Valp som gnäller
Är det vanligt att valpar gnäller jätte mycket?
Hur ska man göra för att då dom att sluta gnälla?
Ja, det är vanligt. Vissa individer är väldigt gnälliga, andra gnäller inte alls. Vissa vuxna hundar kan också vara gnälliga.
Jag har inte lyckats få min hund att sluta gnälla, och han är sju år nu… 
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Okej, hur ska man få han att sluta gnälla? Alltså ska man säga bestämt NEJ eller bara ignorera?
Jag har sagt bestämt NEJ och då har han slutat, men känner att jag inte vill använda ordet NEJ för minsta lilla han gör.
Eftersom min hund gnäller en hel del och jag inte har lyckats få bort det, så är kanske inte jag den bästa personen att ge tips. Inget har fungerat på min hund tyvärr. Det som brukar rekommenderas är ju att ignorera och sedan berömma när hunden tystnar, men inte ens det har fungerat på min hund.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Varför gnäller hunden?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

När gnäller han?
När han vill ha uppmärksamhet tror jag.
Det är inte gnäll för den är nödig? :)

Om det är för uppmärksamhet så ignorera honom tills han är tyst, då kan du ge honom uppmärksamhet =) Varken titta på honom eller säg ngåonting till honom, inte ens nej för då får han ju uppmärksamhet ändå.
Säger precis som #8. Gnäller han för att han vill ha uppmärksamhet och du då tittar på honom, pratar med honom (även om det är ett nej), rör vid honom eller något liknande så uppmuntrar du beteendet och förstärker det. Han lär sig att om han gnäller så kommer du att ge honom den uppmärksamheten han vill ha.
Ignorera honom helt när han gnäller för uppmärksamhet.
Gnäller han för att han är nödig så är det jättebra att han gnäller, det ska man uppmuntra och genast ta ut dom :) Men är det som sagt uppmärksamhet, ignorera.

SOm några ovan skriver. Uppmärksamhetsgnäll ska helt ignoreras. En blick på honom räcker som belöning och då har Du förstärkt beteendet. Så ignorera helt tills han går och lägger sig eller bara slutar gnälla. DÅ kan Du ge honom en uppmuntrande blick eller en klapp. Och ibland även en lekstund.
Han gnäller runt 6 varje morgon för att han är kiss och bajsnödig. Men innan det har han gnällt 2-3 så jag vaknar, men jag vänder mig om och somnar om, då brukar han sluta efter ett tag.
På dagen gnäller han hur länge som hellst och slutar aldrig, och det enda som funkar är att säga med bestämd röst - Nu är du tyst. Då går han och lägger sig.
Men det känns inte som någon bra lösning att säga så.
Det finns någonting som kallas för extinsion burst. Det innebär att innan ett beteende släcks ut så ökar det för, det blir mer och mer och sedan plötsligt försvinner det. Om det är uppmärksamhetsgnäll och inget annat, kommer han aldrig sluta med det så länge du förstärker det. Det kan ju vara så att han slutar för att han är nöjd med att du gett honom uppmärksamhet.. Eller att du skrämde honom så han tystnade för han blev så förvånad.
I vilket fall! För att bli av med ett sådant beteende, om man inte orkar sitta och säga åt dom att vara tysta hela tiden, så måste man lida genom extinsion bursten som kommer att komma. Det vill säga att när du ignorerat honom länge så kommer han börja gnälla ÄNNU MER, för att sedan sluta. När du härdat genom det så inser han att det lönade sig inte, även fast han tog i, och han kommer prova något annat. Förstärker du honom fortsätter han, eftersom han vet att det lönar sig att gnälla.
Även om du inte ser ett "nu är du tyst!!" som en förstärkning, så betyder det inte att han inte gör det :P
Han gnäller mest när jag sätter ner honom i hans hage för han ska sova. Han är oftast jätte trött, men måste gnälla innan han somnar. När han väl somnar sover han i flera timmar.

Men har du honom i hagen mer än på natten då?
Han är bara i hagen när han ska sova. Annars är han lös i huset och kan gå vart han vill.

Det svarade ju inte riktigt på min fråga… Jag förstår ju att han är i hagen på natten. Men får han inte sova där han somnar på dagen?
För han somnar inte när han är lös. Utan han måste vara i sin hage när han ska sova, för han känner trygghet där.