back on track!?
Varför är Back on Track förbjudet att ens ha med på tävling?? Är det för att de är värmeskyddande eller vad ??förstår som inte liksom. Det är väll jätte bra att ha efter ett ansträngade jobb för hunden ???
ÄR det på alla tävlingar eller bara på agility??
Som jag förstått så gäller det alla tävlingar. Den får inte användas ett par veckor innan tävling då den annars räknas som doping.
Jag har inte läst så mycket om den, men den ska tydligen påverka blodcirkulationen och lura bort det onda som ändå finns kvar i kroppen. Och då påstås det att man kan få hunden att inte känna smärta från eventuella skador den har. Och alltså utsätta hunden för onödigt lidande.
Dom här täckena finns även för hästar.
tack så mkt. Det finns MKT för människan med. Men hur ska man kunna spåra om man har haft de då ? för det är ju svårt att göra dopingstest på det, tror jag … Eller?

Back on Track (BoT) fungerar genom att den studsar tillbaka värmen till kroppen, snabbt förklarat.
Som jag förstår de går de ej att spåra genom dopingtest, då de inte är substanser utan just hundens egen värme som "återanvänds"
Det där med kontrollen funderar jag också över.
Man får bara hoppas på att djurägaren är så pass rädd om sitt djur att dom tänker sej för både en och två gånger innan dom startar på prov och tävlingar.

Det här är extremt onödigt för SKK att klassa som doping anser jag. Då kan dom ju lika gärna klassa alla täcken som doping. Visst det här täcket är det något extra i för att hundens värme ska studdsa tillbaka och värme upp hunden bättre. Men jag förstår inte vad som är fel med det? Man hoppas ju på att alla ägare kan ha tillräckligt med vett i skallen att man faktiskt inte tävlar en skadad hund.
Men man ger inte hunden något ju, utan det är bara täcket som reflekterar tillbaka hundens värme så hunden håller sig varmare. Jag älskar täcket på vintern. Oavsett hur kallt och ruggigt väder det var ute var Sting alltid varm när vi kom in igen. Vilket var väldigt skönt då hon lätt får förkylning om hon blir blöt och kall (fick i alla fall i höstas). Jag använder endast täcket för att hålla henne varm och slippa onödiga risker för skador när musklerna snabbt blir kalla under vintern.
Långt inlägg och antagligen väldigt svamligt… 
Sorry för det i så fall. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag tycker personligen att det är helt rätt att täcket blir dopningsklassas.
Så skriver dom själv om täcket på hemsidan
Back on Track-effekten:
- Minskar muskelspänning
- Ökad blodcirkulation
- Ger långsam avkylning efter arbete
- Snabbare återhämtning
Funktion:
- Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning
- Förebygger skador i muskler och leder
- Leder bort fukt och ger torr värme
Och med alla dessa effekter och funktioner skulle jag kalla det doping.
Men det är min åsikt om täcket och jag tycker så
Jag tycker också att SKK har gjort rätt i att dopingklassa täcket - ALLA använder inte täcket för att förebygga.
Grejen är den att visst, folk som verkligen JOBBAR med sina hundar kanske har nog med brains för att inse att man inte bör tävla med en hund där ett täcke behövs för att kamouflera skador hos sin hund, men alla har inte det - speciellt inte inom utställningsvärlden där man i de flesta fall (ALLA???) inte värmer upp hunden innan några varv i ringen, speciellt inne på halkigt underlag!
Helt rätt av SKK!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Men det är ju inte täcket i sig som läker skadorna. Vilket täcke som helst värmer upp musklerna och därmed förebygger skador.
Varför är det tillåtet inom hästsporten då? När dom på BoT försökt prata med SKK har SKK inte varit intresserade överhuvudtaget att diskutera.
Det BoT är är ett hjälpmedel för att hålla djuret/människan fräch i kroppen genom att öka blodcirkulationen.
Jag använder BoT till min hund, men jag är fortfarande tvungen att massera honom och gå till sjukgymnast med honom för att verkligen jobba igenom hans kropp. Och då är han inte ens en tävlings hund eller i tävlings kondition.
Då tycker jag att om SKK skall vara så förbannat snabba att dopingklassa saker så skall väl friskvård och kyltäcken också läggas på den listan då det också fyller en funktion.
Och det känns fruktansvärt att det finns folk som kan vara så själviska och tävla med en hund som inte är fräch och dom borde bli avstängda på livstid då det är en oskyldig individ som blir drabbad för deras egoism.
Mediciner och sådant kan jag förstå då det är bevisat prestationshöjande, men vad är beviset för BoT?
Vet att BoT inte funkar för alla, så vad är det då för mirakel? Det är ett hjälpmedel!!!
Det är framför allt BoTs marknadsföring som dom fallit på.
Dom har gått ut med att det påskyndar läkning osv osv.
Det finns andra täcken om man vill förebygga eller hålla sin hund varm, BoT är inte det enda som finns!
Men börja grina då!
Jag tycker att Back on Track EJ ska vara dopingsklassat. Man vet ju själv om hunden är skadad och varför ens då tävla den ??
Det är rent trams att BoT är dopingklassat och jag tror inte det kommer vara det länge till. Inte för att jag bryr mig, min hund kommer få ett i höst och det finns inga tävlingar under vintern i alla fall.
Det roliga är att det inte finns några konkreta bevis för att BoT är bättre än vanliga täcken, enligt en artikel jag läste i.. minns inte om det var en artikel i Hundsport eller någon annan tidning jag läste.. Men de skickade fibrer på analys och labbet kom fram till att täcket innehöll precis det företaget sa att det skulle ha, dvs keramiska fibrer invävt. Men det var på tok för lite för att det skulle ha någon speciell effekt alls. Det är samma som andra värmande täcken.
Givetvis kontaktade de ju tillverkarna och frågade med, men de ansåg ju såklart att det visst var bättre.. kommer dock inte ihåg exakt vad som skrev. Var några månader sedan jag läste det.. Ska dock försöka leta på tidningen och kolla!
Men jordbruksverket stöder iaf inte kennelklubbens beslut om att dopingklassa det.

#12 Läste de oxå, men då i syfte för hästar, men de är ju samma sak.
Men efter att ha testat hästens ryggvärmare (en "platta" på 1x1m) över benen o redan efter några minuter upplevt de klassiska "pirrningarna" som BoT kan ge ibland vid första användandet. Sen blev de inköp av vantar till mig själv o JA jag tror de på, jag är överbevisad! Lika märker man de på hästarna, tex med svullna ben, de fungerar. Visst de gör vanliga produkter oxå, men inte lika bra.
Synd enligt mig att de ska vara dopingklassat då jag har en frusen hund o gärna skulle vilja ha de i de syftet, dvs i förebyggande, inte i läkande…

Jag tror också det är en viss del felläsning från SKK, dom kan ha läst kemiska istället för keramiska. Vilket är stor skillnad. Jaja, som någon sa tidigare. När täcket väl behövs finns det ändå inte speciellt mycket tävlingar ju. 
Ha en bra dag!

Men eftersom ni inte verkar tävla på vinter varför klagar ni då för? :S
#15 För att det är en korkad, larvig idiotregel skapad pga okunskap på skk.

Jag tror dom är har mer kunskap än många av er.
#17, 18, 19 Jag vet inte hur mycket du rör dig i världen med aktiva, arbetande hundar, men där saknas all förståelse för det här korkade beslutet, och i ärlighetens namn tror jag att t ex elitförare och domare har större kunskaper än kanslister på SKK.
Men ärligt talat, så du tror inte att det finns en ANLEDNING till att SKK dopingklassat täcket?
En normal funtad TÄVLINGSFÖRARE (nu räknar jag inte vänstervarvarna till dessa) vet förhoppningsvis om hunden är skadad eller inte - men det behöver ju inte heller vara UPPENBARA skador.
Av alla dessa människor som använder BoT till sina "friska" hundar, hur många av dessa har omedvetet (eller medvetet???) maskerat en skada som annars skulle sätta stopp för tävlandet?
Men börja grina då!

Varför använder ni BoT täcket och inget annat då? Det finns fler täcken som är lika bra till en jobbande hund,
Mitt i prick med den frågan (;
Men börja grina då!

Tycker det är otroligt löjligt av SKK att dopingklassa dessa täcken. Det fungerar som precis vilket täcke som helst. Det ger värme till kalla muskler och efter arbete så förhindrar det att musklerna ska kylas ner för fort. Fråga vilken idrottare som helst hur viktigt det är med uppvärmning/nedvärmning av muskler. Hästägare använder sig av ländtäcken, idrottare använder sig av träningskläder, vari ligger skillnaden att använa sig av täcke till hund?
Anledningen till att jag väljer BoT som täcke till mina hundar är för deras utomordentliga kvalite och grymt bra passform. Det täcker alla stora muskelgrupper på hunden och det har jag inte hittat något annat täcke som gör. Det är smidigt och avger en värme som man inte hittar hos andra täcken som är lika tunna som BoT är.
#22 Om det finns flera täcken som är lika bra, borde då inte de också vara förbjudna?

