Borstar ni hundens tänder?
Hej
Jag undrar hur ni andra gör där ute i stora världen. Borstar ni tänderna på hunden ?
I så fall hur ofta?
Vad använder ni för kräm?
Vad tycker hunden om det?
Jag borstade tänderna på en av mina tidigare hundar men dethar inte blivit av att jag gör det på Simon som jag har nu. Jag känner att jag borde göra det för det borde ju vara bättre det än att låta bli.
/ Annelie
jag borstar 2-3 ggr/veckan med tandpasta i leversmak:) Åskar har inget emot det eftersom vi gjort det sedan han var valp…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag borstar tänderna på hunden varje kväll. Använder tandkräm, som smakar leverpastej.Vet inte om tandkrämen gör nån nytta, men hunden tycker det smakar gott. Behöver bara visa tandborsten, så kommer hon och sätter sig hos mig. Hon luktar aldrig illa från munnen tack vare tandborstningen
Man ska inte använda fluor-tandkräm.

Varför borstar man tänderna på en hund?
3# för att undvika tandsten som många hundar får…

#4 Går det inte att förebygga med ben längre?

Min flicka älskar att borsta tänderna, dock har jag aldrig haft tandpasta med leversmak på borsten.. Kanske borde testa det :)
jo det går visst pippa.. Dental Stix är bra för tänderna på hunden.. 80 proc mindre tandsten..
Det står iaf på förpackningen
"4 av 5 hundar över 3 års ålder har tandköttsrelationerade sjukdomar. men man bör ge Dental stix varje dag då för hålla din hunds tänder, gom frisk och stark. Pedigree Dental Stix.
Men jag vet att det ljug.. eftersom hundar kan få tandsten oavsett åldern på hunden.
#7 de funkar inte;p
en kompis har en hund på 2 år som äter dental stix varje dag och har gjort sen han var valp men redan börjat få tandsten…
/Ingalill
Jag borstar med salt och vatten mest för andedräktens skull. ett tipps jag får av flera stycken uppfödare. Hjälper inte mot tandsten.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag borstar inte tänderna på mina. De får tuggisar dagligen och än så länge har ingen av de tandsten eller dålig andedräkt.

Jag ger tandben ungefär 3 ggr/vecka och borstar tänderna 3-4 ggr/vecka med bara vatten än så länge. vet inte om det gör nån skillnad, men de blir ju inte värre iaf.
#9 ska testa! =) löser du salt i ett glas vatten eller hur gör du?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
# 11 Tar 1 tsk salt till 1 dl vatten och löser upp i ett glas.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Tack för alla svar. Jag kommer nog att börja borsta regelbundet på Simon just för att slippa tandsten.
Jag borstar ju på kvällen och jag hjälper min dotter, då kan ju hunden också slinka med.
Nej.
Min vovve får märgben och annat bra tugg. Skrapar den tandsten som börjar bildas med en tandskrapa.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Men gud vad duktiga ni är på att borsta era vovvars tänder. Jag borde också göra det men det är så svårt att ta sig i kragen och göra det.. Jag skrapar oftast bara tänderna när det blir tandsten. Men det är ju inte så trevligt för hunden. Dom har tuggben men det tar inte på alla ytor på tänderna.. Och det gör inte Dentalsticks heller.

Hittills har jag inte heller varit så duktig på det. Jag är en typiskt sån som gör något nästan maniskt en tid för att sen bara tvärt slutar. Tänker varje gång att nu blir det lite mer balanserat. Och visst blir det bättre allt eftersom.
Men …..denna gången hehe

Några gånger i veckan, under vilda protester! Sen får hon PlaqueOff (hur det nu stavas) dagligen.

Vi borsta några gånger i veckan med en jätte mild barntandkräm som inte alls löddrar,vår kille är åtta och har ingen tandsten alls.

jag borstar inte tänderna på min hund, inte ännu iaf…
#18 kolla så inte barntandkrämen innehåller xylitol… det är giftigt för hundar…
/Ingalill
Nej, det gör jag inte. Har aldrig gjort, de får märgben minst 2 ggr i veckan. Sen tuggar de på gamla märgben…
Skrapar tandsten lite då och då.
Borstar inga tänder på vovven.
Han får tuggben odyl han glatt tuggar på.

Var jättenoga ett tag när Quila var valp, men nu har det mest runnit ut i sanden och gör det bara nån gång då och då när jag kommer på det. Ska försöka få in det som rutin på kvällen så att det alltid blir gjort.
~Quila Roze~

# 18 det var vår vet som rekomenderade en mild barntandkräm så jag litar nog på det rådet.
#24 okej… det var bara en liten info eftersom xylitol står med på giftcentralens lista över de mest giftiga ämnena för hundar…
/Ingalill

borstar ibland, har hundtandkräm med leverpastej smak, urk! och ibland med saktlösning..
Har gjort det ett par gånger men Troja hatar det. Får lära henne att tycka om det. :P
Nej,
ger våra hundar tuggben, och dem har inget tandsten :P
Nope ingen borstning här……..det tuggas på ben mm….Gustav har varit skonad ifrån tandsten än så länge. Han fyller 6 år.
Ja jag borstar tänderna på våran vovve
Borstar när jag har tid och lust, fast det ska bli varje kväll.
Krämen är köpt på en hundaffär. med leversmak
Han älskar det, så fort man visar borsten blir han tokig :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Jag ger min dvärgschnauzer 2 cm Bucadog-pasta varje dag, vilket ökar salivutsöndringen och det hjälper bra mot tandsten.
Jag borstar tänderna på Yogi varje kväll. Än så länge tycker han att det är skitkul och han tycker nog att det känns skönt att få tugga på tandborsten efteråt.
Men han kanske ändrar sig när han blir äldre och tänderna inte kliar längre.
Jag köpte nån tandkräm på djursjukhuset, ser dö äcklig ut, brun. Men han tycker att det är godis.
Jag borstar nästan varje dag med min egna tandkrän.
Vet att det är giftigt men har gjort det i 11 år och hun verkar inte lida av det.
Sen att hun har ett riktigt colgatesmile.
Sedan jag bytte till vårat nuvarande foder så har nästan all tandsten försvunnit på mina hundars tänder.Många har sagt att mina hundar har väldigt vita och fina tänder, till å med utställningsdomare
Lite tandsten kan dom få längst bak, men är så lite. Vill inte vara allt för mkt med tandskrapan då det repar emaljen, men händer någon gång per år att jag skrapar. Sen får dom givetvis ben oxå
Jag borstar lite oregelbundet, ibland ofta och ibland mera sällan. Men jag lindar gasbina runt fingret och doppar det i vatten. Sen tandkräm med leversmal. Men en vet. sa att om hundens tandkött var lite inflamerat eller så kunde man använda corsidyl (tror det stavas så) Munskölj och doppa gasbindan i och borsta med. Tandköttet kan tydligen bli litte vit-aktigt av det, men det var ingen fara. Har testat det några gånger, men det smakar inge vidare (har smakat) så det är inte så populärt!

De enda tillfällen jag bortsar mina hundarns tänder är typ då dom får sig ett bad.
Men det gör jag mest för min egen skull, att de ska vara fina och fräscha både utan och innan på
Dom har inget emot det, tandkärmen/pastan för hun smakar gott tycker dom.
Dom får tugga på märg och vanliga ben.
Min gamling har lite dåliga tänder men ingen tandsten, min 10 åriga tik har helt kritvita tänder
och likaså min 2 åring.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Glömde säga att Nemo har tandsten
Och han är bara 1 år och 3 månader..
Jag borstar ibland, typ varannan dag. För han får ofta ett märgben och det hjälper ju. Jag vet inte vad jag har för tandkräm men det är ngn som djuraffären föreslog till mig så :P

Jag borstar ottos tänder ungefär en gång i veckan annars äter han på tugg ben och märg ben men märg benet slickar han bara ut själva märgen och sen så skiter han i benet:/
borstar ibland o köper även sånt gnaggodis o får det varje dag.