Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6958 ggr
destroyed
0

Kloklipp

Hej

kan någon ge en bra beskrivning eller visa på en bild hur man klipper klor. Jag har försökt att visa min kille hur man ska klippa och det går inte bra. Han klipper fel och håller på istället.

binx
0

Hur klipper han fel? klipper han för långt? På de flesta hundar brukar man kunna se pulpan, om detta inte är möjligt så är det ett bra tips att bara klippa lite åt gången, det gör jag alltid för jag är så nojig av mig.. haha.

Annars är ju ett alternativ att fila ner klorna, tar en sjuhelvetes tid men det funkar, med lite blod, svett & tårar!

destroyed
0

Han klipper i pulpan ja.. och vi har en svart hunbd därav svarta klor så man ser inget. fila orkar jag inte, det blir snyggare men iaf…

binx
0

Då är det ju perfekt att klippa lite åt gången, då brukar det bli bäst. Pulpan ser du som en vit liten fläck i klon när du klipper, så tar du bara en millimeter åt gången så kommer du till slut se liten vit fläck, då slutar du klippa!

Gluskap
0

Håller med tidigare att bara klippa lite och ofta. Då håller man även pulpan nere.

[jakke94]
0

det finns sånt pulver som gör så det slutar blöda om man råkar klippa i pulpan.. vet ej vad det heter :P

destroyed
0

Det har jag också sagt men han vi veta exakt vart man ska klippa och hur.. Kan inte ni ta bilder på eran hund med en klotång och visa vart ni klipper..

binx
0

Men alltså, det finns inte ett "exakt" ställe,det beror ju alldeles på hur lång klon är. Klipp pytte pytte, typ en millimeter åt gången tills ni ser pulpan bara, svårare än så är det inte!

Bogart
0

Kan du inte klippa själv? Eller vet inte du hur man gör heller?

Hur mycket man ska klippa kan ju faktiskt variera rejält, så är man osäker så är det att ta lite i taget som gäller.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

destroyed
0

Jo jag kan klippa men jag vill att han gör något på henne också och får lära känna henne eftersom jag ansvarar för precis allt annat och han leker bara med henne. Hon är ägd av oss gemensamt men det märker jag inget av då gav jag honom lite ansvar istället

binx
0

Det låter ju visserligen inte som en helt tokig idé, men förklara för honom att det gäller att klippa så lite som det går i princip, och i etapper, så blir det bra! Förstår han inte då.. då kanske du helt enkelt får komma på något annat han kan ansvara för!

Bogart
0

#9 Okej, men kan du kanske inte ge honom lite andra saker att ansvara över? Jag skulle nog inte tycka att det var värt det att låta honom klippa klorna om du kan göra det, för hunden kan bli rädd för kloklippning om den blir klippt i pulpan.

Du skulle ju kunna låta honom borsta tänderna på hunden istället till exempel. Självklart så ska han väl klippa klorna på hunden om du vill att han ska göra det, så det här är bara ett förslag. Glad

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

anaprincess
0

#9 Men varför visar inte du hur du klipper då?

Gluskap
0

Jag håller med Bogart!
Du kan kanske låta honom ansvara för badning och annat "lättare"?

Tina-A
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns säkert 100 videor på youtube där de klipper klorna. Här är 1 tex.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ms-mee
0

Ja, nu är ju jag van att klippa så jag behöver inte kolla så ofta. Men jag brukar sluta när det kommer fram, tjaa, det ser ut typ som en bubbla :P bara att klippa mm för mm så kommer den tids nog fram :)

Men kollade på videon, tycker det ska vara krångligt att ha hunden stående. Vi lägger våra ute på bordet. Klipper nästan alltid i dagsljus så man ser bra :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Xondah
0

#15 Klipper också liggandes, dedär såg hmm ja krånglit ut..kanske en vanesak bara:P

ms-mee
0

#16 Jo det är de nog. Men tycker inte man ska se riktigt nå. Jag står med hundarna typ sådär när jag trimmar dom på tassarna och bara det är svårt :P

//Helene

ms-mee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har dom liggandes på bordet ute

//Helene

ms-mee
0

Håller tassen

Är också alltid själv, tycker det funkar bäst så

//Helene

ms-mee
1

Sen om man är ny tar man mm för mm tills den där vita pricken kommer fram, eller bubblan :P

Inte så jättebra bild, men man ser den vita pricken iaf

Hoppas dom va till nån hjälp iaf :) Håller tummarna för att han ska fixa det :D

//Helene

Emelie-tex
0

Ärligt talat så fattar jag inte hur man kan låta sin sambo klippa hunden i pulpan om och om igen. Bara för att "den skall göra något med hunden"

Låt han fixa mat/kvällspromenad/bad/borstning.

Tina-A
0

Jag brukar be min hund att sitta när jag klipper framtassarna, och sen får han stå när jag klipper baktassarna. Funkar jättebra. Antingen får han sitta brevid mig i soffan när jag klipper, eller så sitter han i mitt knä eller i min säng eller nånting. Någonstans där det är mysigt liksom :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gerbilflicka
0

Min sambo klipper aldrig varan hunds klor just for att han kan inte. Ar det en valp du har? I sant fall tycker jag du ska tanka till och vara riktigt forsiktig! En dalig erfarenhet nu kan gora hunden livradd for kloklipp i framtiden.

