin pga av stelhet. Hon sa att han ska gå på Cosequin som är glucosamin tabletter. det går han på nu. Samt ett bra foder. Just nu går han på Hills j/d och det är jätte dyrt för mig som inte har ett jobb det kostar ju 895 kr säcken. Självklart vill jag att han ska gå på det bästa men tänkte höra om det finns nåt annat foder mot just höftfel för hundar som är lite billigare, har inte riktigt den kollen på hundfoder som jag borde. Vill ju gärna gå på Hills men det får vänta tills jag får jobb.
Tacksam för svar.
Då veterinären har bett dig ha honom på detta foder känns det lite knas om forumfolk skall få dig att byta. Hör med veterinären om det inte finns ett någolunda likvärdigt foder för en billigare peng alt. tillskott du kan tillsätta i maten för att få i hunden det han behöver.
På www.foderbilen.se kan du jämföra olika foder med varandra.
Sen måste du också jämföra hur stor mängd Hills hunden skall ha mot för mängden han skulle ha om han åt ett billigare foder. Enligt många så skall hunden ofta ha en mindre mängd av de dyrare fodren vilket gör att den totala åtgången alltså blir mindre och säcker räcker längre. Priset kan alltså bli ungefär samma då man slår ut det.

Ska inte säga emot veterinären, men jag är lite skeptisk till alla dessa Hills foder. Veterinärerna har ett samarbete med Hills och tjänar nog en bra slant på att rekommendera fodret. Missförstå mig rätt, Hills är nog jättebra, men att det skulle vara det enda fodret för en hund med höftfel känns lite konstigt.
Själv har min ena hund artros och får Orijen + Aktiv Hund som är ett mkt bra glycosaminpreparat. Detta fungerar fint och visst är det också dyrt ca 650 kg för en säck. Det är dessutom väldigt drygt då det är mkt hög proteinhalt.
Men ring veterinären och fråga vad det är i Hill´s som gör att Din hund måste äta just den sorten. Får se om Du får något vettigt svar. Om Du just nu har ont om pengar så kan Du gott köpa ett annat bra kvalitetsfoder som inte är så dyrt. men självklart fortsätta med glycosaminet.
Orijen fodret som jag köper innehåller dessutom rätt hög dos glycosamin så jag har kunnat gå ner i antal tabletter per dag åt mina.
#1 Hon sa just inte att det va det fodret han skulle gå på men när jag ringde en annan veterinärklinik då jag glömde fråga henne, va det va för foder. Jag ville ha ett bra foder snabbt då jag är livrädd om min hund. Och den mängden han ska ha från hills blir han inte mätt på det är jätte jobbigt för mig då jag vet att han är van att alltid gå med fri tillgång på mat. Han är inte överviktig snarare väldigt smäcker som min veterinär kallar det för. Ser lite av revbenen i vissa fall men han är som han ska vara som har höftfel.
Han får tillskott just nu alltså glucosamin tabletter och bara en sån förpackning kostar var 4:månad 1100 kr. Det är väldigt mycket för mig och då även om han ska gå på hills så blir det extremt dyrt. Jag vet att det är dyrt att ha hund men jag vill aldrig honom någonting dumt och vill honom det bästa men min ekonomi säger ifrån jag måste ju även ha mat i magen.
#2 Jo jag tycker att Hills är riktigt dyrt men har hört att det är ett extremt bra foder. Vill ju inte heller gå på Ekunuba då jag hört massa saker om det. Men 650 kr är ju billigare än va hills är. Ska kolla vidare på det fodret. Ska ringa på måndag då vi ska prata om Albin och se hur han svara på sin medicin.
Tack så mycket för era svar

Oj, låter som ett mkt dyrt glykosaminpreparat. Du fundera inte på att gå över till Aktiv Hund istället. Är grymt nöjd med det och från att ha varit på väg att avliva min tik så blev hon som en ny hund efter att jag gått över på Aktiv Hund.
En burk kostar 350:- och då är det 100 tabletter. Mina hundar får 1½ tablett per dag och då väger de 30 kg.
Aktiv Hund finns bara att köpa hos veterinärerna. Dessutom utvinns ämnet från blåläppad grönmussla.
Han har gått på Aktiv hund men tyckte inte riktigt dom hjälpte. Vårat glucosamin ska tydligen vara jätte bra och hon rekomenderade det starkt. Det är 240 tabletter för det priset. Och räcker 4 månader.
Har du vägarna förbi ullared så finns det billigt glucosamin där i pulverform.
Jag är ganska skeptisk när veterinärerna rekommenderar ett visst märke på foder, oftast har de blivit "utbildade" av de som gör det fodret. Finns säkert något liknande som innehåller samma sak- vad innehöll det fodret som din hund behöver?
Standardt säljer förövrigt något som heter led o brosk- ett tillskott, kanske är billigare än ditt glucosamin?
Glucosamin gör ofta stor skillnad, så det skulle jag deffenitivt fortsätta med om jag var du

Jag kan rekomendera Roobur som har glucosamin i alla sina fodersorter för vuxna hundar. Sen kan du välja efter vad din hund har för andra behov. Av deras foder så rekomenderar jag den HÄR som är mkt bra!
Jag har en kennelkollega som har en hund med artros, hon köper sin glukosamin på Granngården, på hästavdelningen. Den är inte speciellt dyr och den är bra. Rekomenderade den till en vän som fick artros i armbågen på sin hund, den hunden blev bättre med det pulvret. Kanske rådfråga någon vet om vad dom tycker om det preparatet som finns där.
Tyvärr kan jag inte ge någon rekomendation ang fodret
Lycka till och hoppas det ordnar sig för din vovve samt ekonomin

Standardts led och brosk i kombination med deras fiskolja räddade min gamla golden från många extra år av rimadyl.
Eukanuba har 2 foder som kan hjälpa mot leder. Senior plus samt deras ledfoder. Det säljs i vanliga djuraffärer samt hundbutiker, kolla med det. vet flera som hjälpts av det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter