Morgonpigg?
Är hundvakt till en Engelsk Springer Spaniel hane på 6 år.
På dagarna är det mycket promenad som gäller, för han är inte så jättemycket för lekar som att kasta boll vad jag märkt, dragkamp kör vi lite då och då. Annars sover han mest på dagarna.
Vi tar en promenad på ca 40 minuter vid 11 på kvällen och då går han och lägger sig sen. Precis innan promenaden låter jag honom spåra på tomten efter en ändbit som jag drar runt på tomten, det går dock väldigt fort.
Klockan 5 varje morgone (okej en morgon halv 5) väcker han mig genom att lukta på mig och ta upp tassen, då tar jag direkt ut honom på en kort promenad, sedan somnar jag om. Jag har absolut inga problem med att bli väckt klockan 5, jag är själv en person som behöver kissa väldigt mycket, men sedan väcker han mig en gång i timmen.
Som jag förstår det är han väl utvilad vid 5 och vill då leka och tjoa, jag däremot är väl inte lika pigg…
Har ni några tips på vad man kan göra? Antingen för att trötta ut honom på kvällen eller för att hålla honom mer aktiv på dagarna? Behöver nog alltså lite tips p åvad vi kan göra!
Om du gör det hunden ber om, dvs att du går upp när han väcker dig så kommer han självklart att göra om det.
Jag tror inte att det går någon större nöd på honom när du rastat honom så sent på kvällen så det är nog inte blåsan som stör honom. Om han inte dricker väldigt mycket vatten på nätterna?
Om du ignorerar honom kommer det nog att gå över tids nog och han kommer att få ungefär samma dygnsrytm som du har.
Hundar är som du säkert vet väldigt anpassningsbara
Lycka till med vovven!
#1 Jaså, så det är inte så att han är jättekissnödig?
Jag har bara tagit för givet att det är så, då jag tänkt att han är lite äldre (okej, han är i alla fall inte 2 år). Så ska jag bara ignorera tills säg vid 8 istället?
#2 Det tycker jag! Om han får gå ut vid kl 5 varje morgon kommer hans kropp att ställa in sig vid den tiden (han kommer bli kissnödig alltså), samma sak om du går ut med honom varje morgon kl 8 eller egentligen vilken tid som helst.
Det är bland annat därför det är bra att ha fasta promenadtider
#3 Okej, ska försöka köra på det då, tack så jättemycket för hjälpen.
Okej en sista fråga, ska jag vänta till 8 direkt eller har han ställt in sig på kl 5 nu?