#25 Precis vad jag funderat på!
Kan någon ge tips på lika bra täcken som BoT då? Alltså sånna som täcker lika mycket som BoT gör och som håller värmen bra och som är slitstarka.
Ha en bra dag!
Det är ju just BoT's marknadsföring som dom har fallti på. Dom har ju gått ut med att det faktiskt påskyndar läkning osv. Det har inga andra täcken gjort.
Det är en stor skillnad på FÖRBJUDET och DOPINGKLASSAT.
Som jag tidigare skrivit, det är BoT's marknadsföring som fått dom satta i den situationen som dom är i.
Men börja grina då!
Från BoT's hemsida (www.backontrack.se)
Från sidan med produkter för människor:
"Back on Track-effekten:
- Smärtlindring
- Lindrar inflammation
- Minskar muskelspänning
- Ökad blodcirkulation
- Läkning påskyndas
Funktion:
- Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder
- Förebygger skador i muskler och leder"
Från sidan med hundprodukter:
"Back on Track-effekten:
- Minskar muskelspänning
- Ökad blodcirkulation
- Ger långsam avkylning efter arbete
- Snabbare återhämtning
Funktion:
- Förebygger skador i muskler och leder
- Leder bort fukt och ger torr värme**"
Och innan BoT blev dopinklassat stod det EXAKT samma sak på de båda sidorna med info om produkterna. Så BoT fattade att det var marknadsföringen det handlade om, jag tror även att SKK gick ut med det officiellt. Och jag förstår varför.
Om ett naturläkemedel hade gått ut med den marknadsföringen hade det ju blivit dopingklassat på nolltid.
Det finns egentligen ingen anledning för en frisk hund att använda BoT, inte enligt min åsikt.
(förövrigt: fetstilen ville inte försvinna)
Men börja grina då!

Jag har också hört att det är marknadsföringens "fel". Jag använde täcket för att jag älskar deras passform, och att dom verkligen håller värmen bra.
Jag vill fortfarande ha tips på andra lika bra täcken som BoT!
Ha en bra dag!
Obtrack ska tydligen vara väldigt bra.
MEN, jag har ett ÖB-täcke som jag köpte för 160 kr, ett vintertäcke som jag har på Ila när vi värmer upp och ska träna i ridhuset på vintern, SUPERBRA - värmer perfekt. Jag har även haft det på henne när hon skulle ligga i bilen i ca 1,5 h mitt i vintern, supervarm och skön när vi kom och hämtade henne.
Men börja grina då!

#30 Det låter ju bra.
Visst mina har päls, men känns som att man vill ändå inte att musklerna ska bli kylda för snabbt.
Ha en bra dag!

#28 Ja, allt som står där vad BoT gör för människor (och tidigare det som stod på hund) kan vilket värmande täcke också göra. Värme i alla former är bra. Värme oavsett om det kommer från BoT eller bastun kan förhindra följande:
- Smärtlindring
- Lindrar inflammation
- Minskar muskelspänning
- Ökad blodcirkulation
- Läkning påskyndas
Så då bör ju i så fall alla täcken klassas som doping, tycker jag.
#32 Helt rätt.
Varför är då BoT såååååå fantastiskt?
Men börja grina då!

#34 Som jag skrivit tidigare….jag har BoT för dess extremt bra passform. Det täcker hundens alla stora och flertalet små muskelgrupper som jag inte hittat hos andra täcken. Det är otroligt slitstarka och ger en värme som jag inte upplever andra har, bortsett från tjocka klumpiga täcken med dålig passform pga av all fyllning.
Dessutom är ju täcket snyggt också. Gillar även täcken från Hurrta, men återigen, dessa har inte heller samma grymma passform även om de ligger väldigt bra till.

Jag tycker knappt att BoT Sitter bra på hundar. Det ser ut som man lagt ett täcke på hunden.
Jag håller mej till vanliga täcken.
Som sitter bra och värmer musklerna när hunden sitter still.

#32 Håller med!
#36 Öhm? Men man har ju lagt på hunden ett täcke. :S På Sting satt det perfekt. Jag tror det beror på hund till hund hur bra det sitter också.
Ha en bra dag!
#32 Precis så, ja. Känns som att det verkligen gick "fort och fel" hos SKK i denna frågan.

37# Jag tycker inte jag sett det ligga bra på någon hund.

#39 Beror på om man kan välja rätt storlek till sin hund. Sen beror det på individerna också. Mina två passar det perfekt på. Har även 4 till i min bekantskapskrets som har täcket och de sitter bra på dem också. Och det är både cavalier och weimaran bland annat på de raserna.

40# Självklart beror det på vad man har för storlek. Det passar säkert jätte bra till vissa.
Men dom jag har sett har det sett jätte skumt ut.

#41 Ja, det är ju en smaksak. Jag är i allafall jättenöjd med passformen och känner att jag verkligen har hittat rätt täcke.

42# Det är ju huvudsaken att man har täcke på hunden. Man ska trivas med det. Och den ska ha en funktion.

Jag gillar oxå BOT för deras kanonbra passform, inte många andra täcken som har så bra passform som detta täcke! Dessutom så täcker detta täcke även ut en bit över svansen och även ner över baken!