Och det dar med pulver… det stillar blodningen, det gor det inte okej att klippa i pulpan. Det gor ju svinont och man borde kanna sig riktigt javlig om man rakar gora det om ni fragar mig.

destroyed
0

11#, 13# Han fick kloklippet för att jag inte litar på honom gällande klippandet av pälsen då jag vill ha utställningsklippning och han kan inte klippa pälsen. Sätta upp tofsar och lägga in öronpälsen tycker han är jättekrångligt och vill inte göra det. Han har inte tålamodet till att bada sindra eftersom han vill att hon ska stå blickstilla och samarbeta, vilket hon inte gör. Han brukar hjälpa till att föna henne men det är så långtråkigt. När jag föreslog kloklipp så var det lite roligare eftersom Det är lite "viktigare" som han sa än att föna m.m. Dessutom så var jag borta en helg och då fick han i uppdrag att vänja sindra vid att bli tagen på tassarna och att man känner på klor m.m. och det lyckades han skitbra med. Och då tycker jag iaf att om han har fått henne att inte bry sig om när man tar henne på tassarna och bits inte efter klotången att han kan fortsätta med det

12# Jag har visat men han klipper ändå inte rätt..:/

20# tack jag ska visa honom bilderna och se om det blir till bättre hjälp

21# Ursäkta? Jag sa inte om och om igen. Han gjorde det en gång och nu ville han ha klar beskrivning med bilder eller filmer på hur man klipper.. Om du nu läser mitt svar till 11# och 13# så förstår du säkert..

23# Hon var redan livrädd för det när vi fick henne men han vande in henne till kloklipp snyggt och prydligt sen gjorde han en miss och blev lite okoncentrerad på hans telefon ringde. Då klippte han i pulpan. Jo jag vet att det gör jätteont eftersom hunden skriker till såklart.

Xondah
0

#23 Nej, men de är väl bra att ha de hemma om de skulle ske.

Jag tror ingen är speciellt glad åt att råka klippa för långt. Svinont är nog från hund till hund och hur långt in i pulpan man råkar klippa. Min hund har inte brytt sig ett dugg om jag råkat naggat i pulpan nån gång.

Tar man de lungt själv och inte stissar upp sig så bryr sig hunden i princip inte.

Gerbilflicka
0

#25 Det vet jag inte om jag haller med om… jag stressar inte upp mig, men jag marker anda att det gor ont pa hunden. Klammer man lite innan man klipper och hunden reagerar ligger man pa pulpan.
Fick se en tjej klippa sin valps klor en gang, och hon ignorerade att hon klippte av pulpan och hunden gnydde och blodde. Usch.

Xondah
0

Våra hundar och min hund har aldrig gnällt eller visat nått som skulle tolkas som ont när man råkat klippt för långt. De drar inte ens till sig tassen.

Men klipper man puttelite ofta så slipper man ju riskera att klippa i pulpan. Jag tror faktiskt att alla som yttrat sig här i tråden aldrig menat och klippa i pulpan.

Royalz
0

#26 Klipper man i pulpan Ska man låtsas som ingenting annars kan hunden bli rädd.

destroyed
0

Nej jag har svårt att tro att man klipper i pulpan med flit dock så händer det ibland..

Mistle
0

#26 Det är ju bättre att låtsas som att det inte hände någonting och klippa en eller två klor till än att hetsa upp sig.

Leorag
0

Du har ju redan fått flera svar om hur man går tillväga när man klipper klorna och ingen kan säga att han ska klippa si och så mycket av klon då alla hundar har olika klor och olika längder på pulpan. Om han inte vill ta lite i taget ja då lär han förmodligen klippa i pulpan igen förr eller senare för det är det enda sättet att veta när man närmar sig pulpan om hunden har svarta klor.

Min hund har svarta klor och jag har alltid klippt dom själv, små skivor i taget och slutat när jag ser att jag närmar mig pulpan och jag har hittills inte klippt i pulpan (3,5 år). Personligen tycker jag att det är lättare att klippa svarta klor än vita men det är väl en vanesak antar jag.

Karizma
0

Jag har tagit en omplaceringhund. Hon hade rätt långa klor nu undrar jag 3 saker :). 1) för att arbeta ner klorna går jag en del på asvalt/hårt underlag är det rätt?

2)Hur långa ska klorna vara,när vet jag att pulpan är normal allså inte så långt ner som den är nu idag.

3) när ser man i en svart klo att nu är det nära pulpan, ska man klippa rakt? Eller ska man toppa dom på tippen? Det är ju så olika tips om detta :D

Jag klipper dom nu 1 g i veckan ska man klippa oftare?

KadjaNina
0

Tror att man gör det till en så stor sak när man råkar klippa på pulpan. Det är nog mest därför som de inte vill få klorna klippta sen. Första gången jag klippte Troja på pulpan då gjorde jag en så stor sak av det och efter det tyckte hon inte alls om det.

Det är inte så länge sen som hon har börjat tycka att det är okej att klippa klorna. Vid nått klo-klippnings-tillfälle efter att hon börjat tycka att det är okej så klippte jag på pulpan. Men den gången gjorde jag inte en så stor sak av det. Dessutom så klippte jag längre in på pulpan än vad jag gjorde första gången.

Hon pep till lite grann. Men så länge som jag var sansad så var hon det. Hon satt där snällt medans jag stannade blödningen. När det slutat blöda fortsatte vi klippa klorna. No problemo!

Ascot
0

Har själv lite problem med hur man klipper. Klipper man klon ovanifrån eller underifrån? Alltså hur håller ni tången?

Karizma
0

jag lägger våran dam i knät o det går bra rumpan åt mitt håll. just klippa klorna går jätte bra här som tur är.

Taci
0

#25, det går lika bra med potatismjöl :P